Társasjáték: Kiskamaszok egymásért vagy egymás ellen
Minél idősebb korosztálynak szól egy társasjáték, rendszerint annál összetettebb és hosszabb ideig tartó játékidővel találkozhatunk. A történetek tematikai különbségei mellett már megjelennek a bonyolultabb stratégiai és kalandjátékok is. Szubjektív ajánlónk következik, a kicsik után most a nagyobbaknak.
Korábbi írásunkban a kisebbeknek ajánlottunk – szubjektív módon – a közös játékra lehetőségeket (ITT olvasható), most a kiskamaszokat céloztuk meg. Elöljáróban annyit, míg egyikünknél három gyermek van (8, 5,5 és 3 évesek), úgy másikunknál egy 10 éves. A gyerekeink gyakran találkoznak egymással és nagyjából ismerik egymás társasjátékait, ahogy mi szülők is érdeklődéssel vagyunk a téma iránt. Játsszunk együtt, egymásért vagy éppen egymás ellen, a lényeg abban van, hogy közösen töltjük el a szabadidőt.
Helga ajánlja
8 éves kortól
A Down Force a sebesség és a taktika játéka – ahogyan a dobozon olvasható. És valóban. Ebben a játékban igazi versenypályán haladhatunk a győzelem felé. Izgalmassá az teszi a játékot, hogy a kezdésnél licitálunk a versenyautókért: hat különböző színű autóval játszunk, egy játékosnak több autója is lehet. Az autókhoz tartozó „versenyzők” különböző kedvezményeket kaphatnak, például az adott színű autó: többet léphet egy körben, vagy akár megváltoztathatja a lépési sorrendet, így a játék mindig más. Nem dobókockával lépünk, hanem előre kiosztott kártyákkal, amely az jelzi, hogy a különböző színű autók hány kockát haladhatnak. A játéktábla két oldalú, de vásárolható hozzá plusz játéktábla két új pályával. Azért szeretjük, mert izgalmas, nem biztos, hogy az nyer, aki előbb beér a célba, mivel azért is pont jár, ha egy játékos jól tippeli meg a végső befutókat.
A Carcassone egyszerű, de nagyszerű társasjáték, ahol az a játék lányege, hogy a játékosok maguk építsék meg Carcassone útjait, várait, kolostorait. A laplerakó játékban nagy a szerencsefaktor, ugyanis az, hogy éppen milyen lapot húz a soron következő, szerencse kérdése. Az viszont, hogy mit kezd ezzel a terület lappal, azt a taktika határozza meg. Szerzetesek, lovagok, útonállók népesítik be a területet, ők juttatják pontokhoz a játékosokat. A játékélményt megalapozza, hogy Carcassone városa valóban létezik. Nekünk egy régebbi típusú példányunk van, évek alatt a játék fazonigazításon esett át, de a szabályok nem változtak. Kiegészítő elemek is tartoznak hozzá, ezzel is növelve a játékban rejlő lehetőségeket. Azért szeretjük, mert már két játékos számára is élvezhető.
A Galaxis roncsderbi több fázisú játék. A játék elején mindenki összeállítja a saját űrhajóját különböző elemekből egy űrhajótábla segítségével, amelyen fixen van kialakítva a helye az elemeknek (alkatrészeknek), de hogy mit hova teszünk, azt mi döntjük el. Az biztos, hogy kell benne lennie pilótafülkének, motoroknak, kabinoknak, ágyuknak, akkumulátoroknak, pajzsgenerátornak, raktérnek. Az, hogy ki mit választ, először szerencse kérdése, ugyanis az alkatrész lapocskákat lefelé fordítva tesszük ki a játéktérre, de amit nem használunk fel, felfordítva visszatesszük a játéktérre, így egy idő után mindenki azt az elemet választja ki, amelyiket szeretné. Mindennek megfelelő módon kell csatlakoznia a többi alkatrészhez. Ha elkészültek az űrhajók, akkor kezdődik a verseny, amelynek során bolygókra szállunk le, kalandokat teljesítünk, kifoszthatunk egy űrállomást, de közben eltalálhat egy meteor, vagy elfogy az energiánk, és még az is meglehet, hogy leszakadnak az alkatrészek az űrhajóról. Izgalmas, építkezős játék cseh játéktervezőktől.
