SzeretjĂŒk a gyereket, szĂŒlĆnek lenni nĂ©ha mĂ©gis szĂvĂĄs
Sajtot szĂłrtunk a krĂ©mlevesbe, szalvĂ©tĂĄt adtunk, betoltuk a gyereket az Ă©tkezĆasztalhoz, majd leĂŒlnĂ©nk Ă©ppen enni, amikor kiborul a vĂz. A mondat felĂ©nĂ©l tartunk a hivatalos telefonbeszĂ©lgetĂ©snĂ©l, amikor aprĂł kezek nyĂșlnak, mert akkor kell a habos kakaĂł. Online bankolunk amikor ölbe mĂĄszik a kicsi, jĂĄtszani akar, Ă©s egy nullĂĄval többet utalunk. NyĂșlik az arcunk, robban a fejĂŒnk, emelnĂ©nk a hangunk. Pedig elvileg a gyerek lenne az elsĆ.
Ărtunk arrĂłl, hogyan tanĂtsuk meg a gyermekinknek, hogy kezelni tudjĂĄk a hangulatukat: ITT. Most arrĂłl Ărunk hogyan tegyĂŒk mi ezt felnĆttek, ha a gyermek jelenlĂ©tĂ©ben durranna szĂ©t az agyunk. Mert az egyik legnagyobb teher a szĂŒlĆnek, hogy a mindennapos verkli közben ne csak ellĂĄssa a gyermekĂ©t, hanem jĂĄtsszon is vele, tanĂtsa, nevelje, lehetĆleg szeretetteljes lĂ©gkört teremtve. Csakhogy az Ă©let nem egy reklĂĄmfilm, amiben minden szĂ©p, jĂł Ă©s harmonikus, hanem kiszĂĄmĂthatatlan, sĂ©rĂŒlĂ©keny, meglepĆ, olykor randa Ă©s ijesztĆ. Ăgy hĂĄt a felnĆttnek gyakran kell moderĂĄlni, tĂŒrtĆztetni magĂĄt, visszarendezi az arca ĂĄbrĂĄzatĂĄt Ă©s a hangsĂșlya Ă©lĂ©t. S ez a teher gyakrabban esik a nĆre, mint a fĂ©rfira, bĂĄr egyre gyakoribb, hogy az apa marad otthon a gyerekkel.
ArrĂłl, hogyan kezeljĂŒk a stresszt, hogy ne a gyereken töltsĂŒk le GyĆri IldikĂł, pszicholĂłgussal beszĂ©lgettĂŒnk. A viszonylagos tĂĄvolsĂĄg miatt skypon, otthonrĂłl, Ășgy, hogy a kisfiam is a hĂĄttĂ©rben jelen volt.Â
Az Ă©n anyĂĄm is bĂrta
â Nem Ă©rtem mi a baja a felesĂ©gemnek, az anyĂĄm is bĂrta hĂĄrom gyerekkel â hallhatĂł gyakran fĂ©rfiaktĂłl. ValĂłban, sĆt a nagymamĂĄja is, mi több a dĂ©dnagymamĂĄja is bĂrta sok gyerekkel. Akiknek rĂĄadĂĄsul feleannyi kĂ©nyelmi szolgĂĄltatĂĄs adatott meg, mint a ma hĂĄziasszonyĂĄnak. Ma mĂĄr van automata csilivili elĆre beprogramozhatĂł mosĂłgĂ©p, szĂĄrĂtĂłgĂ©p, porszĂvĂł akĂĄr robot vĂĄltozatban, vasalĂł, kĂŒlönfĂ©le mixerek, robotgĂ©pek Ă©s persze mosogatĂłgĂ©p.
