SzĂŒksĂ©g lenne a nagyszĂŒlĆkre!
A mai nagymamĂĄk, nyugdĂj korhatĂĄr ide vagy oda, a legtöbbször mĂ©g aktĂvak. Mondhatni tĂșl aktĂvak. Gyakran dolgoznak, nem pĂĄr ĂłrĂĄban, hanem egyenesen fĆĂĄllĂĄsban. Ha fel akarjuk köszönteni Ćket anyĂĄk napjĂĄn, akkor egyeztetni kell velĂŒk, mert bizony a naptĂĄrjaik igencsak tele vannak.
Közeledik a nyĂĄri szĂŒnet, ami a gyerekes csalĂĄdoknĂĄl komoly fejtörĂ©st jelent, hiszen meg kell oldani, hogy valaki mindig szĂłrakoztassa a gyereket. Persze ott van az a megoldĂĄs, hogy a kiskorĂș ĂŒgyeletben tölti a nyarat, de aki csak teheti, valahogy igyekszik rĂ©szben vagy egĂ©szben elkerĂŒlni ezt a lehetĆsĂ©get. Amihez elengedhetetlen lenne a nagyszĂŒlĆk jelenlĂ©te, ha mindkĂ©t szĂŒlĆ dolgozik. De ha csak az egyik, akkor is, hiszen a szĂŒlĆknek sem ĂĄrtana picit pihenni, de ami ennĂ©l is legfontosabb azĂ©rt, hogy az unoka Ă©s a nagyszĂŒlĆ minĆsĂ©gi idĆt töltsön egyĂŒtt.
Gyökerek Ă©s szĂĄrnyakÂ
Szinte kĂ©zzel foghatĂł kĂŒlönlegessĂ©g jellemzi ĂĄltalĂĄban a nagyszĂŒlĆ-unoka kapcsolatokat. Mintha egy lĂĄthatatlan aranyszĂĄl szĆnĂ© össze a kĂ©t generĂĄciĂłt. MĂg az unokĂĄk a gyökereiket lĂĄtjĂĄk a nagyszĂŒlĆkben, addig a nagyszĂŒlĆk szĂĄrnyakat kapnak az unokĂĄiktĂłl. â Köszönöm, hogy felnevelted az anyukĂĄmat/köszönöm, hogy felnevelted az apukĂĄmat â Ărta a kisfiam a nagymamĂĄinak az anyĂĄk napi ajĂĄndĂ©kra. MagĂĄtĂłl. Csaknem tĂzĂ©vesen Ă©rtĂ©knek Ă©rezte ezt a nagyszĂŒlĆktĆl. Az unokĂĄk nem vĂ©letlenĂŒl hallgatjĂĄk nyitott szĂĄjjal a nagymamĂĄkat Ă©s a nagypapĂĄkat, ha azok a rĂ©gmĂșlt idĆkrĆl mesĂ©lnek. TĆlĂŒk tĂĄjĂ©kozĂłdhatnak hitelesen Ă©s elsĆ kĂ©zbĆl a sajĂĄt szĂŒleiket illetĆen.
âA legtöbb, amit a gyermekeinknek adhatunk: gyökerek Ă©s szĂĄrnyak.â
Amikor egy nagymama, nagypapa elmesĂ©li azt az unokĂĄjĂĄnak, hogy az anyukĂĄja, apukĂĄja milyen volt kisgyermekkĂ©nt, azzal egy huncut Ă©s bizalmas szövetsĂ©get kötnek egymĂĄssal. HasonlĂłan erĆsĂti a nagyszĂŒlĆ-unoka kapcsolatot nagyszĂŒlĆ rĂ©szĂ©rĆl a csalĂĄdi szokĂĄsok, hagyomĂĄnyok, emlĂ©kek, a rĂ©gmĂșlt idĆkrĆl szĂłlĂł szomorĂș Ă©s vicces törtĂ©neteinek megosztĂĄsa is. ViszonzĂĄskĂ©nt mindenre a gyerekek reakciĂłi, vĂĄlaszai, tovĂĄbbi kĂ©rdĂ©sei a nagyszĂŒlĆknek nyĂșjt szĂĄrnyakat. Hiszen a fiatal generĂĄciĂł gyakran mĂĄshogyan, ĂșjszerƱen, nem vĂĄrtan, mĂĄs lĂĄtĂłszögbĆl közelĂt ugyanahhoz, ami a nagyszĂŒlĆre frissĂtĆen, inspirĂĄlĂłan hat. Nem beszĂ©lve arrĂłl, hogy a nagyszĂŒlĆnek mĂĄr nem feladata a nevelĂ©s, neki mĂĄr csak Ă©lveznie kell a gyermek nyĂșjtotta örömöket.
