Tinik a felnĆttĂ© vĂĄlĂĄs kĂŒszöbĂ©n: vajon mi jĂĄrhat a fejĂŒkben?
![](https://archiv.szoknyaesnadrag.hu/wp-content/uploads/2020/08/tinik_szexoktatĂĄs_szerzĆ-karĂłczkai-mĂŒllner-helga_www.szoknyaesnadrag.hu_-1080x720.jpg)
Kis gyerek, kis gond, nagy gyerek, nagy gond. A közhelykĂ©nt ismert, biztatĂĄsul szĂĄnt mondat valĂłsĂĄgtartalmĂĄt azok ismerik igazĂĄn, akik mĂĄr tĂșl vannak a babakoron a gyermekĂŒkkel. Azzal minden bizonnyal mindenki egyetĂ©rt, hogy a kamasz is gyerek mĂ©g, a tinikor is egy olyan korszak, ami elmĂșlik egyszer. MegĂ©lni vagy tĂșlĂ©lni lehet ezt a idĆszakot? Mit ĂŒzennek a filmek?
A tinikor Ășgy robban be a csalĂĄdok Ă©letĂ©be, ahogyan Ă©s amikor arra nem is szĂĄmĂtanak. Ez is olyan â lehet â, mint a szĂŒlĂ©s utĂĄni idĆszak: olvasunk rĂłla, meghallgatjuk a barĂĄtok, rokonok szemĂ©lyes Ă©lmĂ©nybeszĂĄmolĂłjĂĄt. De ezek egyike sem helyettesĂti a szemĂ©lyes megĂ©lĂ©st. A sajĂĄt tapasztalat, amikor mi vagyunk benne egy bizonyos szituĂĄciĂłban, az mindig teljesen mĂĄs. Nem igazĂĄn lehet rĂĄ felkĂ©szĂŒlni.
Mit tehet az, aki mĂ©g elĆtte ĂĄll? Essen kĂ©tsĂ©gbe? Nem elĂ©g, hogy tĂșl vagyunk mĂĄr a babakoron? Mi jöhet mĂ©g? Ăppen hogy elmĂșltak az Ă©jjeli Ă©bredĂ©sek, el tudunk indulni itthonrĂłl egy kisebb tĂĄskĂĄval, s nem szĂŒksĂ©ges a fĂ©l lakĂĄst magunkkal cipelni egy kisebb kirĂĄndulĂĄsra.
Tinik a felnĆttĂ© vĂĄlĂĄs kĂŒszöbĂ©n
A gyerek vĂ©gre el tudja mondani, mi a baja, s nem nekĂŒnk kell kitalĂĄlni. Mindent meg lehet vele beszĂ©lni. Ha baja van, hozzĂĄnk fordul. TehĂĄt vĂ©gre hĂĄtradĆlhetnĂ©nk, hogy gondtalanul Ă©lvezhessĂŒk a szĂŒlĆsĂ©get.
AztĂĄn valami törtĂ©nik. A gyerek hangulata olyannyira ingadozik, hogy gyakran forr a levegĆ körĂŒlötte. Mindez vĂĄltozĂĄst sejtet. TalĂĄn nehezebb kitalĂĄlni, mit szeretne, mint amikor csecsemĆ volt. Mintha maga sem tudnĂĄ, ugyanis hol ezt, hol azt. Közben olykor dĂŒhöng, majd hirtelen vĂĄltĂĄssal magĂĄba fordul. ElĆfordulhat, hogy mĂĄr beszĂ©lgetni sem szeretne otthon. Mintha minden nehezebb lenne.
Vagy legalĂĄbbis: mĂĄs. Ilyenkor Ășj dilemmĂĄk kezdik foglalkoztatni a szĂŒlĆket. Hogyan tudnĂĄnk segĂteni? Hogyan tudnĂĄnk Ășjra közös nyelvet beszĂ©lni? Ăs persze a legfontosabb: vajon mi jĂĄrhat a tinik fejĂ©ben?
Vajon mi jĂĄrhat a fejĂŒkben?
