Tinik a felnőtté válás küszöbén: vajon mi járhat a fejükben?
Kis gyerek, kis gond, nagy gyerek, nagy gond. A közhelyként ismert, biztatásul szánt mondat valóságtartalmát azok ismerik igazán, akik már túl vannak a babakoron a gyermekükkel. Azzal minden bizonnyal mindenki egyetért, hogy a kamasz is gyerek még, a tinikor is egy olyan korszak, ami elmúlik egyszer. Megélni vagy túlélni lehet ezt a időszakot? Mit üzennek a filmek?
A tinikor úgy robban be a családok életébe, ahogyan és amikor arra nem is számítanak. Ez is olyan – lehet –, mint a szülés utáni időszak: olvasunk róla, meghallgatjuk a barátok, rokonok személyes élménybeszámolóját. De ezek egyike sem helyettesíti a személyes megélést. A saját tapasztalat, amikor mi vagyunk benne egy bizonyos szituációban, az mindig teljesen más. Nem igazán lehet rá felkészülni.
Mit tehet az, aki még előtte áll? Essen kétségbe? Nem elég, hogy túl vagyunk már a babakoron? Mi jöhet még? Éppen hogy elmúltak az éjjeli ébredések, el tudunk indulni itthonról egy kisebb táskával, s nem szükséges a fél lakást magunkkal cipelni egy kisebb kirándulásra.
Tinik a felnőtté válás küszöbén
A gyerek végre el tudja mondani, mi a baja, s nem nekünk kell kitalálni. Mindent meg lehet vele beszélni. Ha baja van, hozzánk fordul. Tehát végre hátradőlhetnénk, hogy gondtalanul élvezhessük a szülőséget.
Aztán valami történik. A gyerek hangulata olyannyira ingadozik, hogy gyakran forr a levegő körülötte. Mindez változást sejtet. Talán nehezebb kitalálni, mit szeretne, mint amikor csecsemő volt. Mintha maga sem tudná, ugyanis hol ezt, hol azt. Közben olykor dühöng, majd hirtelen váltással magába fordul. Előfordulhat, hogy már beszélgetni sem szeretne otthon. Mintha minden nehezebb lenne.
Vagy legalábbis: más. Ilyenkor új dilemmák kezdik foglalkoztatni a szülőket. Hogyan tudnánk segíteni? Hogyan tudnánk újra közös nyelvet beszélni? És persze a legfontosabb: vajon mi járhat a tinik fejében?
Vajon mi járhat a fejükben?
Talán nem véletlen, hogy a kamaszok életével több film is foglalkozik. Ez az időszak igencsak eseménydús, így izgalmakra lehet számítani. Vagy nem. Mert a kamaszkor nem mindenkinek egyszerű.
Legalábbis a filmek szerint. Sok a romantikus vígjáték, hiszen a kamaszoknak már téma a párkapcsolat. De akad dráma, amelyik a tinik lelkivilágába mászik bele. Ki a lúzer vagy éppen a menő? Mitől az? Vagy éppenséggel egy jóval forróbb témát boncolgat, amelyet szexnek nevezünk.
Esetleg nem mércét ad, hanem azt mutatja meg, hogyan ne csináljuk. A szülőknek is segít(het). Iránymutatást adhat: ez jár a tinik fejében. Tessék elfogadni! A Netflix-ről válogattunk olyan filmeket, amely kamaszokról – olykor kamaszoknak is – szólnak. Szülőknek, szülőkkel közösen. Hogy legyen miről beszélgetni a tinivel.
Csókfülke – a szerelem nem mindig ilyen egyszerű
Ha már szerelem: ki ne emlékezne, mi járt a fejében a témával kapcsolatban, amikor ráeszmélt, hogy már máshogyan néz egy osztálytársára? Esetleg egy idősebb fiúra/lányra a szomszédban? Tapasztalat híján mindent olyan romantikusan képzelünk el. Hiába vagyunk mi kevésbé népszerűek, tuti felfigyel ránk. Elcsattan egy csók, és mi egy pár leszünk.
Talán éppen emiatt népszerűek azok a történetek, ahol az egyik fél népszerű – általában sportoló, sőt, csapatkapitány –, míg a másik inkább okos. Tehát akár szemüveges, nem jár feltűnő ruhákban, csendes. Nem a sportpályára jár, hanem a könyvárba. Nem éppen a suli kedvence.
