Nem is tudták, hogy szeretik a gyümölcs ízű kávét
Jó dolga van a Biatorbágyon élőnek: a városközpontban már három éve megnyitott egy aprócska üzletben a specialty kávékat kínáló Kettőspont kávézó. Az ide betérőket bensőséges hangulat és minőségi termékek várják. Rövid találkozások, amely éppen egy megálló a mindennapokban. Ahogyan Belinszki Regina barista, üzletvezető megálmodta.
Tizenöt négyzetméter. Mindössze ekkora az az aprócska üzlet, amelyben három éve Belinszki Regina újhullámos kávézót nyitott Biatorbágyon. Két asztalnál nyolcan tudnak leülni, az üzlet előtt még ugyanennyien. A falakat színesre festették, a fából készült pult és polcok tökéletesen kitöltik a teret: még a gyerekeknek is jutott egy aprócska játéksarok, így nagyon harmonikus lett a végeredmény. Regina anyukaként indította el kézműves kávézóját, ahol specialty, vagyis világos pörkölésű, jellegzetesen savanykásabb ízvilágú kávét kínál, amelyben több ízjegy megjelenhet. Ugyan vendéglátóipari főiskolai végzettsége van – s politológiát is hallgatott –, államvizsga után azonnal megszülettek a gyermekei, így nem nem kapcsolódott be a munka világába, nem volt hova visszamennie. Gyermekei születése után hosszú évekig kizárólag édesanya volt, de mindig olyan munkát képzelt el magának, ahol emberek között lehet.
– Nehezebb dolgom volt, de mégis könnyebb. Nem kellett visszarázódnom sehova. Saját magam szerettem volna előteremteni valamit, ez erős belső motivációt adott a folytatáshoz. Munkakeresésnél azzal is szembesülnöm kellett, hogy hiányzott a munkatapasztalatom, így nem volt lehetőségem a munkaerőpiacon – eleveníti fel a nehézségeket Regina. Évekig nem gondolt semmilyen munkalehetőségre, hiszen – ahogyan fogalmaz – nagyon intenzíven volt anya, a gyermekei közelében akart maradni, ameddig ez lehetséges. Ahogyan nagyobbak lettek – az intenzív anyai korszak a gyermekei alsó osztályos koráig tartott –, azzal párhuzamosabban tudott ő is egyre szabadabb lenni, kötetlenebbül dolgozni. Kezdetben a szomszédos Kisgombos Könyvesbolt háttérmunkáiban vett részt. – Az motivált az indulásban, hogy bekapcsolódjak azoknak a szolgáltatásoknak a sorába, amelyek Biatorbágyon már jelen voltak, s amelyek helyben tartják az embereket. Nem csak a vásárláshoz és a szórakozáshoz, hanem a kávézáshoz se kelljen kimozdulniuk a városból. Ha ehhez valamit hozzá tudok adni, az jó dolog – mondja.
Bécsben ismerte meg a specialty kávét
De miért éppen kávézó? Ennek érdekes története van: Regina ugyanis nem volt kávéfogyasztó. Ha néha, néha mégis, akkor kizárólag nagyon finomat szeretett inni. Hat éve azonban Bécsben kóstolt egy olyan különleges, jóízű kávét, amilyet korábban még soha: ez volt a speciality kávét. Ez jelentette számára azt az élményt, amely megalapozta a kávézó gondolatát. Ha valamivel a későbbiekben foglalkozna, akkor szívesen indulna el ebben az irányban. Elkezdte magát képezni. Az akkor Magyarországon fellelhető legnívósabb képzési helyen, a magyar barista bajnok, Molnár Attilához kötődő Tamp & Pullban végzett barista tanfolyamot.
Amikor megüresedett a könyvesbolt melletti üzlet, azonnal kibérelte. Innen már nem volt visszaút. Rá kellett szánnia magát, hogy belevágjon a vállalkozásba. Rengeteget gyakorolt a már félig kész üzletben, mielőtt megnyitott. Hogy jó kávét tudjon készíteni, szép mintát tudjon önteni. Sokan féltették a környezetében. Azt gondolták, hogy olyan szűk réteget vonzana ez a lehetőség, hogy nem szabad csak ezzel dolgozni, hanem tartani kell a hagyományos olasz vonalat is, mert az emberek ezt ismerik. Szerencsére nem hallgatott az ellenzőkre. Érezte, hogy ez komoly dolog. Valami teljesen újat hozott létre. Benne volt a kérdés, hogy érdekli ez az embereket, lesz rá kereslet? Azon kívül, hogy létrehoz egy kávézót, és megtölti azzal a kínálattal, amelyet ő jónak tart, az milyen fogadtatásra talál? Ő nagyon bízott a termékben. Úgy érezte, hogy hitelesen tudja képviselni mindazt, amit elképzelt.
