Nagyi hidd el, nem felejtelek el! – Ne hagyjuk elszigetelĆdni a nagyszĂŒlĆket
BĂĄr mĂĄr oldĂłdnak a karantĂ©n adta szabĂĄlyok, az idĆsekre a lehetĆ legjobban vigyĂĄzna mĂ©g mindenki. Telnek a hetek, a nagyszĂŒlĆ joggal Ă©rezheti Ășgy, hogy az elszigeteltsĂ©ggel egyĂŒtt az unokĂĄtĂłl is eltĂĄvolodhat. A szĂ©les generĂĄciĂłs kĂŒlönbsĂ©ggel amĂșgy sem könnyƱ a közös hang megtalĂĄlĂĄsa, a szĂŒlĆ lehet az összekötĆ hĂd.
Nagyi, nagypapi! – RitkĂĄbban halljĂĄk most a nagymamĂĄk, nagypapĂĄk, hogy szĂłlĂtanĂĄk Ćket. A nagyszĂŒlĆk az elmĂșlt hetekben mĂ©g inkĂĄbb perifĂ©riĂĄra szorulhattak a csalĂĄdban. FelnĆtt gyermekeiket a home office, illetve az Ășj rendben valĂł munkavĂ©gzĂ©s foglalja le, mĂg az unokĂĄkat a digitĂĄlis Ăłvodai, iskolai feladatok.
MĂ©g ha a nagyszĂŒlĆt el is kell lĂĄtni, amit a csalĂĄd meg is tesz, kĂŒszöbön hagyva a bevĂĄsĂĄroltakat, akkor is önmagukra vannak szorulva. Joggal Ă©rezhetik Ășgy, hogy most aztĂĄn vĂ©gkĂ©pp nincs szĂŒksĂ©g rĂĄjuk, lassan elveszĂtik a kapcsolatot a csalĂĄddal, a legkisebbekkel.
A csalĂĄdnak tudatosan kell figyelni rĂĄjuk.
CsalĂĄdhoz tartozĂĄs
Amennyiben a nagyszĂŒlĆ mĂĄr a karantĂ©n helyzet elĆtt is intenzĂven rĂ©szt vett a csalĂĄd mindennapi Ă©letĂ©ben, Ă©s a generĂĄciĂłk közötti kapcsolat valĂłban jĂłl mƱködik, mĂ©g akkor is oda kell figyelni ebben a kivĂ©teles helyzetben arra, hogy ez a jĂł kapcsolat ne szakadjon meg. Mert online szeretni, online követni a mĂĄsikat senkinek sem egyszerƱ. A fiatalabb generĂĄciĂłnak sem könnyebb, hiĂĄba ismerik a technikĂĄt.
MĂg a nagyszĂŒlĆt zavarhatja a fizikai kontaktus hiĂĄnya, a technika szabta feltĂ©telek szƱkössĂ©ge, pĂ©ldĂĄul kevĂ©sbĂ© jĂłl hallja a hangszĂłrĂłt, vagy lĂĄtja mĂĄr a kijelzĆt, Ă©s hogy Ășgy Ă©rzi, nem jĂłl hasznĂĄlja a technikĂĄt. Ez utĂłbbi bĂĄnthatja is akĂĄr az önĂ©rzetĂ©t, hogy esetleg ĂŒgyetlenkedik.
Addig az unoka rĂ©szĂ©rĆl is lehet gĂĄt. Mert talĂĄn nem is tudja mit mondjon el az idĆsnek, vagy Ć maga mit kĂ©rdezzen meg tĆle. Ărezheti Ășgy, hogy nem akar a nagyszĂŒlĆvel beszĂ©lni, vagy csak nĂ©hĂĄny szĂł erejĂ©ig, mert nehezen Ă©rtik meg egymĂĄst. â Most mit mondjak megint a nagyinak, Ășgysem Ă©rti mi a nehĂ©z a hĂĄziban!? Ăs vele is mindig ugyanaz törtĂ©nik â panaszolja a tizenötĂ©ves Marci.