GyĆri IldikĂł, pszicholĂłgus Ășgy fogalmaz, a nagymamĂĄk elĆre tudtĂĄk nyolcvan Ă©ves korukig, hogy mit csinĂĄlnak majd. Amit egyetlen egy dolog zavarhatott csupĂĄn meg (bĂ©keidĆszakban) mĂ©gpedig az idĆjĂĄrĂĄs: â Ha esett hĂĄrom napig az esĆ, nem mentek ki a sĂĄrba metszeni a fĂĄt, helyette akkor bent dolgoztak. Viszont kĂ©sĆbb, a jĂł idĆben mĂ©g a rokonok is jöttek segĂteni. E mellett viszont fix feladatok voltak, mindig ugyanabban az idĆben. VidĂ©ken a vetemĂ©nyes, az ĂĄllatok ellĂĄtĂĄsa, az idĂ©ny termĂ©sbĆl fĆzĂ©s, nyĂĄron felkĂ©szĂŒlĂ©s a tĂ©lre. A vĂĄrosban szombat reggel a piac. Ezek ismĂ©tlĆdtek, jĂłl tervezhetĆen, de ami ennĂ©l is fontosabb â hangsĂșlyozza â a nĆnek nem egyedĂŒl kellett megoldania mindent a hĂĄztartĂĄsban Ă©s a gyermeknevelĂ©sben, mert több generĂĄciĂł Ă©lt egyĂŒtt, egy fedĂ©l alatt. A nĆk Ă©letĂŒk vĂ©gĂ©ig ugyanazt ismĂ©teltĂ©k, Ăgy gyakorlatuk is volt a hĂĄztartĂĄs vezetĂ©sĂ©ben, amibe nem igazĂĄn kerĂŒlt be Ășj feladat, ami korszerƱ, mĂĄs megoldĂĄst követelt volna, mint amit mĂĄr becsukott szemmel, fejben is tudtak. Olyan vĂĄltozĂĄs sem igazĂĄn jött, ami miatt egyik naprĂłl a mĂĄsikra el kellett volna hagyni az otthont, akĂĄr a vĂĄrost Ă©s az iskolĂĄt is.
(A kisfiam itt ĂĄllĂtott meg bennĂŒnket egy kĂ©rdĂ©ssel: â Szia IldikĂł, Mama, mĂĄr a hetedik fejezetet kezdem Ărni a törtĂ©netben, amiben lesz….. HƱen a cikkhez, egyikĂŒnkben sem ment fel a pumpa…bĂĄr elnĂ©zĂ©st kĂ©rtem IldikĂłtĂłl, Ć megerĆsĂtett, hogy ez Ăgy jĂł)
Miért fontos ez?
MiĂ©rt fontos az, hogy egyik pillanatrĂłl a mĂĄsikra vĂĄltozhat kisebb Ă©s nagyobb dolgokban az Ă©letĂŒnk, rĂĄadĂĄsul nap, mint nap? Mert folyamatos vĂĄltozĂĄsban Ă©lĂŒnk, Ă©s nem az ĂĄllandĂłsult dolgok vĂĄltakoznak ciklikusan, hanem Ășjabb Ă©s Ășjabb vĂĄratlan helyzettel talĂĄljuk szembe magunkat. â Nem mindig rajtunk ĂĄll, hogy hol Ă©s mennyi ideig lakunk, hol Ă©s mennyi ideig dolgozunk, Ă©s ott is mit csinĂĄlunk. Egyik naprĂłl a mĂĄsikra a fĂ©rjet ĂĄthelyezhetik egyik vĂĄrosbĂłl a mĂĄsikba, vagy kiszervezhetik a munkĂĄnkat, fĂŒggetlenĂŒl attĂłl, jĂłl vĂ©geztĂŒk el vagy sem Ă©s kaphatunk mĂĄsik stĂĄtuszt. A csalĂĄdtagok Ă©lhetnek az orszĂĄg kĂŒlönbözĆ pontjain az egyik nagymama Zalaegerszegen, mĂg a mĂĄsik NyĂregyhĂĄzĂĄn, Ăgy mĂĄr nincs segĂtsĂ©ge egy anyĂĄnak. Nem attĂłl fĂŒggnek ezek a vĂĄltozĂĄsok, hogy jĂłl vagy rosszul teszĂŒnk valamit, fizetjĂŒk-e rendesen az albĂ©rletet, jĂłl vagy rosszul, hatĂĄridĆre dolgozunk, precĂzek vagyunk vagy sem. Ezek az Ășj Ă©lethelyzetek bizony padlĂłra kĂŒldhetnek. Meg kell tanulnunk Ă©lni mindezzel, lehetĆleg Ășgy, hogy ne csak tĂșlĂ©ljĂŒk, hanem meg is Ă©ljĂŒk a vĂĄltozĂĄst â bĂĄtorĂt a szakember.
(A kisfiam felfigyel erre, majd közbekotyog: â Tudod IldikĂł, most mi is költözĂŒnk. Ma is megyĂŒnk Ășj hĂĄzat nĂ©zni. Itt kicsit vissza is tĂ©rĂŒnk mĂ©g egyszer arra miben volt mĂĄs akĂĄr 60-80 Ă©vvel ezelĆtt)
A közeg Ă©s a vĂ©dekezĂ©sÂ
â Ha az arĂĄnyokat nĂ©zzĂŒk, a nagymamĂĄm egĂ©sz Ă©letĂ©ben volt annyi vĂĄltozĂĄs, mint nekem egy fĂ©lĂ©v alatt. Nem azĂ©rt, mert Ć rosszabb vagy jobb volt, vagy Ă©n rosszabb vagy jobb vagyok, mint Ć, hanem mert ilyen az Ă©let. VisszatĂ©rve a pĂ©ldĂĄra, ha hĂĄrom napig esett az esĆ, akkor hĂĄrom nappal kĂ©sĆbb mehettek a szĆlĆbe. Mindig volt mit tenni, ami mindig elĆrĂ©bb is vitt. Ma meg megakadsz a vĂĄltozĂĄsoktĂłl â viszonyĂt GyĆri IldikĂł.