Rövid találkozások, megálló a mindennapokban
Mint a népmesékben: szájról szájra terjedt a hely neve. Nagyon sok a törzsvendég. Aki egyszer betért, az általában visszajön. Eleinte főleg helyiek, de ma már sokan érkeznek a szomszédos településekről. Olyan vendégről is tud, akinek ugyan csak errefelé volt dolga, mert az ország másik felében él, de hallotta, hogy nála finom a kávé, ezért szerette volna megkóstolni. Úgy érzi, hogy a hátránya az előnye is a helynek. Az alapterület pici, így inkább azoknak kedvez, akik nem bánják, ha közel kell ülniük ismeretlenekhez. Ahogyan Regina fogalmaz: ez kedvez a rövid találkozásoknak, amely éppen egy megálló a mindennapokban. Délelőttönként gyakori vendégek a kismamák. Nagy élménynek éli meg, hogy láthatja az anyukákat pocakkal, majd a már megszületett babájukkal is. Egyszer bejött egy idősebb helyi férfi, aki hallotta, hogy itt nagyon jó a kávé, és szerette volna kipróbálni. Kortyolgatás közben elmesélte, hogy neki ez hatalmas élmény, mert évtizedekkel ezelőtt Olaszországban kóstolt hasonlót, és ez a csésze ezt az élményt idézte fel benne.
Egyre kevesebb cukor és tej
Teljesen kívülről vágott bele. Nem volt sem tapasztalata, sem kapcsolatrendszere. Tudta, hogy szüksége lesz majd kávégépre, őrlőre, csészékre. Mivel nem akart leszerződni egyik nevesebb kávéforgalmazóval sem, mindezeket saját magának kellett beszereznie. Már az elhatározás időszakában tudatosan járt kávézókba, és azt is figyelte, milyen géppel dolgoznak, milyen kávét készítenek. Így megadta magának azt a szabadságot, hogy bármikor változtathat a kávébeszállítóin. Szerencsére ma már Magyarországon is működnek kávépörkölők. A közelség azért fontos, mert a specialty kávék esetében számít, hogy mikor pörkölték.
– Kizárólag száz százalék arabica kávékkal dolgozom, ezek a termelés felső tíz százalékát teszik ki. Ültetvény és régió szelektált kávék. Ez azt jelenti, hogy egy-egy rendelésnél tudható, hogy melyik farmon, de legalábbis, hogy melyik régióban termettek a kávészemek. A kávénak is megvannak azok a jellemvonásai, mint a bornak. Hozza a területi jelleget – avat be a részletekbe Regina. Bevallja, eleinte kísérletezett a vendégekkel, hogy vajon melyik ízvilág válik be a biatorbágyi közönségnek. – A specialty kávé lehet nagyon gyümölcsös, lehet kicsit testesebb és mélyebb tónusú, érződhet rajta például csokoládés ízvilág. Élveztem, hogy megmutathatom: a kávéban is fel lehet fedezni ízeket, és nem csak a kávéivás megszokása számít. Mint egy jó étel, vagy jó bor. Ugyanezt tudja a kávé is. Tudatosan nagyon kontrasztosan váltogattam a típusokat: egy kifejezetten gyümölcsös, savasabb kávé után egy édes, inkább kommerszebb ízvilágot idéző kávét rendeltem. Így ha valaki gyakran jött, megtapasztalhatta a különféle ízeket. Kiderült az emberek számára, amit nem is tudtak: szeretik a gyümölcsös ízű kávékat. Ezután bátrabban rendeltem, és hoztam el a vendégeknek az újdonságokat – halljuk a kulisszatitkokat.
Nem is tudták, hogy szeretik a gyümölcs ízű kávét
Regina három év után már ismeri a kedvenceket. Egy brazil kávé például nagyon közkedvelt. Erre a lágyabb, kiegyensúlyozott ízvilág a jellemző: közepes testű, lágy, selymes kávé íz. Népszerű még a vendégek körében a kávé őshazájából, az etiópiai Yirgacheffe tartományból származó, citrusos, gyümölcsös ízvilágú kávé. Kolumbiai, Costa Rica-i kávét kaphattak már a vendégek a Kettőspontban, ahogyan a különlegességek közül Panama Geisha-t, vagy a világ egyik legdrágább kávéját, a Jamaica Blue Mountain-t, amelyet a kávézó első születésnapjára hozott el Regina Biatorbágyra. Minőségi kiegészítő termékek is megtalálhatók nála, mint tea, szörp, bonbon. Vagy a Cascara, amely nem más, mint a kávétermés gyümölcshúsa. Ezt az italt ugyanúgy készítik el, mint a teát, és az íze is ahhoz hasonló. De speciális csepegtető edényben készülő, és ezáltal egy vizes, de nagyon magas koffeintartalommal rendelkező filter kávé is kérhető a Kettőspontban.
– Különösen nagy élménynek élem meg, hogy megismerték az emberek az ízeket a kávéban. Elhitték nekem, hogy egyre kevesebb cukrot használjanak, vagy egyáltalán nem is szükséges a cukor. Mertek kóstolni. Amikor valaki sok tejes változat helyett egy kevésbé tejeset kért, vagy akár feketén is be merte vállalni – mondja.
A távlati cél a növekedés lenne – mind területileg, mind szolgáltatásban. Felmerült az összeépülés a könyvesbolttal, de az is, hogy állandó, meleg reggelivel, egyszerűbb ebéddel várhassa vendégeit.
Kép: Szoknya&Nadrág
Szerző: Karóczkai-Müllner Helga