Vállalkozásépítés mesterfokon: mérnökből lett üvegfestő
Burján Eszter üvegfestő művész szenvedélyesen kutatja, hogy milyen újdonságokkal rukkolhat elő. Mérnökből lett üvegfestő, mindeközben háromgyermekes édesanya, és felépített egy új vállalkozást. Nem csak művész, de online kurzusaiban arról is beszél, hogyan lehet üzletet építeni a hobbinkból.
Burján Eszter üvegfestő művésszel – művésznevén Asterrel – biatorbágyi otthonuk tágas teraszán ültünk le beszélgetni két csésze kávé mellett, miközben legkisebb gyermeke éppen a délutáni sziesztáját töltötte. A kezdetekről faggatom. Arról, hogyan is kezdődött nála az üvegfestés mánia.
– Az idejét sem tudom. Középiskolás voltam, amikor az öcsémtől névnapomra üvegfestő készletet kaptam ajándékba a névnapomra. Azt a klasszikus, lehúzható matricafestéket – kezdi a történetét.
Az alkotás egészen kicsi gyerekkorától kezdve az élete része. Már általános iskolásként gyakran vette magához a rajztáblát, és felsétált alkotni a Széchenyi-hegyre. Ilyenkor kóborolt a hegyen, és lerajzolta a növényeket. A pályaválasztásnál is mindenképpen kreatív szakmát keresett magának. Így lett kert- és tájépítő mérnök, a gyermekvállalásig egy főépítész irodában dolgozott.
Az üvegfestés ekkor is jelen volt az életében – hobbiként. A családnak, barátoknak készített – elsősorban – üvegfestményeket. Más művészekkel szövetkezve közös kiállítást is szerveztek. Mérföldkőnek tartja számon, amikor egy alkalommal meg akarták venni az egyik festményét. – A mai napig emlékszem, hogy nagyon meglepődtem ezen a kérésen. Ez volt az első visszajelzés és ráeszmélés arra, hogy mások erre pénzt áldoznának. Akkor éreztem először, hogy lehet érdemes lesz ezzel később komolyabban foglalkozni. Végül mégsem adtam el azt a bizonyos festményt, mert az édesanyámnak készítettem. Azóta is nála van ez a kép, amelynek a Csoda címet adtam. Egy anya tartja a karjában a csecsemőjét – meséli Eszter.
Munka: kizárólag alvásidőben
A szakmai fordulópont a gyermekvállalással egy időben érkezett el. Burján Eszter a példa arra, hogy édesanyaként is lehetséges új szakmába kezdeni. – Minden megváltozott, amikor megszületett az első gyermekem. Féléves lehetett, amikor azt éreztem, hogy az anyaság mellett szükségem van még valamire, ami rólam szól, és az sem baj, ha otthon tudok vele foglalkozni – fogalmazza meg a váltás okait. Ekkor már több kiállításon volt jelen, már több festményt is értékesített. Ahogyan fogalmaz: az üvegfestéshez értett, a háttérmunkához nem. Értékesítés, marketing, weboldalfejlesztés – korábban nem is gondolta volna, de ezek mind szükségesek egy vállalkozás beindításához. Külső segítséget vett igénybe: olyan tréningre járt, amely a munkavállalásban újrakezdő édesanyákat segíti hasznos tanácsokkal. Fokozatosan építette fel a brandjét. Először megjelent termékeivel a Meskán, majd elkészítette a saját weboldalát, céget alapított. A gyakorlatban megszerzett tudását másoknak is tovább akarta adni. Innen jött az online üvegfestő stúdió ötlete, ahol tagsági rendszer is működik, tanulói fiókkal, elérhető videós tanfolyami anyagokkal. A webshopban online fizetési rendszer működik, ahogyan a számlázás is automatikus. Eszter úgy érezte, hogy erre a könnyítésre anyaként szüksége van, hogy feleslegesen ne menjen el az ideje a számlák kitöltésével. Amíg a gyermekei kicsik, többnyire éjszakánként, vagy alvásidőben dolgozik.
Hagyományosból modern
Bár az üvegfestészetet autodidakta módon tanulta, időközben, még az egyetemi tanulmányai alatt elvégzett egy tradicionális ólomüveg készítő és üvegfestő OKJ-képzést. Pontosan tudta, hogy munkája során nem a tradicionális vonalat képviseli majd, de mindig is törekedett arra, hogy a hagyományos technikából hogyan tudna bizonyos elemeket átmenteni, a modern üvegfestészetbe. A klasszikus ólomüvegablakok a régi épületeket, templomokat díszítik. Bárki megcsodálhatja és átélheti, hogy milyen sokat ad, ahogyan a színes üvegen átsüt a fény. Eszternek az volt az elképzelése, hogy ezt a szépséget átadhassa másoknak tárgyakkal, vagy akár modernebbre hangolt festett üvegablakokkal, s mindehhez ne kelljen kemencét hevítenie. Alkotás közben, évek alatt saját technikát kísérletezett ki. Azt vallja, hogy szeret sok mindent kipróbálni. Kontúrral és festékkel is el tud érni olyan hatást, amely emlékeztet a tradicionálisra, attól függően, hogy vastagabban vagy vékonyabban viszi fel a festéket. Még egy olajfestményt – amelynél több rétegű a festék – is meg tud valósítani híg üvegfestékkel. – Nehéz megzabolázni – ahogyan Eszter jellemzi. Előfordult, hogy véletlenül született meg egy kép. Rontásból is alakultak ki jó dolgok. Például véletlenül belecseppent az egyik festék a másikba.
