Tartsuk be az ígéretünket: Nem elég a marketing, kedvesnek is kell lenni!
Mindenki pénzből él. Ha üzletet szeretnénk kötni, ha értékesíteni kívánunk ötletet, szakértelmet, tudást, terméket, szolgáltatást akkor azt reklámoznunk kell. Közvetlenül vagy direkt is tehetjük, számos módunk van rá. Ám a reklám csak kiinduló pont. Az egész jól felépített marketinget elvághatjuk azzal, ha nem azt adjuk, amit sugalltunk, üzentünk, ígértünk. Többet is veszíthetünk, mint egy vásárlót, ügyfelet, pácienst, kuncsaftot. A hitelünket veszíthetjük el.
Körbevesznek bennünket a reklámok. Mindenhol üzenetek, ígéretek, átélhető érzések, benyomások igyekeznek hatással lenni ránk. Legyünk szebbek, egészségesebbek, illatosabbak, igyunk ilyen bögréből, aludjunk olyan ágyban, fújjuk a szélvédőt amolyan víztaszító oldattal, töltsünk le hatékonyságnövelő appot, tegyük színesebbé a fotóinkat, élesebbé a videóinkat, fehérebbé a fogunkat velük, rójuk a köröket ütéscsillapító futócipőben, masszíroztassuk az elgémberedett nyakunkat náluk és még sorolhatnánk. Az élet minden területén ott vannak és hatással vannak ránk. Így vagy úgy.
Éppen ezért, nem mindegy, hogy amikor magunkról, szolgáltatásunkról, termékükről ígérünk valamit, az valóban igaz-e vagy sem.
Csattanós ígéret, nulla tartalom
Mindannyian szeretnénk jól élni, boldognak egészségesnek lenni és a szeretteinket is hasonlóan tudni. Akaratlanul is keressük mindenhol és mindenben azokat a dolgokat, amik szolgálhatják a célunkat. Akkor is képesek vagyunk elhinni egy-egy üzenetet, ígéretet, ha korábban csalódtunk, mert hinni szeretnénk. Hinni, hogy velünk is megeshet, mi is megkaphatjuk, mi sem vagyunk kevesebbek, mi is megérdemeljük, mi is elérhetjük azt, amit más is elért.
Így megnyitjuk a hangzatos című online cikkeket újra és újra abban a témában, ami érdekel, bár már sokszor megesett velünk, hogy csalódtunk. Mert a cím és tartalom nemhogy nem egyezett, teljesen másról szólt az írás, mint ami a címben szerepelt. Vagy éppen arról szólt, de semmi újat nem mondott, mert a téma kifejtésére már nem volt képes a szerzője. Vagyis bedőltünk megint a csattanós ígéretnek.
Amikor a saját termékünket, szolgáltatásunkat, tudásunkat kínáljuk másnak, akkor tulajdonképpen azt kell átgondolnunk, hogy az üzenetünk, ígéretünk valóban megfelel adnak, amit nyújtani tudunk, vagy sem. Csak egy jól hangzó mondat az, amit ígérünk, vagy van mögötte tartalom is?
Mivel leszünk valóban hűek önmagunkhoz és hitelesek mások szemében? Azzal, hogy ha olyat állítunk magunkról, amire nem vagyunk mindig minden körülmények között képesek nyújtani, vagy olyat, amit valóban gond nélkül meg tudunk adni bármikor annak, aki tőlünk vásárol, hozzánk fordul szakmai tanácsért, szolgáltatásunkat kéri?
Ami másnak jó, nem biztos, hogy mindenkinek az
Gondolnunk kell arra is, amikor reklámozunk, hogy magánemberként hogyan hat ránk az, amikor csalódunk. Amikor nem azt kaptuk, amit ígértek, vagy ami érzelmet mi magunk egy-egy reklám mögé tettünk. Hogy amikor beleraktuk a pillecukrot a kávénkba, mert jól mutat a szponzorált instaképeken, akkor mi magunk, hogy borítottuk azt ki az első korty után a mosogatóba, mert nekünk önmagában is túlédes a cukor, nemhogy kávéval. Hogy azért vásároltunk tüllszoknyát, mert mindenhonnan dől ránk, hogy minden trendi nő viseli, pedig nekünk nem is áll jól. Vagy hogy azért vásároltunk szőnyeget, mert az az otthon melegét ígérte, bár mi a sima felületet is utáljuk porszívózni. Sorolhatnánk tovább.
Ahogyan mi csalódhatunk magánemberként, úgy csalódhat az ügyfelünk, a páciensünk, a vásárlónk akkor, ha olyat ígérünk, sugallunk, ami nem mindenkinek jó, vagy nem jelenti mindenkinek azt, amit nekünk.
Persze nem tehetünk mindenkinek eleget, és nem tehetünk róla, ha félreértenek bennünket. De igyekezhetünk egyértelműek lenni, és valóban tartani a szavainkat, abban mindenképpen, amit egyértelműen és félreérthetetlenül ígértünk.
Tartsuk be az ígéretünket: Nem elég a marketing
Ha gyerekorvosként azt írom a bemutatkozóm végén, hogy sok szeretettel várok minden aggódó, vagy beteg gyermeket ellátó szülőt és persze gyermekeiket, akkor nem lehetek semmilyen körülmény között sem kelletlen, sem kioktató. Sem a gyerekkel, sem a szülővel, mert az ellenkezőjét ígértem. Ha kedvességet ígérek, kedvesnek kell lennem, annyira, hogy a szaktudásomért hozzám forduló úgy lépjen ki a rendelőmből, hogy úgy érezze, valóban kedves voltam vele, segítettem neki. Ha nem tudok kedves lenni, nem fogadhatok beteget.
Ha azt ígérem, hogy a nálam vásárolt összes gyümölcs édes, akkor nem tehetem ki a polcra a savanyú almát. Vagy igen, de akkor azt is jeleznem kell, hogy nálam pitébe való savanyú alma is kapható.
Ha nem tudjuk valamilyen ígéretünket betartani, mert a körülmények nem nekünk kedveznek, akkor azt jobb, ha jelezzük, vagy elismerjük, ha így történt. A hitelességünket nem azzal veszítjük el, ha hibázunk vagy rontunk – bárkivel és mindenkivel megesik− hanem azzal, hogy ha úgy teszünk mintha meg sem történt volna. Nem elég a marketing, tartsuk be az ígéretünket. Egyébként elveszíthetjük az ügyfeleinket, a partnereinket, a vásárlóinkat, a betegeinket vagy éppen az olvasóinkat.
Szerző: Polgár Ágnes
Kép: Unsplash