TĂșl a babaillaton: TanĂ©v vĂ©gi hajrĂĄ a jobb jegyekĂ©rt
Este hĂ©t Ăłra, Ă©s mĂ©g rendĂthetetlenĂŒl ĂŒlĂŒnk a gyerek mellett, Ă©s nagyjĂĄbĂłl kĂ©tszer-nyolcszor ismĂ©teljĂŒk ugyanazt. FĂĄradt Ć is, mi is. De muszĂĄj tanulni vele. EgĂ©sz Ă©vben. De most nagyon szĂĄmĂtanak a szorgalmi feladatra kapott kis jegyek. A javĂtĂĄs a cĂ©l. Egy jobb jegyre, vagy legalĂĄbb megtartani a jĂłt.
Amikor romantikusan gyerekĂ©rt ĂĄhĂtoztunk, akkor a babaillaton, a pufĂłk kis karokon Ă©s az Ă©des bĂŒdi kis talpakon tĂșl nem igazĂĄn lĂĄttunk semmit. Azt biztosan nem, hogy Ă©vekig lesznek kĂnlĂłdĂĄsaink a reggeli rohanĂĄssal, dĂ©lutĂĄni ĆrjöngĂ©seink a tanulĂĄssal, na meg azzal, hogy az Ă©vi, több kilĂłnyi plusz informĂĄciĂłt, ami a gyerekkel Ă©s a tanintĂ©zmĂ©nyekkel jĂĄr, azt Ă©rtelmezni, raktĂĄrozni, teljesĂteni tudjuk. MĂĄrpedig nincs mit szĂ©pĂteni, a gyerek bizony zƱrrel is jĂĄr, leginkĂĄbb a tanĂ©v sorĂĄn. Aminek a vĂ©gĂ©t nemcsak a gyerek vĂĄrja, hanem a szĂŒlĆk is.
A VakĂĄciĂł felirat utĂĄn
A sorstĂĄrsaimmal folytatott beszĂ©lgetĂ©sekbĆl Ășgy lĂĄtom, vegyes Ă©rzelmekkel vannak a szĂŒlĆk a tanĂ©v vĂ©gĂ©vel. Mert egyrĂ©szt mĂĄr Ă©ppen ideje, hogy az ĂĄllandĂł megfelelĂ©snek vĂ©gre szĂŒnete legyen, ugyanakkor meg igazi logisztika megoldani a nyĂĄr tĂz hetĂ©t. Fizikailag Ă©ppen Ășgy, mint lelkileg. Az Ă©let nem szĂ©p, Ă©s bizony vannak gyerekek, akik a nyĂĄri ĂŒgyeletre szorulnak, mert a szĂŒlei nem tudnak mĂĄst tenni, dolgozniuk kell. GyötrĆ Ă©rzĂ©s lehet a szĂŒlĆnek, hogy tudja, a gyereke ugyan nem tanul, de nem juthat ki az egĂ©sz Ă©ves taposĂł malom helyszĂnĂ©rĆl, ha az iskolĂĄban tölti a nyarat. De ha nincs mĂĄs lehetĆsĂ©g, akkor ez van Ă©s kĂ©sz. PrĂłbĂĄl arra gondolni, hogy nem olyan rossz az a napközi, vannak iskolĂĄk, ahol a pedagĂłgusok nagyon igyekeznek klasszĂĄ tenni a nyĂĄri ĂŒgyeletet. MellettĂŒk, eltörpĂŒl annak a szĂŒlĆnek a gondja, aki ugyan megteheti, hogy otthon legyen a gyerekĂ©vel, de gĆze sincs arrĂłl, hogyan ĂŒsse majd el jĂłl az idĆt. Kellemesen Ă©s hasznosan egyarĂĄnt. MĂĄr elĆre retteg a nyĂĄrtĂłl. Annak sem könnyƱ a dolga, aki a gyerek mellett igyekszik majd dolgozni, pĂ©ldĂĄul home office-ban, vagy magĂĄval hurcolva a kiskorĂșt a munkahelyĂ©re. Valakinek a szemĂ©ben, viszont az a szerencsĂ©s, akinek olyan megengedĆ munkahelye van, hogy a gyereket be lehet vinni egy-kĂ©t alkalomra, vagy akĂĄr egy-kĂ©t hĂ©tre is.
A nyĂĄr fejtörĂ©s. Programok, Ă©rdeklĆdĂ©si kör, tĂĄborok, szĂŒlĆi felĂŒgyelet, pĂ©nztĂĄrca, helyszĂn tekintetĂ©ben egyarĂĄnt.