TalĂĄn nem vĂ©letlen, hogy a kamaszok Ă©letĂ©vel több film is foglalkozik. Ez az idĆszak igencsak esemĂ©nydĂșs, Ăgy izgalmakra lehet szĂĄmĂtani. Vagy nem. Mert a kamaszkor nem mindenkinek egyszerƱ.
LegalĂĄbbis a filmek szerint. Sok a romantikus vĂgjĂĄtĂ©k, hiszen a kamaszoknak mĂĄr tĂ©ma a pĂĄrkapcsolat. De akad drĂĄma, amelyik a tinik lelkivilĂĄgĂĄba mĂĄszik bele. Ki a lĂșzer vagy Ă©ppen a menĆ? MitĆl az? Vagy Ă©ppensĂ©ggel egy jĂłval forrĂłbb tĂ©mĂĄt boncolgat, amelyet szexnek nevezĂŒnk.
Esetleg nem mĂ©rcĂ©t ad, hanem azt mutatja meg, hogyan ne csinĂĄljuk. A szĂŒlĆknek is segĂt(het). IrĂĄnymutatĂĄst adhat: ez jĂĄr a tinik fejĂ©ben. TessĂ©k elfogadni! A Netflix-rĆl vĂĄlogattunk olyan filmeket, amely kamaszokrĂłl â olykor kamaszoknak is â szĂłlnak. SzĂŒlĆknek, szĂŒlĆkkel közösen. Hogy legyen mirĆl beszĂ©lgetni a tinivel.
CsĂłkfĂŒlke â a szerelem nem mindig ilyen egyszerƱ
Ha mĂĄr szerelem: ki ne emlĂ©kezne, mi jĂĄrt a fejĂ©ben a tĂ©mĂĄval kapcsolatban, amikor rĂĄeszmĂ©lt, hogy mĂĄr mĂĄshogyan nĂ©z egy osztĂĄlytĂĄrsĂĄra? Esetleg egy idĆsebb fiĂșra/lĂĄnyra a szomszĂ©dban? Tapasztalat hĂjĂĄn mindent olyan romantikusan kĂ©pzelĂŒnk el. HiĂĄba vagyunk mi kevĂ©sbĂ© nĂ©pszerƱek, tuti felfigyel rĂĄnk. Elcsattan egy csĂłk, Ă©s mi egy pĂĄr leszĂŒnk.
TalĂĄn Ă©ppen emiatt nĂ©pszerƱek azok a törtĂ©netek, ahol az egyik fĂ©l nĂ©pszerƱ â ĂĄltalĂĄban sportolĂł, sĆt, csapatkapitĂĄny â, mĂg a mĂĄsik inkĂĄbb okos. TehĂĄt akĂĄr szemĂŒveges, nem jĂĄr feltƱnĆ ruhĂĄkban, csendes. Nem a sportpĂĄlyĂĄra jĂĄr, hanem a könyvĂĄrba. Nem Ă©ppen a suli kedvence.
ElĂ©g közhelyesen hangzik. Ăs az is. A CsĂłkfĂŒlke immĂĄr kĂ©t rĂ©szes romantikus vĂgjĂĄtĂ©kĂĄban is valami hasonlĂłval talĂĄlkozunk. Itt a poĂ©nt az adja, hogy az Elle kiszemeltje, (Noah) a legjobb barĂĄtja (Lee) bĂĄtyja. Elle Ă©s Lee mĂ©g hatĂ©vesen Ărt egy szabĂĄlyzatot, amely meghatĂĄrozza a barĂĄtsĂĄgukat.
A kilences szabĂĄly, hogy a legjobb barĂĄt rokonai tabunak szĂĄmĂtanak. Ăgy Elle-nĂ©l Noah tabu. De a menĆ NoahnĂĄl egyĂ©bkĂ©nt sem jöhet szĂłba Elle. Vagy mĂ©gis? Egy iskolai bĂĄlon felĂĄllĂtanak egy csĂłkfĂŒlkĂ©t, ahol bĂĄrmi megtörtĂ©nhet. (CsĂłkfĂŒlke? Az meg mi? KĂ©rdezhetik jogosan a szĂŒlĆk, Ă©s a kĂ©rdĂ©s jogos. De legalĂĄbb lesz mirĆl beszĂ©lnĂŒnk a film utĂĄn).