(A kisfiam itt megmutatta IldikĂłnak, az ajtĂłfĂ©lfĂĄt, amin addig jegyeztĂŒk hol tart a növekedĂ©sben)Â
â Hogyan vĂ©dekezhetĂŒnk a vĂĄltozĂĄsok ellen? Ha jĂłl belegondolunk, azok a dolgok, amik kimozdĂtanak bennĂŒnket a bĂ©kĂ©s csalĂĄdi Ă©letbĆl, azok a legnagyobb arĂĄnyban kĂvĂŒlrĆl Ă©rkeznek. Mert persze, a mosogatĂĄs közben szĂłl a gyerek, hogy kakilnia kell, ezĂ©rt törölhetjĂŒk meg a kezĂŒnket Ă©s ĂŒltethetjĂŒk a bilire a kisebbet, vagy segĂthetĂŒnk dolga vĂ©geztĂ©vel a tisztĂĄlkodĂĄsba a nagyobbnak, de ez lehet a rutin rĂ©sze, hiszen gyerekĂŒnk van. Viszont az ĂĄllandĂł online kapcsolattal nyitottak vagyunk folyamatosan a kĂŒlvilĂĄgra, ahonnan vĂĄratlanul tolakodik be valami.
Ha mĂĄr nagyobb gyerekĂŒnk van Ă©s dolgozunk sem jobb a helyzet. Mert a kezĂŒnkben van a mobil akkor is, amikor az ĂłvodĂĄba vagy az iskolĂĄba Ă©rkezĂŒnk a gyerekĂ©rt. Mindenre szĂĄnunk idĆt, ami munka, csak a csalĂĄdra nem â szembesĂt a pszicholĂłgus.
â CĂ©ges tanĂĄcsadĂĄson szoktam kĂ©rni a dolgozĂłkat ĂŒssĂ©k fel a naptĂĄrukat. Persze mindig kiderĂŒl, hogy csak munkĂĄval kapcsolatos idĆpontok vannak benne, az nem, hogy hĂvja fel az anyukĂĄjukat, sportoljon egy fĂ©l ĂłrĂĄt, vagy a gyermekĂ©t elvigye sĂ©tĂĄlni edzĂ©s utĂĄn, mert szerdĂĄn nehĂ©z napja van. Ha nincs benne a napĂĄrban, akkor betĂŒremkedhet a szomszĂ©d, aki panaszkodni jön be, s ha nem tettĂŒk be fixen, hogy a gyerekkel sĂ©tĂĄlunk, akkor el is marad a közös program. Nemcsak Ă©nidĆ, hanem mi idĆre is szĂŒksĂ©g van. Be kell Ărni a naptĂĄrba a csalĂĄdot â javasolja GyĆri IldikĂł.
A feszĂŒltsĂ©g kĂvĂŒlrĆl Ă©rkezik
Mert a feszĂŒltsĂ©g pont ettĆl van, hogy mindenre figyelĂŒnk, csak magunkra Ă©s a gyerekre nem. Hagyjuk magunkat elaprĂłzĂłdni. Nem szƱrjĂŒk a dolgokat, mindig minden csatornĂĄn jöhet minden, Ă©s a legrosszabb, hogy bĂĄrmikor: mobilon, szĂĄmĂtĂłgĂ©pen, tabletten, egyes szĂĄmĂș e-mailen, kettes szĂĄmĂș e-mailen vagy akĂĄr többrĆl is. Sms, közössĂ©gi messenger, viber, whatsappon stb. Ăgy amikor jön egy ĂŒzenet, meglĂĄttunk egy hĂrt, ami kizökkent, netalĂĄntĂĄn megijeszt, felbosszant Ă©s kilendĂt bennĂŒnket, Ăgy ha a gyerek pont akkor firkĂĄlja össze magĂĄt, kĂ©rdez, kezd a mesĂ©lĂ©sbe, kĂ©ri, hogy mi olyat jĂĄtszunk vele, amit kevĂ©sbĂ© szeretĂŒnk, akkor pont nem lesz tĂŒrelmĂŒnk a sajĂĄt gyerekĂŒnkhöz.
