MƱvészet vagy mozgås? Balett gyerekeknek
A legtöbb szĂŒlĆ szeretnĂ©, ha a gyermeke vĂĄlasztana magĂĄnak valamilyen mozgĂĄsformĂĄt. A balett a kislĂĄnyoknak több, mint kĂ©zenfekvĆnek tƱnik elsĆre, nagyon jĂł alapot adhat mĂĄs sportokhoz. Ăm ennĂ©l többet is nyĂșjthat. A balett a mozgĂĄson tĂșl mƱvĂ©szet. TovĂĄbbĂĄ a fiĂșk is bĂĄtran tĂĄncolhatnak. PerĂ©nyi NĂłra balett- Ă©s tĂĄnciskola tulajdonossal kĂ©szĂŒlt riportunkat olvashatjĂĄk.
MƱvĂ©szet vagy mozgĂĄs? A balettet annyifĂ©lĂ©n definiĂĄljĂĄk: tĂĄnc, mƱvĂ©szet, sport, mozgĂĄskultĂșra, szĂnĂ©szet Ă©s szĂłrakozĂĄs. FĂŒggĆen talĂĄn attĂłl is, hogy melyik vĂĄltozatĂĄval talĂĄlkozunk. KĂŒlönfĂ©le asszociĂĄciĂłk is eszĂŒnkbe juthatnak rĂłla: balettcipĆ, tĂĄnccipĆ, tĂŒtĂŒ, tĂŒll, fehĂ©r, rĂłzsaszĂn, fekete. Balerina. Piruett. AlapĂĄllĂĄs. PliĂ©. PozĂciĂł. NyĂșjtĂĄs. TĂ©rkihasznĂĄlĂĄs. EgyensĂșly. SajgĂł lĂĄbak. Spicc cipĆ.
A tĂŒll, a tĂŒtĂŒ, a fehĂ©r, a rĂłzsaszĂn, a csillogĂĄs Ă©s a forgĂĄs mind-mind a kislĂĄnyokat vonzzĂĄk a tĂŒkrösterembe. De vajon mi lehet a fiĂșkkal? ErrĆl Ă©s sok mĂĄs mindenrĆl PerĂ©nyi NĂłrĂĄval a Törpördög Ă©s TinitĂŒndĂ©r TĂĄnc Tanoda Ă©s a TĂŒrkiz Balett tulajdonosĂĄval beszĂ©lgettĂŒnk a tĂŒkrös TĂŒrkizteremben. VĂĄlaszt kaptunk a kĂ©rdĂ©sĂŒnkre: mƱvĂ©szet vagy mozgĂĄs a balett a gyerekeknek?
A tĂĄnctanĂĄr
NĂłra nĂ©ni, mindenki Ăgy ismeri. NĂłri maga is tĂĄncos. MiĂłta? AmiĂłta az eszĂ©t tudja, hĂĄromĂ©vesen az Ă©desanyja vitte el az OperĂĄba, ahovĂĄ belĂ©pve eldöntötte, szĂnpadra szĂŒletett. RendezĆ Ă©desapja az elsĆ percben kijelentette, soha, semmivel, mĂ©g egy fĂ©l szĂłval sem segĂti Ćt az elĆmenetĂ©ben, sajĂĄt magĂĄnak kell mindent megtennie a karrierjĂ©Ă©rt. NĂłra az iskola mellett tĂĄncolt, Ă©s gyakran bejĂĄrt a Rock SzĂnhĂĄzba az ĂŒgyelĆ mellĂ© nĂ©zni a prĂłbĂĄkat, az elĆadĂĄsokat. 1986-ot Ărtak akkor, amikor a JĂ©zus Krisztus SzupersztĂĄr darabbĂłl kiesett egy tĂĄncos, Ă©s hirtelen NĂłra a helyĂ©re lĂ©phetett. â Mindenhol kilĂłgtam a sorbĂłl. A gimnĂĄziumbĂłl azĂ©rt, mert szĂnhĂĄzban dolgoztam, a szĂnhĂĄzbĂłl azĂ©rt, mert csak tizenhat Ă©ves voltam akkor, a tĂĄncosok meg huszonĂ©vesek. AzĂłta is mindenhonnan kilĂłgok â kezd magĂĄrĂłl mesĂ©lni NĂłra nĂ©ni.