10 éves kortól
A Tiltott szigetnek már a doboza is tetszetős, ugyanis fémből készült. Ezt a játékot a gyártó tíz éves kortól ajánlja, de nálunk már nyolcéves kortól sláger. A játékosoknak meg kell akadályozniuk, hogy a sziget elsüllyedjen, meg kell szerezniük a kincseket is, és elmenekülni a szigetről –, mindezt az áradás veszélyezteti. A játékteret, vagyis a szigetet 24 lapkából rakjuk ki, meghatározott alakban, de hogy a sziget egyes részei hol legyenek, mi döntjük el. A játékosokat különböző kártyák segítik: mindenkinek van kincs kártyája, kalandor kártyája különböző lehetőségekkel – így például pilóta, aki körönként bármilyen mezőre repülhet. Körönként több akció végrehajtható – mozgás, szárítás, kincsátadás. A játékosok megbeszélhetik, melyik a legjobb akció, hogy együtt kijussanak a szigetről. Azért szeretjük, mert kooperatív játék, ahol a túlélés csak közös erővel és jó döntésekkel lehetséges. Igazán kalandos, fordulatos, szépen kivitelezett.
A Railroad Tycoon-t még magunknak vásároltuk a férjemmel, de a nyolcéves fiúnk nagyon ráérzett a játékra, így bátran ajánlom kipróbálásra ettől a korosztálytól, de idősebbek, felnőttek is élvezik majd. Ez a játék monumentális. Mind méretében – a játéktáblát három játéklapból építjük össze, így bizony hely kell hozzá, elfoglal legalább egy fél szőnyeget –, mind játékidőben – órákkal számolhatunk. Mégis izgalmas, és rendkívül menő, hiszen ebben a játékban mi építjük ki Amerika vasúthálózatát. Klasszikus játék: itt saját magadért játszol. A játék alaposan kigondolt, logikusan építkezik fel, minden mindennel összefügg. A játék összetettségének ellenére gyorsan lehet építkezni és haladni. Különböző kedvezményekhez juthatunk, például pont jár annak, aki először építi ki vasutat New York és Kansas City között. Fejleszthetünk mozdonyt – mindig kell a jobb és erősebb, mert ezért is pontot kapunk –, szállíthatunk árut a megfelelő helyre, gyűjthetünk pénzt, hogy még több mozdonyt vásárolhassunk, és a mi vasúthálózatunkat használja fél Amerika – persze csak játékból. A Railroad Tycoont azért szeretjük, mert visszacsöppenünk a vadnyugatba, átadja azt a hangulatot, amit a korabeli vasútépítők érezhettek.
Az Agricola nem új játék, s szintén van újabb kiadása. S bár a témája igencsak régimódi – ez egy farmfejlesztő (mező)gazdasági, stratégiai játék – kultikus helyet foglal el a társasok között. A szabályok sokrétűsége miatt 10-12 éves kortól élvezhető igazán. Az Agricolában minden játékos egy kétszobás házzal és két emberrel indul. Az a cél, hogy végül kiterjedjen a gazdaság, ehhez viszont növelni kell a farmon lakók számát. Ez a kulcs, ugyanis a játékos annyi akciót hajthat végre, ahány embere van a játékban. Fontos a stratégia szempontjából, hogy körönként egy akció csak egyszer végrehajtható. A kezdeti gördülékeny indulás után vált a játék egyre nehezebbé, hiszen egyre több a feladat – például etetés, betakarítás – de egyben izgalmasabb is lesz. Könnyen kicsúszhat a taktika a kezeink közül, hogy most éppen milyen munkával tudunk magunknak előnyt szerezni. Ha nem vagyunk eredményesek zöldség, illetve gyümölcstermesztésben, állattenyésztésben, levonásra számíthatunk. A győzelem a helyes döntéseken múlik. Vigyázat, csak felelősséggel játszható, mert az Agricola beszippant. Könnyen a rajongóivá válhatunk.