Pedig a nagyszĂŒlĆ vĂĄrja a telefon-, vagy videĂłhĂvĂĄst, hogy tudja mi van a gyerekkel, hogy telnek a napjai, mi törtĂ©nt vele otthon, hogy tud online tanulni, mivel tölti a szabadidejĂ©t, mennyit nĆtt az elmĂșlt hetekben, vagy mi Ășjat tanult meg, sajĂĄtĂtott el.
Ha a nagyszĂŒlĆ hosszabb ideig nem hall az utĂłdairĂłl, akkor egyre inkĂĄbb Ă©rezheti Ășgy, hogy nincs mĂĄr szĂŒksĂ©g rĂĄ, Ć mĂĄr nem fontos igazĂĄn, nincs is helye a csalĂĄdban. Hogy ne Ă©lje meg a nagyszĂŒlĆ a nĂ©lkĂŒlözĂ©st, igyekezni kell Ćt Ășjra Ă©s Ășjra felkeresni, ĂĄpolni vele a csalĂĄdi kapcsolatot, nehogy magĂĄba zuhanjon. Fontos lenne ehhez a periodikussĂĄg, figyelni arra, ne teljen el tĂșl sok idĆ kĂ©t kommunikĂĄciĂł között.
HĂd a szĂŒlĆ
A szĂŒlĆ szerepe a nagyszĂŒlĆkkel valĂł kapcsolattartĂĄsban most kĂŒlönösen jelentĆs. Nekik kellett hidat Ă©pĂteniĂŒk a nagyszĂŒlĆ Ă©s az unoka között az elmĂșlt hetekben, ami komoly fejtörĂ©sre adhatott okot. De mindig csak az elsĆ lĂ©pĂ©sek nehezek.
Ha a szĂŒlĆ kezdemĂ©nyezi a nagyszĂŒlĆvel a beszĂ©lgetĂ©st, Ă©s osztja meg a nagyival a velĂŒk törtĂ©nteket, akkor azzal nem csak jĂł pĂ©ldĂĄt mutat a gyermekĂ©nek, hanem lehetĆsĂ©get is kĂnĂĄl a kĂ©t generĂĄciĂł összekapcsolĂĄsĂĄra. Egy, mĂĄr elindĂtott beszĂ©lgetĂ©sbe a gyerekek is könnyebben bekapcsolĂłdhatnak, vagy könnyebb bevonni Ćket azzal, hogy mesĂ©ljĂ©k el egymĂĄsnak, hogyan Ă©s mivel töltöttĂ©k el az idejĂŒket a legutĂłbbi beszĂ©lgetĂ©s Ăłta. Mondjanak el mindent egymĂĄsnak a napjukrĂłl.
JĂł, ha a szĂŒlĆ egyfajta közvetĂtĆkĂ©nt, tolmĂĄcskĂ©nt jelen van a beszĂ©lgetĂ©seknĂ©l, ha a generĂĄciĂłk nagyon nem egy nyelvet beszĂ©lnĂ©nek.
A szĂŒlĆk a hĂvĂĄsok, videĂł chatek utĂĄn jĂł, ha megdicsĂ©rik a gyereket, milyen ĂŒgyesen beszĂ©lgettek a nagyszĂŒlĆvel. Fontos, hogy megerĆsĂtsĂ©k a gyermekben, hogy ez milyen fontos a nagymamĂĄnak, nagypapĂĄnak most, hogy elszigetelten Ă©l. Mennyire örĂŒl, milyen nagyon elĂ©gedett a hĂvĂĄssal a nagyszĂŒlĆ.
A 67 Ă©ves Gizi nagyi minden egyes nap beszĂ©l a csalĂĄdjĂĄval, a gyerekek mindig kĂŒlönbözĆ idĆpontokban hĂvjĂĄk Ćt, hogy meglepjĂ©k. Gizi nĂ©ni rĂ©gĂłta egyedĂŒl Ă©l, de megszokta, hogy a nagyobbik unokĂĄja gyakran nĂĄla ebĂ©del iskola utĂĄn. Most ez kĂŒlönösen hiĂĄnyzik neki: â Magamnak valahogy nehezebben akarĂłdzik fĆzni, mint amikor tudom, hogy Fanni beugrik a gimi utĂĄn â mesĂ©li. De az kĂĄrpĂłtolja az, hogy a kisebbik unokĂĄja, aki mĂ©g csak ötĂ©ves legutĂłbb rajzolt neki egy virĂĄgot, amihez hozzĂĄfƱzte: â Nagyi hidd el, mĂ©g nem felejtettelek el!