Csak az önfeledt szórakozås
A nagyszĂŒlĆk ĂĄltalĂĄban jĂłval megengedĆbbek a szĂŒlĆknĂ©l, ami nem jelenti azt, hogy ha szĂŒksĂ©ges, ne lennĂ©nek szigorĂșak. JĂł esetben a nagyszĂŒlĆk Ă©s a szĂŒlĆk nevelĂ©si elvei hasonlĂłak, megegyeznek, vagy legalĂĄbb igyekeznek a nagyszĂŒlĆk elfogadni Ă©s követni a szĂŒlĆk mintĂĄjĂĄt, mĂ©g akkor is, ha nem Ă©rtenek azzal egyet. EgyĂ©birĂĄnt, nagy feszĂŒltsĂ©ge lehet nagyszĂŒlĆk-szĂŒlĆk közt, ami akadĂĄlyozhatja a felhĆtlen nagyszĂŒlĆ-unoka viszonyt.
Ami nagyon nagy kĂĄr. Sok szĂŒlĆ nehezen engedi ki a kezĂ©bĆl a gyeplĆt, pedig a nagymamĂĄknak Ă©s nagypapĂĄknak gyakran könnyebb cĂ©lt Ă©rniĂŒk a gyereknĂ©l, mint a szĂŒlĆknek. EgyszerƱen azĂ©rt, mert a nagyszĂŒlĆket mĂĄr nem terheli a felelĆssĂ©g, nincs megfelelĂ©si kĂ©nyszerĂŒk sem a kĂŒlvilĂĄg felĂ©, legfeljebb a szĂŒlĆk irĂĄnyĂĄba, de az jĂłval kevesebb terhet jelent. TovĂĄbbĂĄ, mert csak egy-egy helyzetben kell eredmĂ©nyesnek lenniĂŒk, szemben a szĂŒlĆkkel, akiknek annyi mindent kell megtanĂtaniuk a gyereknek. A szĂŒlĆ Ă©ppen ezĂ©rt â hogy könnyebbĂ© tegye a sajĂĄt helyzetĂ©t, Ă©s közös programra, tovĂĄbbi kötĆdĂ©si szĂĄlra adjon lehetĆsĂ©get a szĂŒlei Ă©s gyermeke között â nyugodtan hagyhatnĂĄ, hogy a nagyszĂŒlĆ tanĂtson meg, mondjon el, mutasson meg valamit a gyereknek. Mint a cipĆ bekötĂ©sĂ©t, a gomba rajzolĂĄsĂĄt, az evĆeszközök hasznĂĄlatĂĄt, a pulĂłver összehajtogatĂĄsĂĄt, az Ăłra leolvasĂĄsĂĄt, egy-egy vers megtanulĂĄsĂĄt stb. HiggyĂŒk el ez nem teher sem a nagyszĂŒlĆnek, sem a gyereknek, hiszen Ćk egyĂŒtt ezt mĂĄshogyan, mĂĄs mĂłdszerrel, mindenkĂ©ppen a közös cinkos nyelvre Ă©pĂŒlĆ jĂĄtĂ©kossĂĄgban teszik közösen: a nagymama vagy a nagypapa tanĂt, az unoka tanul.
SzĂŒksĂ©g van mĂ©g rĂĄm
ManapsĂĄg sok nagyszĂŒlĆ mĂ©g a nyugdĂjkorhatĂĄr betöltĂ©sĂ©vel sem marad tĂ©tlen. Többen aktĂvak maradnak vĂĄltozatos formĂĄban: a korĂĄbbi stĂĄtuszukban maradnak tovĂĄbb, vagy valamilyen könnyebb formĂĄban, pĂ©ldĂĄul alacsonyabb pozĂciĂłban kevesebb felelĆssĂ©get vĂĄllalva, vagy Ă©ppen csökkentett ĂłraszĂĄmban, de dolgoznak. EgyrĂ©szt anyagi megfontolĂĄsbĂłl, mĂĄsrĂ©szt, hogy hasznosnak Ă©rezzĂ©k magukat. Az idĆsödĂ©ssel, a nyugdĂjas lĂ©ttel egyĂŒtt jĂĄr a hasznavehetetlensĂ©g Ă©rzĂ©se, ami bizony komoly egĂ©szsĂ©gĂŒgyi kihatĂĄssal lehet, mind mentĂĄlisan, mind fizikailag a nagyszĂŒlĆre. Ăppen ezĂ©rt is fontos bevonni a szĂŒleinket abba, hogy segĂtsenek nekĂŒnk a gyermek körĂŒli teendĆkbe, persze csak a koruknak Ă©s aktivitĂĄsuknak megfelelĆen.