Elég közhelyesen hangzik. És az is. A Csókfülke immár két részes romantikus vígjátékában is valami hasonlóval találkozunk. Itt a poént az adja, hogy az Elle kiszemeltje, (Noah) a legjobb barátja (Lee) bátyja. Elle és Lee még hatévesen írt egy szabályzatot, amely meghatározza a barátságukat.
A kilences szabály, hogy a legjobb barát rokonai tabunak számítanak. Így Elle-nél Noah tabu. De a menő Noahnál egyébként sem jöhet szóba Elle. Vagy mégis? Egy iskolai bálon felállítanak egy csókfülkét, ahol bármi megtörténhet. (Csókfülke? Az meg mi? Kérdezhetik jogosan a szülők, és a kérdés jogos. De legalább lesz miről beszélnünk a film után).
A Csókfülke limonádé? Igen. Közös kikapcsolódásnak megfelel tizenhárom éves kor felett? Igen. Utána beszélhetünk arról, hogy a való életben a szerelem nem mindig olyan egyszerű, hogy csak betévedünk egy csókfülkébe.
Szexoktatás – Szex, szex, és még több szex
A Netflix méltán népszerű sorozata a Szexoktatás. Itt nem véletlen a tizenhat év feletti ajánlás. Szóval ezt ne a gyerekkel nézzük meg. Szülőként viszont ajánlott. Szórakoztató, ugyanakkor bemutatja azt, hogy mi jár a tinik fejében: szex, szex, és még több szex. S hogy milyen különbözőek lehetnek ilyen téren is a fiatalok.
Van, hogy titkolózniuk kell. Mert a vágyaik tárgya velük azonos nemű. Vagy túl szabadelvűnek tartják őket, de nem ismerik ennek az okát. Esetleg éppen szexelnének, de nem mernek. Olyan téma ez, amely minden bizonnyal mindent kamaszt érinthetnek.
Otis édesanyja, Jean (Gillian Anderson az egykori X-akták Scullyja) szexterapeuta. Így igencsak közeli kapcsolatban van a szexszel. Neki mégsem megy. A gyakorlatban. Mert egy véletlen miatt kiderül, hogy nagyon jó tanácsokat ad a diáktársainak, ezért felcsap a suliban terapeutának. A téma fontosságát szemléleti, hogy Otisnak rengeteg feladata van. Miközben ő is változik.
Szülőként nem marad nekünk más, mint a nyitottság és az elfogadás a gyermekünk felé – a szex terén is. Szórakoztató, szabad, igazán üdítő sorozat, amely ledönti a tabukat, hogy a tinik is szexelhetnek, de nem mindegy, hogyan.
Egy magányos tinédzser – A tinik szörnyűek
A tinik lehetnek igazán kibírhatatlanok. És még meggondolatlanok, dühösek. Szörnyűek. Néha persze van minderre okuk. Vagy látszólag nincsen, de ami a fejükben lejátszódik, arra így reagálnak. Nadine-nek végül is lehet oka szörnyen viselkedni. Az édesapja mellette ült az autóban, amikor szívrohamot kapott, és meghalt.
Így Nadine a bátyjával – a menő Darian – és édesanyjukkal él tovább. Nadine nem éppen barátkozós típus. Egyetlen barátja a kedves, mosolygós Krista összejön Dariannal. És ennek Nadine egyáltalán nem örül. Mert elvették tőle az egyetlen barátját.
Nadine kínlódik. Nem találja a helyét. Átélünk vele minden nyűgöt, hogy neki éppen miért rossz. Lelkivilágát tükrözi a viselkedése. Csak a saját érzéseivel törődik. Semmi és senki mást nem vesz észre maga körül. Tényleg szörnyű és kibírhatatlan.
De a film alatt bejár egy fejlődési utat, és ez az, ami szintén elindíthat egy beszélgetést a hasonló korban lévő gyerek és szülője között. Külön plusz pont, hogy Nadine undokságára remekül reflektál fanyar humorú tanára, Woody Harrelson megformálásban. Például ilyeneket mond Nadine-nak: sikeres agyműtéted volt, kellemessé és elviselhetővé operáltak.