A tĂĄvolsĂĄg nem lehet akadĂĄly
Az elmĂșlt hetekben mĂĄr kiderĂŒlhetett melyik az a csatorna, amit a nagyszĂŒlĆ is könnyebben tud hasznĂĄlni, de sosincs kĂ©sĆ egy Ășjat megtanĂtani beĂĄllĂtani, elsajĂĄtĂtani. Ez is lehet ok egy rövid lĂĄtogatĂĄsra, sajĂĄt megfontolĂĄsunk szerint, szĂĄjmaszkban, kesztyƱben: Viber, WhatsApp, Zoom, Microsoft Teams, Google Meet stb.
Egy-egy ilyen kapcsolaton keresztĂŒl a nagyszĂŒlĆ a beszĂ©lgetĂ©sen kĂvĂŒl szĂĄmtalan mĂłdon bekapcsolĂłdhat a csalĂĄd Ă©letĂ©be. PĂ©ldĂĄul lehet közösen fĆzni, akĂĄr ugyanazt mindkĂ©t helyen, vagy a nagymama instrukciĂłja alapjĂĄn sĂŒtemĂ©nyt sĂŒni. A nagyszĂŒlĆ olvashat vagy mondhat fejbĆl mesĂ©t, csalĂĄdi törtĂ©netet regĂ©lhet a legkisebbnek, avagy fordĂtva az idĆsebb unoka is felolvashat a nagyszĂŒlĆnek. A nagymama, nagypapa a digitĂĄlis oktatĂĄsba is besegĂthet, pĂ©ldĂĄul egy-egy feladat elmagyarĂĄzĂĄsĂĄban, tesztek kitöltĂ©sĂ©ben, avagy meghallgathatja a megtanult verseket, szövegrĂ©szleteket, összefoglalĂłkat.
Az egĂ©szen kicsik unokĂĄkkal sem kell a nagyszĂŒlĆnek elveszĂteni a kontaktot, ha a kicsi hallja a nagyszĂŒlĆ hangjĂĄt Ă©s lĂĄtja kamerĂĄn is erĆsĂti a kötelĂ©ket, a nagyszĂŒlĆk is szĂvesen hallgatjĂĄk a pici gĆgicsĂ©lĂ©sĂ©t, nĂ©zik ahogy a jĂĄtszĂłszĆnyegen, a kisĂĄgyban mocorognak.
A 72 Ă©ves Gyuri bĂĄcsi egykoron tanĂĄr volt, Ăgy nem kĂ©rdĂ©s, hogy az unokĂĄja neki mondja fel a verset, ugyanĂșgy skype-on, ahogyan a tanĂtĂł nĂ©ninek is kell. â EgyĂŒtt tanultuk BalĂĄzzsal, többször felolvastam neki, majd hagytam, hogy leĂŒlepedjen a kobakjĂĄban. ElĆvettĂŒk mĂĄsnap Ă©s harmadnap is. Ăszre sem vette Ă©s megtanulta az anyĂĄk napi verset. Ătösre! â bĂŒszkĂ©lkedik a nagypapa.
Az online nagyi, is nagyi
Mi, a tizenegyĂ©ves fiammal azt talĂĄltuk ki, hogy mindegyik nagyszĂŒlĆvel elmesĂ©ltetjĂŒk, mivel foglalkoztak Ćk, az Ć szĂŒleik, testvĂ©reik, unokatestvĂ©reik, na meg a nagyszĂŒleik, hogy csalĂĄdfĂĄt ĂĄllĂtsunk fel. Ăgy tudta meg a fiam, hogy a csalĂĄdban van/volt orvos, Ă©tteremvezetĆ, anyagbeszerzĆ, pedagĂłgus, kĂĄrpitos, szĂnhĂĄzi varrĂłnĆ, ĂșjsĂĄgĂrĂł, nyomdĂĄsz, hĂĄztartĂĄsbeli Ă©s asztalos is.