â Ăm ha hagyunk rendszeresen „tiszta idĆt” amikor kinyomjuk a netet a mobilon Ă©s egyĂĄltalĂĄn nem vesszĂŒk elĆ, akkor nyugodtabbak lehetĂŒnk. PĂ©ldĂĄul mielĆtt az ĂłvodĂĄba, iskolĂĄba mennĂ©nk a gyerekĂ©rt, hogy ne azĂ©rt siettessĂŒk az öltözĂ©snĂ©l, mert nekĂŒnk mĂ©g egy „fontos” hĂvĂĄsra, ĂŒzenetre vĂĄlaszolnunk kell, vagy ne azĂ©rt ne figyeljĂŒnk rĂĄ, amikor mesĂ©lne a napi Ă©lmĂ©nyĂ©rĆl, mert Ă©ppen jĂłt nevetnĂ©nk egy poĂ©non vagy szörnyĂŒlködnĂ©nk egy hozzĂĄszĂłlĂĄson. S a tiszta idĆ mellett azĂ©rt is korlĂĄtozzuk az online idĆnket, mert önmagunkat is megkĂmĂ©lhetjĂŒk, ha akkor nyitjuk meg a hĂr-, Ă©s közössĂ©gi oldalakat, amikor tudjuk, hogy kĂ©pesek vagyunk befogadni a kellemetlen hĂreket is akĂĄr, Ă©s biztosak lehetĂŒnk abban, marad idĆ is rĂĄ, feldolgozni azokat.
Igen, a gyerek szĂvĂĄs!
Nincs mese, ajĂĄnlja GyĆri IldikĂł, tudatosĂtanunk kell magunkban, a gyerek igen, szĂvĂĄs. Ăs amikor ezt kimondja, a kisfiam mocorogni kezd…termĂ©szetesen neki elmagyarĂĄzzuk, hogyan gondoljuk, mielĆtt folytatnĂĄnk.
KĂ©ptelensĂ©g, hogy mindent egy ember egyedĂŒl csinĂĄljon, rĂĄadĂĄsul jĂłl csinĂĄljon akĂĄr egy gyerekkel is, nemhogy hĂĄrom-nĂ©ggyel, reggel hat ĂłrĂĄtĂłl este hĂ©tig, nyolcig, kilencig, mĂg a mĂĄsik fĂ©l hullafĂĄradtan haza nem Ă©r. Vezetni a hĂĄztartĂĄst, bevĂĄsĂĄrolni, gyereket ellĂĄtni, az ilyen- olyan akadĂĄlyokkal megkĂŒzdeni, ami egy gyermeknĂ©l elĆfordulhat, legyen az pĂ©ldĂĄul Ă©telintolerancia, allergia, vagy valami kezelhetĆ fejlĆdĂ©si rendellenessĂ©g. AnyĂĄnak Ă©s apĂĄnak igenis le kell ĂŒlniĂŒk, mĂĄr gyermekvĂĄllalĂĄs elĆtt, Ă©s alatt, ahogy cseperednek Ă©s sokasodnak Ășjra Ă©s Ășjra, hogy tudatosĂtsĂĄk magukban mit is jelent a gyerek? PlĂĄne több gyerek. Mi ez napi, heti rutinszinten? Milyen terhet hordoz ez anyagilag? Mert nagyon romantikusan hangzik a gyermekvĂĄllalĂĄs, de a hĂ©tköznapokban ez nagyon kemĂ©ny melĂł. Ăs igen, az anya egyedĂŒl van ebben a sztoryban reggeltĆl estig, ahogy apa is abban, hogy tolja haza a lĂłvĂ©t. Nincs aki segĂtsen, nincsenek nagyszĂŒlĆk, nagynĂ©nik Ă©s nagybĂĄcsik mint akĂĄr harminc Ă©vvel ezelĆtt is mĂ©g, akikre szĂĄmĂtani lehetett.
â Rendszeresen emlĂ©keztessĂŒk erre a mĂĄsikat, hogy a gyerek(ek) igen mindent felborĂt(anak) a kettĆnk pĂĄrkapcsolatĂĄban, ahhoz kĂ©pest, mint amit gondoltunk a hĂĄzassĂĄgrĂłl. HasznĂĄljuk a humort eszközkĂ©nt, Ă©s ĂĄlljunk Ășgy elĂ©, mintha ez egy kikĂ©pzĆtĂĄbor lenne, s örĂŒljĂŒnk, mindennek, ami jĂłl sĂŒl el. Tudnunk kell, ez kĆkemĂ©ny nemalvĂĄst fizikai Ă©s lelki megprĂłbĂĄltatĂĄst jelent, ami utĂĄn, ahogy nagyobbak lesznek a gyerekek, Ășgy lesz könnyebb (vagy mĂĄs, jöhet a kamaszkor), de addig ki kell tartanunk â figyelmeztet a sokat emlegetett kommunikĂĄciĂł jelensĂ©gĂ©re GyĆri IldikĂł.