VakĂĄciĂł felirat elĆtt
Viszont mielĆtt mĂ©g a vakĂĄciĂł! felirat megjelenne minden betƱjĂ©vel a tĂĄblĂĄn, mĂ©g van jĂłcskĂĄn feladata a diĂĄknak, Ă©s ha Ășgy adĂłdik a szĂŒlĆnek is, mert ideĂĄlis lenne, ha a gyerek jĂłl tudna megfelelnie az Ă©v vĂ©gi beszĂĄmolĂłk alkalmain. Ăgy hĂĄt estĂ©nkĂ©nt, hĂ©tvĂ©genkĂ©nt kĂ©szĂŒlĆdĂ©s van a dolgozatokra, vagy a szorgalmi feladatok felett hajol a diĂĄk, segĂt neki a szĂŒlĆ, ha kell. Ami nem könnyƱ. Nekem legalĂĄbbis nem az. Szörnyen nehĂ©znek Ă©rzem, Ășgy segĂteni, hogy ne akarjak segĂteni, ne Ă©n akarjam a fiam helyett jĂłl megoldani a feladatot, hovatovĂĄbb, ne stresszeljem tĂșl se a gyerekemet, se magamat közben.
A gyerekek beszĂ©lgetnek egymĂĄssal, Ă©s bizony pontosan tudjĂĄk, hogy ki milyen elismerĂ©st kap otthon egy-egy jĂł jegyĂ©rt Ă©v közben is, nem csak a bizonyĂtvĂĄnyt nĂ©zve, vagy ellenkezĆleg milyen megrovĂĄst, bĂŒntetĂ©st a rosszĂ©rt. ArrĂłl is bĆven van tudomĂĄsuk, hogy melyik csalĂĄdban mi szĂĄmĂt jĂł Ă©s mi rossz osztĂĄlyzatnak. MĂg valahol elĂ©g, hogy minden jegy görbĂŒljön, azaz ne nyĂlegyenes egyes legyen, hanem kettes, az mĂĄr jĂłnak szĂĄmĂt, mit jĂłnak, tökĂ©letesnek, addig mĂĄshol, mĂĄr a hĂĄrmasnak sem örĂŒlnek. HovatovĂĄbb, van olyan csalĂĄd, ahol nĂ©gyes Ă©rdemjegy alattiak nem ismertek, Ă©s van, ahol csak Ă©s kizĂĄrĂłlag, az ötös jöhet szĂłba. Vagyis csalĂĄdokĂ©nt eltĂ©rĆ mi szĂĄmĂt rossz jegynek, amiĂ©rt bĂŒntetĂ©s jĂĄr. OpciĂł lehet a megrovĂĄsra, hogy nincs tĂ©vĂ©zĂ©s, mobilozĂĄs, tabletezĂ©s, szĂĄmĂtĂłgĂ©pes Ă©s egyĂ©b videĂłjĂĄtĂ©k, nincs Ă©dessĂ©g, vagy van szobafogsĂĄg, avagy egyĂ©b mĂĄs kedvenc jĂĄtĂ©k kerĂŒl ki a gyerekszobĂĄbĂłl, vagy korlĂĄtozva van abban az elfoglaltsĂĄgĂĄban, amit szeret. Ăs olyan famĂlia is van, ahol nincs kĂ©zzel foghatĂł bĂŒntetĂ©s a rossz minĆsĂtĂ©sĂ©rt, viszont Ă©rzelmi bĂĄntalmazĂĄs annĂĄl inkĂĄbb. Mert anya vagy apa megvonja tĆle a figyelmĂ©t, a gondoskodĂĄsĂĄt vagy netalĂĄntĂĄn a szeretĂ©t.
Harc önmagunkkal
NehĂ©z ĂŒgy belĂĄtni, hogy miĂ©rt csinĂĄlunk központi kĂ©rdĂ©st abbĂłl, hogy a gyerekĂŒnk igenis remekeljen. Ezt hozzuk otthonrĂłl önmagunkkal? SzĂjat hasĂtott apĂĄnk, anyĂĄnk a hĂĄtunkon, ha nem voltunk osztĂĄlyelsĆk? ĂllandĂł volt az Ă©rzelmi zsarolĂĄs, miszerint nem szeretjĂŒk, tiszteljĂŒk elĂ©ggĂ© a felmenĆnket, azzal, hogy nem tanulunk jĂłl? Folyamatos volt az összehasonlĂtĂĄs Ă©s a bezzegelĂ©s, Ă©s mi maradtunk alul a hĂșggal, a nĆvĂ©rrel, a bĂĄttyal, az öccsel, az unokatesĂłval vagy bĂĄrkivel szemben? Vissza-visszatĂ©rĆen meg kellett hallgatni, hogy a mi csalĂĄdunkban mindenki tanult ember, Ă©rtelmisĂ©gi, diplomĂĄs, Ă©s aki nem az, az milyen senkihĂĄzi? Vagy ellenkezĆleg, mert bennĂŒnk lĂĄttĂĄk a kiugrĂĄsi pontot a szarbĂłl? MiĂ©rt tesszĂŒk mi is ugyanezt, hasonlĂłt, miĂ©rt kell nekĂŒnk is a tökĂ©letes?