Termékek: a piaci igényhez igazítva
Eszter kezdetben a kedvének és a hangulatának megfelelő üvegfestményeket alkotott. Az első megrendelők még ezek közül válogattak. Majd egyedi kérésekkel álltak elő. Például valaki a kedvenc festőjének egyik művét látta volna viszont. De érkezett olyan megrendelés is, amikor egy anyuka a kislányáról egy olyan fotó alapján kért festményt, amelyen a kislány buborékot fújt. Igazán izgalmas feladat volt mindezt a hatást visszaadni üvegfestékkel. Többször kértek tőle portrét kedvenc háziállatról, de készített már hátulról megvilágított fali panelt, amely egy tűzgömböt ábrázol. A megrendelő kérése annyi volt, hogy vörös, attraktív és lángoló legyen a végeredmény.
A belsőépítészeti munkák hatalmas, már-már monumentális méretük miatt jelentenek számára kihívást. Eszter már nyolc hónapos várandósként készített el egy négy négyzetméteres fali panelt, amelyre egy japán akácfát álmodott meg a tulajdonos, alatta tavacskával. Ezen több hétig dolgozott a saját otthonukban, ugyanis az üveglapokat darabokban festette meg. A meselámpa ötlete is véletlenül született meg. Lámpatestekre festegetett különböző színeket azzal a céllal, hogy milyen szépen mutat majd, ha a fény hátulról megvilágítja a burát. Sokan vásárolták babaköszöntő ajándék gyanánt – így jött képbe a mese elnevezés –, éjjeli fénynek is remek választás. Bár lámpából elérhetőek konfekciótermékek, személyre is tudja szabni névvel, születési vagy keresztelési dátummal, esetleg a babaszoba enteriőrjéhez passzoló színvilággal. – Tulajdonképpen a piac határozta meg az igényt: a vásárlók igénye alapján született meg a meselámpa.
Kiemelkedett a termékek közül, és végül külön brandet húztam fel mögé saját honlappal, saját közönséggel, saját hírlevelekkel – avat be a kulisszatitkokba Eszter. Nemrégiben kezdett családfákat készíteni. Esküvőkre, kerek születésnapokra, házassági évfordulókra, de került már ki a kezei közül céges „családfa” is, amelyre a dolgozók nevét és beosztását festette fel.
Márkaépítés a posztolás
Az egyik legfontosabb kérdés, ha valaki új vállalkozásba kezd: hogyan is vágjon bele? Melyek legyenek az első lépések? Eszter már ebben is tud segíteni. Mivel termékeit más és más célcsoportnak készíti, számára fontos, hogy a leendő ügyfeleivel megfelelően tudjon kommunikálni. Úgy tapasztalta, hogy más blogbejegyzéssel lehet megnyerni a várandós anyákat (ők elsősorban a meselámpa célcsoportja), és szintén máshogyan kell megszólítani a például a kollégáit búcsúztató csoportot. Külön felületet szánt az online tanfolyamnak Üvegre kattanva elnevezéssel. – Megjelentem az Instagramon és a Pinteresten is. Érzem a nyomást, hogy mindenhol ott kell lenni. Ugyanakkor rendkívül sokat jelent ez a fajta jelenlét, mert a személyes márkámat ezeken a felületeken tudom építeni. Rengeteg emberhez így jutok el, tulajdonképpen így bővül leghatékonyabban a vevőköröm. Nagy sikerélménynek élem meg, ha valaki évekkel ezelőtt vásárolt már nálam, és most újra szeretne – mondja Eszter.
Ugyanakkor az online tanfolyamok jelentik a vállalkozása alapját. Több témakör köré szervezett már virtuális kurzust. Például a lámpafestésről, a családfa festésről, vagy magáról a technikáról, amelyet hosszú időn keresztül kísérletezett ki. Tippeket, trükköket is bemutat a tananyagban, amelyhez többnyire videó is tartozik, de némelyik szöveges formátumban is elérhető. Azt mondja, hogy nincsen benne szakmai féltés, az üvegfestés örömét szeretné megosztani másokkal.
– A tapasztalat azt mutatja, hogy az online jelenlét a kulcsa mindennek. Ami lényegében csak posztolgatásnak tűnik a közösségi felületeken, az tulajdonképpen márkaépítés. Már nem szükséges külön megismertetni magamat, ismernek és elismernek üvegfestőként az emberek, és szeretnének tőlem tanulni – magyarázza. Mindig törekszik a fejlődésre. Legújabb online tanfolyamával már a vállalkozásfejlesztésben is segít. A Sikernövelő üvegfestés videokurzusban arról beszél, hogy hogyan lehet üzletet építeni a hobbinkból, hogyan lehet eladni a termékeket? Nála nem lehet hitelesebb forrás, hiszen ő is így kezdte: mérnökből lett sikeres üvegfestő.
Kép: Szoknya és Nadrág
Nyitókép: Eszter kezében az Andalúz táncosok sorozat egyik darabja. Fabian Perez olajfestménye alapján
Burján Eszter üvegfestő Aster Glass facebook oldala ITT érhető el. Meselámpái ITT csodálhatóak és vásárolhatóak meg.
Szerző: Karóczkai-Müllner Helga