Amikor mégis durranna az agyunk
â Ha lenne gy csodaszĂ©p Ferrarink, bizonyĂĄra nem ĂŒtnĂ©nk kalapĂĄccsal. Ha megy fel a pumpa gondoljunk arra, ki a legfontosabb a szĂĄmunkra, hogy mennyi ideig vĂĄrtunk a gyermekĂŒnkre, mennyire kĂ©szĂŒltĂŒnk rĂĄ, mennyit kĂŒzdöttĂŒnk Ă©rte, milyen cuki volt amikor megszĂŒletett. Tudatostsuk, azzal hogy ordĂtok egy sort a gyerekkel, attĂłl mĂ©g nem lesz jobb, sĆt, csak megijed tĆle, sĆt ha több gyerek van, akkor azok is elkezdenek sĂrni. NekĂŒnk meg lelkiismeret-furdalĂĄsunk lesz. A gyerek csak az elszenvedĆje annak, hogy bennĂŒnk megy fel a pumpa. Az ilyenkor hasznĂĄlt „hĂŒllĆagyunkat” kimozdĂtja a humor â segĂt a szakember â Ă©s gyorsan futtassuk le, valĂłban fontos az a dolog, ami miatt idegeskedĂŒnk?
â KĂ©sĆbb elemezzĂŒk mi az a feladat amit leadhatunk, mi az amit ĂĄt kell adnunk a pĂĄrunknak, vagy segĂtsĂ©get kell rĂĄ kĂ©rnĂŒnk? Mert nem lehet egyszerre a gyerekkel jĂĄtszani/tanulni, takarĂtani, fĆzni Ă©s mĂ©g nagyon szĂ©pnek is lenni. Mit adhatok le? MuszĂĄj morzsa-porszĂvĂłval menni a gyerek utĂĄn, Ă©s tĂ©nyleg ĂĄt kell öltöztetni az Ă©teltĆl maszatos gyereket, Ă©s valĂłban problĂ©ma, ha csatatĂ©r a lakĂĄs? Csak csendben jegyeznĂ©m meg, anyĂĄink, nagyanyĂĄink egy hĂ©ten csak egyszer vagy kĂ©tszer mostak, Ă©s akĂĄr ki lehet jelölni több pontot is a lakĂĄsban, ahol jĂĄtĂ©k van. Vagy egyet, ahol viszont nincs. VĂĄltoztassuk meg az igĂ©nyeinket. Adjuk le ami felesleges â összegzi GyĆri IldikĂł.
Amellett hogy valĂłban elkezdĂŒnk naptĂĄrt hasznĂĄlni tudatosan, fogadjuk el a felajĂĄnlĂĄst, avagy kĂ©rjĂŒnk kĂŒlsĆ segĂtsĂ©get. A nagyszĂŒlĆ is el tud menni a gyermekĂ©rt az ĂłvodĂĄba, iskolĂĄba, vagy meg tud fĆzni egy ebĂ©det egy hĂ©ten, kĂ©tszer vagy hĂĄromszor, a nagymamĂĄk amĂșgy is vĂĄrva vĂĄrjĂĄk, hogy jöhessenek, ha tudnak. HĂvhatunk takarĂtĂłnĆt vagy rendelhetjĂŒk is idĆszakosan az Ă©telt tanuljunk meg segĂtsĂ©get kĂ©rni.
(A beszĂ©lgetĂ©s vĂ©gĂ©n IldikĂł Ă©s a kisfiam mĂ©g beszĂ©lgettek egy sort, mert IldikĂłnak termĂ©szetes volt, hogy egy ĂłrĂĄt nem rabolhatunk csak Ășgy el egy gyerektĆl. AmiĂ©rt Ă©n nagyon hĂĄlĂĄs voltam IldikĂłnak, hiszen nem abbĂłl a szempontbĂłl közelĂtett, hogy a gyerek rossz lenne, mert folyton megjelent, vagy Ă©n nem nevelnĂ©m…)
GyĆri IldikĂł a www.kreativneveles.hu oldalon Ă©rhetĆ el.
Kép: Photo by Kelly Sikkema on Unsplash