A CsĂłkfĂŒlke limonĂĄdĂ©? Igen. Közös kikapcsolĂłdĂĄsnak megfelel tizenhĂĄrom Ă©ves kor felett? Igen. UtĂĄna beszĂ©lhetĂŒnk arrĂłl, hogy a valĂł Ă©letben a szerelem nem mindig olyan egyszerƱ, hogy csak betĂ©vedĂŒnk egy csĂłkfĂŒlkĂ©be.
SzexoktatĂĄs â Szex, szex, Ă©s mĂ©g több szex
A Netflix mĂ©ltĂĄn nĂ©pszerƱ sorozata a SzexoktatĂĄs. Itt nem vĂ©letlen a tizenhat Ă©v feletti ajĂĄnlĂĄs. SzĂłval ezt ne a gyerekkel nĂ©zzĂŒk meg. SzĂŒlĆkĂ©nt viszont ajĂĄnlott. SzĂłrakoztatĂł, ugyanakkor bemutatja azt, hogy mi jĂĄr a tinik fejĂ©ben: szex, szex, Ă©s mĂ©g több szex. S hogy milyen kĂŒlönbözĆek lehetnek ilyen tĂ©ren is a fiatalok.
Van, hogy titkolĂłzniuk kell. Mert a vĂĄgyaik tĂĄrgya velĂŒk azonos nemƱ. Vagy tĂșl szabadelvƱnek tartjĂĄk Ćket, de nem ismerik ennek az okĂĄt. Esetleg Ă©ppen szexelnĂ©nek, de nem mernek. Olyan tĂ©ma ez, amely minden bizonnyal mindent kamaszt Ă©rinthetnek.
Otis Ă©desanyja, Jean (Gillian Anderson az egykori X-aktĂĄk Scullyja) szexterapeuta. Ăgy igencsak közeli kapcsolatban van a szexszel. Neki mĂ©gsem megy. A gyakorlatban. Mert egy vĂ©letlen miatt kiderĂŒl, hogy nagyon jĂł tanĂĄcsokat ad a diĂĄktĂĄrsainak, ezĂ©rt felcsap a suliban terapeutĂĄnak. A tĂ©ma fontossĂĄgĂĄt szemlĂ©leti, hogy Otisnak rengeteg feladata van. Miközben Ć is vĂĄltozik.
SzĂŒlĆkĂ©nt nem marad nekĂŒnk mĂĄs, mint a nyitottsĂĄg Ă©s az elfogadĂĄs a gyermekĂŒnk felĂ© â a szex terĂ©n is. SzĂłrakoztatĂł, szabad, igazĂĄn ĂŒdĂtĆ sorozat, amely ledönti a tabukat, hogy a tinik is szexelhetnek, de nem mindegy, hogyan.
Egy magĂĄnyos tinĂ©dzser â A tinik szörnyƱek
A tinik lehetnek igazĂĄn kibĂrhatatlanok. Ăs mĂ©g meggondolatlanok, dĂŒhösek. SzörnyƱek. NĂ©ha persze van minderre okuk. Vagy lĂĄtszĂłlag nincsen, de ami a fejĂŒkben lejĂĄtszĂłdik, arra Ăgy reagĂĄlnak. Nadine-nek vĂ©gĂŒl is lehet oka szörnyen viselkedni. Az Ă©desapja mellette ĂŒlt az autĂłban, amikor szĂvrohamot kapott, Ă©s meghalt.