DolgozĂł nagyik
ElĆfordul az is, manapsĂĄg gyakori, hogy a nagyszĂŒlĆ valĂłban aktĂv. Dolgozik, tĂĄrsadalmi munkĂĄt vĂĄllal vagy Ă©ppen kĂŒlönfĂ©le szervezetekben jĂłtĂ©konykodik, önkĂ©ntes munkĂĄt vĂ©gez. Pontosan azĂ©rt, hogy ne legyen tĂ©tlen. NehĂ©z az aktĂv nagyszĂŒlĆktĆl segĂtsĂ©get kĂ©rni, bevonni Ćket a mindennapjainkba, rĂĄjuk bĂzni az unokĂĄkat, mert egyszerƱen se idejĂŒk, se felesleges energiĂĄjuk nincs igazĂĄn. TalĂĄn nem is tudnak mit kezdeni a mĂĄsodik generĂĄciĂłval. Ennek az oka is szĂĄmos lehet: mĂĄr a sajĂĄt gyerekĂŒk is egy tĂ©vedĂ©s volt egykor, mĂĄr rĂ©gen rĂĄjöttek, hogy egy tĂ©vedĂ©s volt a rĂ©szĂŒkrĆl szĂŒlĆnek lenni, vagy egyszerƱen csak nem csigĂĄzza Ćket fel a nagyszĂŒlĆi stĂĄtusz, mert (mĂ©g) nem talĂĄltĂĄk meg annak szĂ©psĂ©gĂ©t. Esetleg, nem tudjĂĄk hogyan legyenek jĂł nagyszĂŒlĆk.
Legyen bĂĄrmi is az oka annak, ha egy nagyszĂŒlĆ tĂĄvol marad, mĂ©gis Ă©rdemes erĆltetni Ă©s erĆsĂteni a nagyszĂŒlĆ-unoka kivĂ©telessĂ© vĂĄlhatĂł kapcsolatĂĄt. Hiszen nem vita, mind a kĂ©t oldalnak szĂŒksĂ©ge van egymĂĄsra. Nagymaminak Ă©s nagypapinak az unokĂĄra, illetve fordĂtva az unokĂĄnak a nagyszĂŒlĆkre. De hogyan boronĂĄljuk eredmĂ©nyesen össze a kĂ©t generĂĄciĂłt? SegĂtsĂŒk Ćket, kezdemĂ©nyezzĂŒnk minĂ©l több beszĂ©lgetĂ©st, akĂĄr a modern eszközöket is igĂ©nybe vĂ©ve: telefon, internet: e-mail, chat, tovĂĄbbĂĄ minĂ©l gyakoribb Ă©s hosszabb talĂĄlkozĂĄsokat, közös, tartalmas programokat. Ehhez persze lehet, a gyereket is noszogatni kell, de ha tisztelettel Ă©s odaadĂĄssal igyekszĂŒnk kivĂĄncsisĂĄgot Ă©breszteni az idĆsebb generĂĄciĂł felĂ©, akkor olyan elvehetetlen szövetsĂ©get adunk mindkĂ©t oldal kezĂ©be, amivel mindenkinek csak jĂłt teszĂŒnk. De mindig figyeljĂŒnk a generĂĄciĂłs kĂŒlönbsĂ©gekre is, ami az egyik oldalnak mĂ©g kevĂ©s, lehet a mĂĄsiknak mĂĄr sok Ă©s fordĂtva.
TĂĄmogassuk Ćket, hogy az a bizonyos aranyszĂĄl ott legyen köztĂŒk, hogy egymĂĄs bizalmasa, cinkostĂĄrsa, jĂĄtszĂłtĂĄrsai lehessenek. Hogy krĂzis helyzetben oda-vissza tudjanak egymĂĄsnak segĂteni, legyen bĂĄrmirĆl szĂł.
KĂ©p: Pixabay
SzerzĆ: PolgĂĄr Ăgnes
Ha tetszett az ĂrĂĄsunk, kĂ©rjĂŒk lĂĄjkold. Amennyiben nem tetszett, azt is nyugodtan fejezd ki, ahogyan megosztani is Ă©r! KöszönjĂŒk a vĂ©lemĂ©nyedet!