Sierra Burgess egy lúzer – Lúzernek lenni
Örök kérdés tinikorban, hogy a kinézetétől vagy a gondolataitól lesz menő valaki? Ez a fő témája a Sierra Burgess egy lúzer című filmnek. Sierra azért lúzer, mert duci. A súlya miatt pedig sokszor cikizik a suliban, de látszólag ő ezzel nem foglalkozik. Nem érdekli, hogyan néz ki. Reggel azt mondja a tükörképének: te egy csodálatos csaj vagy. Elhisszük neki?
Veronica ellenben menő, de szakított vele a pasija, mert szerinte nem elég okos. A két lány egy másik fiú miatt kerül kapcsolatba – naná. Ő Jamey, aki Veronciát szemeli ki, elkéri a számát, de Veronica Sierra számát adja meg. Így kezd el beszélgetni Sierra és Jamey. Csakhogy Jamey azt hiszi, Veronicával beszél.
Izgalmasan hangzik, pláne mert ez a film akár egy modern Cyrano De Bergerac-sztori. Más nevében randizni úgy, hogy a másik ne tudja meg. Fantáziának sem utolsó sztori. Vajon így is egymásba szeretnek azok, akiknek kellene?
Talán nem is ez a lényeg. Hanem hogyan alakul Veronica és Sierra kapcsolata. A menő és a lúzer lányé. Csak a lúzerek barátkoznak lúzerekkel? Vagy a magunk módján mindannyian lúzerek vagyunk? Ezt a filmet tinik is megnézhetik.
Nyolcadik osztály – Elveszve a világban
Minden szempontból hiteles film a Nyolcadik osztály (Eighth grade). Nem árul zsákbamacskát: már a címe is elárulja, hogy a nyolcadikosok korosztályról lesz szó. Hiteles, mert a főszereplő, Kayla megformálója (Elsie Fisher) is hasonló korú. Nem idősebb, mint a tini-filmekben megszokott. Olyan témákról beszél, amely egy hasonló korút foglalkoztat: csacsogás fiúkról, plázában lófrálás, medencés szülinapi parti, Instagram. Mintha egy kandi kamera lenne, amelyet néhány napig követ egy nyolcadikost.
Kayla esetlen tinédzser, éppen kilépve a gyerekkorból. A téma és a tálalás is érzékeny. Kayla szeretne népszerű lenni, de egyszerűen nem olyan, mint a többiek. Igaz, őt is szinte kizárólag az Instagram és a videókészítés köti le. Barátai nincsenek, és az életvezetési tanácsokat kínáló videói nézettsége nulla. Tulajdonképpen arról beszél, ő hogyan szeretne élni.
Elveszve a világban, mégis hűnek lenni magunkhoz. Igazán példamutató film.
Veled minden hely ragyogó – Ezek azok a helyek
Igazán komoly hangvételű filmek is készülnek a tini korosztályról. Ami nem is baj. Szeretem, ha komolyan veszik a gyerekeket, függetlenül a koruktól. Ilyen film a Veled minden hely ragyogó, amely a téma érzékenysége miatt tizenhat éven felül ajánlott.
Violet néhány hónapja autóbalesetben elvesztette a nővérét. Egy híd szélén álldogál, amikor Finch ráveszi, hogy jöjjön le onnan. Ugyanabba a középiskolába járnak, s Finch közreműködésével közösen végeznek el egy feladatot. Helyeket keresnek.
Kiderül, hogy mindketten elveszettek, s egymásba kapaszkodva keresik fel azokat a helyeket, amelyek egyre közelebb viszik őket egymáshoz. Azonban nem mindenki olyan szerencsés, hogy eljusson a végső helyre. Azt azonban nyilvánvalóvá teszi a film, hogy a problémákról beszélni kell. S olyan gondolatokat közvetít, mint például: nem baj, ha eltévedsz, ha idővel visszatalálsz.
Szomorúsága ellenére felemelő alkotás. De nem kell, s nem lehet mindig csak mosolyogni. Vagy örülni. Léteznek nehezebb pillanatok. A tinik életében főleg. A tinik fejében nem láthatunk bele. Legyünk velük, legyünk mellettük. Szülőként nem tehetünk mást. S nézzük együtt filmeket. Azok is elindíthatnak valamit.
Szerző: Karóczkai-Müllner Helga
Kép: ImDb