JĂł gyƱjteni a tippeket mĂĄsoktĂłl, ki hogyan vonja be online a nagyszĂŒlĆket a mindennapokba. De ötletelni magukkal a nagyszĂŒlĆkkel is lehet a szabadidĆ közös online eltöltĂ©sĂ©rĆl.
PĂ©ldĂĄul a közös videĂłjĂĄtĂ©k sem biztos, hogy ördöngössĂ©g, kĂĄrtyĂĄzni, kvĂzjĂĄtĂ©kot folytatni, amĆbĂĄzni az idĆsebbek is szeretnek. SĆt lehet ugyanazt a tĂ©vĂ©csatornĂĄt, streaming szolgĂĄltatĂł filmjĂ©t, sportközvetĂtĂ©st egyidĆben nĂ©zni, miközben videĂł vagy telefonhĂvĂĄsban marad a nagyszĂŒlĆ az unokĂĄval, vagy akĂĄr az egĂ©sz csalĂĄddal. TulajdonkĂ©ppen Ăgy el is lehet egyĂŒtt költeni egy vasĂĄrnapi ebĂ©det, vagy dĂ©lutĂĄni uzsonnĂĄt, mĂ©g ha eleinte furcsa is kamerĂĄn lĂĄtni egymĂĄst ahogyan falatoznak. Humorra bizonyĂĄra okot adhat mĂĄr önmagĂĄban az a tudat is, hogy az unokĂĄnak is lesz majd mit mesĂ©lnie, a sajĂĄt unokĂĄinak.
Nagyi, majd ha vĂ©ge lesz…
BizonyĂĄra sokan szĂĄmĂthatunk könnyes jelenetekre az Ășjra talĂĄlkozĂĄsok alkalmĂĄval, amikor ismĂ©t megölelhetjĂŒk rokonainkat, közeli barĂĄtainkat.
Eleinte ez a nagyszĂŒlĆkkel akĂĄr nehezen is mehet, a fiatalok mĂ©g sokĂĄig ĂłvnĂĄk Ćket az ölelĂ©sĂŒktĆl, puszijaiktĂłl is. Ăppen ezĂ©rt mĂĄr egy közös sĂ©ta, a szabadlevegĆn valĂł egyĂŒtt ĂŒcsörgĂ©s is nagyon sokat jelenthet mindenkinek. A nagyszĂŒlĆk szĂvesen elnĂ©zegetik a kisebb unokĂĄjukat, ahogy azok jĂĄtszanak a homokozĂłban, virĂĄgot szednek, fĂĄra mĂĄsznak vagy futkĂĄroznak a szabadban.
A nagyokat is szĂvesen meghallgatjĂĄk Ă©lĆben egy hƱsĂtĆ fagylalt, vagy közösen sĂŒtött grillhĂșs, hamburger vagy lĂĄngos mellett.
Addig is fontos, hogy ne maradjanak el a mindennapi dolgokrĂłl valĂł beszĂ©lgetĂ©sek. ElegendĆ az is, ha ezek csak rövid idejƱ hĂvĂĄsok, ugyanakkor mĂ©gis rendszeresek, hogy a nagyszĂŒlĆ ne Ă©rezze magĂĄt nĂ©lkĂŒlözve.
Ahogyan a hĂ©tĂ©ves RĂ©ka vigasztalja a nagymamĂĄjĂĄt a videĂłchatek vĂ©gĂ©n: â Nagyi majd, ha ennek vĂ©ge lesz, akkor megint sĂŒthetsz nekem olyan finom fĂĄnkot! Ăs Ăvi mami ennek nagyon örĂŒl, alig vĂĄrja, hogy keleszthesse a tĂ©sztĂĄt az egyetlen unokĂĄjĂĄnak.
SzerzĆ:Â PolgĂĄr Ăgnes
KĂ©p: Pixabay