Ági ajánlja
Nyolcéves kortól
Több olyan társasjátékunk is van, ami még eredetileg az enyém volt gyerekként. Az egyik ilyen a Labirintus. A fiam eleinte csak a számára izgalmas kártyákat csakliszta ki a dobozból: troll, arany talléros bugyor, smaragd, koponya, kincsesláda, arany gyűrű és a korona keltették fel az érdekeklődését. A játék lényege persze nem a gyűjtögetésben rejlik, hanem abban, hogy a labirintus útjait úgy tudjuk alakítani, hogy azon elérjük azokat a kincseket, amik a nekünk kiosztott kártyalapokon rejlenek. Ehhez a logikához szükséges az ajánlott nyolcéves kor. Azok a fiatalabb gyerekek, akik már sakkoznak, előnyben vannak, mert a labirintusban is hasonlóan gyakran előre kell gondolkodni, ha több lépésből érhető el egy-egy kincs. Ráadásul egy adott útvonal átalakításával, más játékosok előtt elzárhatunk, de akár szabaddá is tehetünk egy útszakaszt, vagyis a haladási tervünk megvalósítását, más megakadályoztahtja. Az nyer, aki hamarabb eléri az összes kincset. Annyira izgalmas, hogy két-három kör alatt sosem állunk meg. A Ravensburgtól megszokottan egyértelműen játszható darabról van szó. Változatlan és más formában ma is kapható.
A fomatex Villámháborúja egy nagyon egyszerű kvízjáték. Húzni kell egy lapot, válaszolni a rajta lévő kérdésre mielőtt lejár az idő. Ha megvan a válasz, akkor ahogy a televíziós játékokban láthatjuk, le kell nyomni a tárcsán lévő gombot. A sokszor túl egyértelműnek tűnő kérdésekre sokszor csak a nyelvünk hegyéig jut el a válasz, éppen ezért is izgalmas a játék. És talán pont azért, mert nagyon jellegtelen a kialakítása, bárhol játszható, magunkkal vihető utazásra vagy a strandra is.
A Tichet to Ride társasjáték sokaknak fogalom. Egy igazán szép darabról van szó, már a doboza csodaszép, hát még, amit benne rejt. Aki már ismeri a sorozatot annak, a Ticket to Ride Európa változat hamar játszható, aki most találkozik először vele, annak elsőre bonyolultnak tűnhet, de hamar megérthető és hosszan élvezhető. A játékidő minimum félórás, de elnyúlhat egy, másfélre is. Egy igazi bekuckózós estén, hétvégén keresztül-kasul vonatozhatunk Európán földön, föld alatt és víz felett, miközben vasútvonalakat birtokolhatunk, állomásokat építhetünk. A régmúlt fővárosi nevek, a gőzmozdony, a kompra szállás, az egymást keresztező, orra elől elhalászó útvonalak rengeteg izgalmat adnak. Minimum ketten, de mivel igazi nagycsaládos darab, akár öten is játszható. Mindenki nyer vele, de az abszolút győztes az, aki a legjobb stratégiával bírt, és a leghosszabb utat rakta ki magának.
A klasszikus Activity sorozatot ki ne ismerné, megunni szinte lehetetlenség. Ha nincs kedvünk túl bonyolult vagy komoly gondolkodást igénylő játékra, ámbár sokat szeretnénk nevetni a junior változat tökéletes lehetőség erre. Nyolcéves kortól ajánlott, de már egy iskolát éppen kezdő is tudja játszani, hiszen beszélni, mutogatni és rajzolni már tud. A fiam hétévesen kapta. A piatnik négy főtől javasolja, de mi ketten is elővesszük, persze ha többedmagunkkal vagyunk még izgalmasabb a játék. Vannak fogalmak, amiket a fiam vagy a velünk játszó gyerekek nem értettek, de akkor segítségére sietek, vagy másik kitalálandó kérdést keresünk a rejtvénykártyák közül. A jó válaszokért pontok járnak, nehézségi fok alapján kevesebbet vagy többet, és az nyer, aki a leghamarabb célba ér.