Ăgy Nadine a bĂĄtyjĂĄval â a menĆ Darian â Ă©s Ă©desanyjukkal Ă©l tovĂĄbb. Nadine nem Ă©ppen barĂĄtkozĂłs tĂpus. Egyetlen barĂĄtja a kedves, mosolygĂłs Krista összejön Dariannal. Ăs ennek Nadine egyĂĄltalĂĄn nem örĂŒl. Mert elvettĂ©k tĆle az egyetlen barĂĄtjĂĄt.
Nadine kĂnlĂłdik. Nem talĂĄlja a helyĂ©t. ĂtĂ©lĂŒnk vele minden nyƱgöt, hogy neki Ă©ppen miĂ©rt rossz. LelkivilĂĄgĂĄt tĂŒkrözi a viselkedĂ©se. Csak a sajĂĄt Ă©rzĂ©seivel törĆdik. Semmi Ă©s senki mĂĄst nem vesz Ă©szre maga körĂŒl. TĂ©nyleg szörnyƱ Ă©s kibĂrhatatlan.
De a film alatt bejĂĄr egy fejlĆdĂ©si utat, Ă©s ez az, ami szintĂ©n elindĂthat egy beszĂ©lgetĂ©st a hasonlĂł korban lĂ©vĆ gyerek Ă©s szĂŒlĆje között. KĂŒlön plusz pont, hogy Nadine undoksĂĄgĂĄra remekĂŒl reflektĂĄl fanyar humorĂș tanĂĄra, Woody Harrelson megformĂĄlĂĄsban. PĂ©ldĂĄul ilyeneket mond Nadine-nak: sikeres agymƱtĂ©ted volt, kellemessĂ© Ă©s elviselhetĆvĂ© operĂĄltak.
Sierra Burgess egy lĂșzer â LĂșzernek lenni
Ărök kĂ©rdĂ©s tinikorban, hogy a kinĂ©zetĂ©tĆl vagy a gondolataitĂłl lesz menĆ valaki? Ez a fĆ tĂ©mĂĄja a Sierra Burgess egy lĂșzer cĂmƱ filmnek. Sierra azĂ©rt lĂșzer, mert duci. A sĂșlya miatt pedig sokszor cikizik a suliban, de lĂĄtszĂłlag Ć ezzel nem foglalkozik. Nem Ă©rdekli, hogyan nĂ©z ki. Reggel azt mondja a tĂŒkörkĂ©pĂ©nek: te egy csodĂĄlatos csaj vagy. ElhisszĂŒk neki?
Veronica ellenben menĆ, de szakĂtott vele a pasija, mert szerinte nem elĂ©g okos. A kĂ©t lĂĄny egy mĂĄsik fiĂș miatt kerĂŒl kapcsolatba â nanĂĄ. Ć Jamey, aki VeronciĂĄt szemeli ki, elkĂ©ri a szĂĄmĂĄt, de Veronica Sierra szĂĄmĂĄt adja meg. Ăgy kezd el beszĂ©lgetni Sierra Ă©s Jamey. Csakhogy Jamey azt hiszi, VeronicĂĄval beszĂ©l.
Izgalmasan hangzik, plĂĄne mert ez a film akĂĄr egy modern Cyrano De Bergerac-sztori. MĂĄs nevĂ©ben randizni Ășgy, hogy a mĂĄsik ne tudja meg. FantĂĄziĂĄnak sem utolsĂł sztori. Vajon Ăgy is egymĂĄsba szeretnek azok, akiknek kellene?
TalĂĄn nem is ez a lĂ©nyeg. Hanem hogyan alakul Veronica Ă©s Sierra kapcsolata. A menĆ Ă©s a lĂșzer lĂĄnyĂ©. Csak a lĂșzerek barĂĄtkoznak lĂșzerekkel? Vagy a magunk mĂłdjĂĄn mindannyian lĂșzerek vagyunk? Ezt a filmet tinik is megnĂ©zhetik.