Mert a gyerek nekĂŒnk tanul vagy önmagĂĄnak? NekĂŒnk akar örömet szerezni, vagy önmagĂĄtĂłl szorgalmas? ValĂłban a legjobbat akarjuk a gyerekĂŒnknek? IgazĂĄn be kell kerĂŒlnie az orszĂĄg öt legjobb gimnĂĄziumĂĄnak, egyetemĂ©nek egyikĂ©re? ValĂłban az a legjobb neki? KĂ©tsĂ©gtelenĂŒl annyira Ă©les az esze, rendkĂvĂŒli a tehetsĂ©ge, hogy nem kĂ©rdĂ©s, hogy a legjobbnak kell lennie? Esetleg mi nem akarunk szĂ©gyenkezni? ValĂłban szĂ©gyen, ha az a bizonyĂtvĂĄny rossz, a mi definĂciĂłnk szerint vagy mĂĄs szerint? Mi az ami elĆrĂ©bb viszi a gyereket? Mi az amiben valĂłban meg kell felelnie? Kihez kĂ©pest, az önmaga kĂ©pessĂ©geihez kĂ©pest, vagy mĂĄsokĂ©hoz viszonyĂtva?
KĂ©rdĂ©sek, amire szerintem nem egy szĂŒlĆ igyekszik önmagĂĄnak felelni, mĂ©rlegel, Ășjabb kĂ©rdĂ©seket tesz fel, vĂĄlaszol Ă©s megint lavĂrozik. TalĂĄn el is hatĂĄrozza magĂĄban, hogy nem dĆl a kardjĂĄba, ha az a matek csak hĂĄrmas lesz, nem nĂ©gyes, vagy az a nĂ©met nem ötös lesz, hanem nĂ©gyes, esetleg a matek nem lesz jobb kettesnĂ©l, ĂĄm amikor megkapja a dolgozatot, a felelet jegyet, az Ă©v vĂ©gi bizonyĂtvĂĄnyt Ă©s bizony az az Ă©rtĂ©kelĂ©s nem olyan, amilyet szeretett volna lĂĄtni, önmagĂĄnak tett ĂgĂ©ret ide vagy oda, elszĂĄll az agya, mĂ©rges lesz, csalĂłdottĂĄ vĂĄlik, elszomorodik, dĂŒhös lesz Ă©s kit kezd? KiabĂĄlni? MĂ©rgelĆdni? Hallgatni? CsĂșnyĂĄn nĂ©zni? TalĂĄn vissza is sĂrja azt a bizonyos babaillatot, amikor mĂ©g Ășgy gondolta, akĂĄrki Ă©s bĂĄrki lehet mĂ©g ebbĆl a gyerekbĆl?
Lehet. Lehet visszamenni az idĆben. MĂ©g elĆ is lehet venni a fotĂłkat, videĂłkat. Ăs arra godnolni, Ć a sajĂĄt gyerekĂŒnk. Ilyen. Olyan. Amolyan. A miĂ©nk. BelĆlĂŒnk van. SzeressĂŒk. Mi akartuk Ćt, nem fordĂtva.
MĂ©g van idĆ elĆre fegyelmezni magunkat, hogy amikor meglĂĄtjuk az Ă©rtesĂtĂ©st, ne kapjunk szĂvbajt. Ha nagyon izgulunk az Ă©v vĂ©gi bizonyĂtvĂĄny miatt, könnyĂtsĂŒnk az utolsĂł napokban, a sulibĂłl hazamenet nyaljunk egy fagyit, csinĂĄljunk egy görbe dĂ©lutĂĄnt, szabadĂtsuk fel a teher alĂłl a gyereket, hogy szĂĄrnyakat kapjon tĆlĂŒnk, ami, ha csak arra elĂ©g, hogy mosolyog, akkor is megĂ©ri, de mĂ©g az is lehet, hogy ettĆl a plusztĂłl lesz alaposabb az utolsĂł nagydolgozatnĂĄl.
KĂ©p: Starlet Photo
SzerzĆ: PolgĂĄr Ăgnes
Ha tetszett az ĂrĂĄsunk, kĂ©rjĂŒk lĂĄjkold. Amennyiben nem tetszett, azt is nyugodtan fejezd ki, ahogyan megosztani is Ă©r! KöszönjĂŒk a vĂ©lemĂ©nyedet!