Szintén a Piatnik játéka a Cartagena, ami ugyancsak nyolcéves kortól ajánlott, mint az activity, de kettőtől-öt játékos létszámig. Ez már a bonyolultabb táblajátékok közé tartozik, ráadásul a gyártó az összetettebb társasjáték szabály leírásában nem valami ügyes. De ha sikerül megfejtenünk, akár külső segítséggel a játékszabályokat, akkor egy valódi kalózkalandban lehet részünk. A fiam pont a tematikája miatt örült neki. A valódi kalandhoz vágunk keresztül dzsungelen, alagúton át menekülünk ki börtönből, hajóra szállunk, hogy a legvégén eljussunk a Kalózöbölig. Mágikus erővel is találkozunk az izgalmak során, amiről a varázsló különböző eszközökkel – pisztoly, rum, lámpás, papagáj, kampókéz és kincsesláda képében – gondoskodik. Viszont, ha a nagy izgalomban elfelejtjük kimondani a varázsigét akkor a mágikus erő mit sem ér. A játékleírást amúgy az is bonyolítja, hogy többféle módozatban lehet játszani, amit tetszésünk szerint alakíthatunk is.
10 éveskortól
Ahogy említettem a Piatniknak nem erőssége a szabályok magyar nyelvre való átültetése, ami az Aranyásók az elfeledett bányák nevű társasjátékukban igencsak feltűnő. Így nem csoda, ha sokan maguknak alakítják a saját szájízük szerint a szabályokat, a többfélén értelmezhető pontokat. Vagyis ahány ház, annyi aranyásók. Ami minimum három, de inkább több, akár kilenc játékost igényel. A játék svédcsavarja – és minden indulási nehézsége ellenére – abban rejlik, hogy a játék maga nagyon is izgalmas, mert a velünk egycsapatban játszókról nem tudhatjuk, hogy kit takarnak. Esetleg szimpatizáns, azaz a csapatért játszik, avagy szabotőr, aki az ellenség beépíttet embere, netán szimplán önző, és csak saját magának akarja a sikert, azaz minél több aranyat megszerezni. A játék kétkörös és az nyer, aki a legtöbb pontot gyűjti. Szép kivitelezésű, jó minőségű anyagokból készült maga a játék, hasonlóan a Cartagenához. Mindkettő doboza magas téglalap alakú. A társasjátéknak Aranyásók néven egyébként kártyaváltozata is van, az jóval egyszerűbben játszható, pörgőbb és már két személy is élvezheti.
12 éves kortól
A Honfoglalót tízéves kortól ajánlják, a fiam azért szerette volna már nagyon, mert az apukájával mindketten gyakran játsszuk az online változatot. Érdekfeszítő a fiam számára mennyi területet tudunk elfoglalni és később mástól elorozni, szereti nézni milyen gyorsan válaszolunk a kérdésekre. A kézzel fogható társasjáték megalkotói igyekeztek visszaadni azt az érzetet, amit az online ad. Az offline elsőre igen furának és bonyolultnak tűnik, de szerencsére a szabályzat jól van megfogalmazva. Egy tízévesnek még bőven lehetnek ismeretlen kérdések és válaszok a stratégiai gondolkodást is igénylő kvízjátékban, de ki lehet venni azokat a lapokat a rengeteg kérdés közül, ami még nem neki való, nehezen megmagyarázható, de így is akad bőven, amire megtanulhatja a válaszokat, vagy már eleve tudja. Idővel mindenképpen rengeteg és széleskörű ismeretre tehetnek szert vele a gyerekek a földrajz, biológia, kémia, művészet, fizika, történelem, sport, irodalom, az életmód, a szórakozás és a mindennapok terén.
Képek: A szerzőktől
Nyitókép: Down Force társasjáték – A taktika játéka: nem biztos, hogy a befutó nyer
Szerzők: Karóczkai-Müllner Helga és Polgár Ágnes