Nyolcadik osztĂĄly â Elveszve a vilĂĄgban
Minden szempontbĂłl hiteles film a Nyolcadik osztĂĄly (Eighth grade). Nem ĂĄrul zsĂĄkbamacskĂĄt: mĂĄr a cĂme is elĂĄrulja, hogy a nyolcadikosok korosztĂĄlyrĂłl lesz szĂł. Hiteles, mert a fĆszereplĆ, Kayla megformĂĄlĂłja (Elsie Fisher) is hasonlĂł korĂș. Nem idĆsebb, mint a tini-filmekben megszokott. Olyan tĂ©mĂĄkrĂłl beszĂ©l, amely egy hasonlĂł korĂșt foglalkoztat: csacsogĂĄs fiĂșkrĂłl, plĂĄzĂĄban lĂłfrĂĄlĂĄs, medencĂ©s szĂŒlinapi parti, Instagram. Mintha egy kandi kamera lenne, amelyet nĂ©hĂĄny napig követ egy nyolcadikost.
Kayla esetlen tinĂ©dzser, Ă©ppen kilĂ©pve a gyerekkorbĂłl. A tĂ©ma Ă©s a tĂĄlalĂĄs is Ă©rzĂ©keny. Kayla szeretne nĂ©pszerƱ lenni, de egyszerƱen nem olyan, mint a többiek. Igaz, Ćt is szinte kizĂĄrĂłlag az Instagram Ă©s a videĂłkĂ©szĂtĂ©s köti le. BarĂĄtai nincsenek, Ă©s az Ă©letvezetĂ©si tanĂĄcsokat kĂnĂĄlĂł videĂłi nĂ©zettsĂ©ge nulla. TulajdonkĂ©ppen arrĂłl beszĂ©l, Ć hogyan szeretne Ă©lni.
Elveszve a vilågban, mégis hƱnek lenni magunkhoz. Igazån példamutató film.
Veled minden hely ragyogĂł â Ezek azok a helyek
IgazĂĄn komoly hangvĂ©telƱ filmek is kĂ©szĂŒlnek a tini korosztĂĄlyrĂłl. Ami nem is baj. Szeretem, ha komolyan veszik a gyerekeket, fĂŒggetlenĂŒl a koruktĂłl. Ilyen film a Veled minden hely ragyogĂł, amely a tĂ©ma Ă©rzĂ©kenysĂ©ge miatt tizenhat Ă©ven felĂŒl ajĂĄnlott.
Violet nĂ©hĂĄny hĂłnapja autĂłbalesetben elvesztette a nĆvĂ©rĂ©t. Egy hĂd szĂ©lĂ©n ĂĄlldogĂĄl, amikor Finch rĂĄveszi, hogy jöjjön le onnan. Ugyanabba a közĂ©piskolĂĄba jĂĄrnak, s Finch közremƱködĂ©sĂ©vel közösen vĂ©geznek el egy feladatot. Helyeket keresnek.
KiderĂŒl, hogy mindketten elveszettek, s egymĂĄsba kapaszkodva keresik fel azokat a helyeket, amelyek egyre közelebb viszik Ćket egymĂĄshoz. Azonban nem mindenki olyan szerencsĂ©s, hogy eljusson a vĂ©gsĆ helyre. Azt azonban nyilvĂĄnvalĂłvĂĄ teszi a film, hogy a problĂ©mĂĄkrĂłl beszĂ©lni kell. S olyan gondolatokat közvetĂt, mint pĂ©ldĂĄul: nem baj, ha eltĂ©vedsz, ha idĆvel visszatalĂĄlsz.
SzomorĂșsĂĄga ellenĂ©re felemelĆ alkotĂĄs. De nem kell, s nem lehet mindig csak mosolyogni. Vagy örĂŒlni. LĂ©teznek nehezebb pillanatok. A tinik Ă©letĂ©ben fĆleg. A tinik fejĂ©ben nem lĂĄthatunk bele. LegyĂŒnk velĂŒk, legyĂŒnk mellettĂŒk. SzĂŒlĆkĂ©nt nem tehetĂŒnk mĂĄst. S nĂ©zzĂŒk egyĂŒtt filmeket. Azok is elindĂthatnak valamit.
SzerzĆ:Â KarĂłczkai-MĂŒllner Helga
KĂ©p: ImDb