A tĂĄnciskola: mozgĂĄs Ă©s sport
A tanĂtĂĄs is hasonlĂłan jött a szĂĄmĂĄra, egyszerƱen Ășgy gondolta, az jĂł lesz. Tudatosan ĂĄllt hozzĂĄ, balett tanĂĄrnak tanult. TizenkilencĂ©vesen tanĂtani kezdett. Piciket oktatott. â Amikor elĆször ĂĄllt elĆttem meg kĂ©t tucat aprĂłsĂĄg, akkor Ășgy Ă©reztem, na ez Ăgy jĂł lesz â emlĂ©kszik vissza.
De ahogy fogalmazott, mindig mindenhonnan kilĂłgott a sorbĂłl. Igazi kalandos Ă©letrĆl mesĂ©lhet. Sokat utazott. TĂĄncolt JapĂĄnban, KĂnĂĄban is. Jelenleg hĂĄrom gyermek Ă©desanyja Ă©s 16 Ă©ve vezeti a Törpördög Ă©s TinitĂŒndĂ©r TĂĄnc TanodĂĄt.
2003-ban nyitotta meg az elsĆ iskolĂĄjĂĄt Budafokon. A szĂv vĂĄlasztĂĄsa volt a helyszĂn, a telepĂŒlĂ©st a jegyzĆ ĂŒkapja alapĂtotta. KezdĆkĂ©nt, Ă©rzelmi alapon hozott döntĂ©seket, mĂĄr a legelejĂ©n szörnyƱ nehĂ©zsĂ©gekbe ĂŒtközött, pĂ©ldĂĄul nem volt fƱtĂ©s a bĂ©relt tĂĄncteremben, be kellett zĂĄrnia, de nem adta fel. Ăvekig csak tanĂtott ezutĂĄn, majd ĂșjraindĂtotta az iskolĂĄjĂĄt.
BalettoktatĂĄs
NĂłra nĂ©ni a balett oktatĂĄsban a 2,5 -5 Ă©ves korĂș picikre specializĂĄlĂłdott. MegtanĂtani a gyerekeket bĂĄtran fellĂ©pni, anĂ©lkĂŒl, hogy a szĂnpad oldalĂĄban ĂĄllva instruĂĄlja Ćket. â A gyerekek a nyakuktĂłl fölfelĂ© mƱködnek. Az Ă©rtelmĂŒkre kell hatni az Ă©rzelmeiken keresztĂŒl. A szigor mellett egy csomĂł minden mĂĄs is kell. Azt kell elĂ©rni, hogy eszĂ©be se jusson a kicsinek, hogy neki pisilnie kell, sasszĂ©znia jobbra vagy balra, mert annyira Ă©rdekes szĂĄmĂĄra a tĂĄncĂłra. TanĂĄrkĂ©nt tudni kell, hogy egy gyerek miĂ©rt tesz bizonyos dolgokat, mi a korcsoportjĂĄnak a sajĂĄtossĂĄgai, Ă©s arra, hogyan lehet jĂłl hatni rĂĄjuk. PĂ©ldĂĄul, ha rĂĄszĂłlok akkor kicsit megijesztem: â Lecsippentem a szoknyĂĄdat, ha nem maradsz csendben! Ăm öt perc mĂșlva kompenzĂĄlom, megdicsĂ©rem. ĂtfordĂtom, hogy örĂŒljön. Vagy kiemelek valakit, hogy milyen ĂŒgyes, Ă©s akkor a többi is szeretnĂ© elĂ©rni, hogy legközelebb Ć legyen a jĂł pĂ©lda arra, milyen egy egyenes hĂĄt vagy egy tökĂ©letes spicc â vĂĄzolja.
A balett, NĂłra nĂ©ni szerint fegyelemre, önfegyelemre tanĂt, arra, hogy a gyerek vĂĄgyjon a fejlĆdĂ©sre, tudja, hogy a tĂĄnc Ăștja elĂ©g rögös, ne törĆdjön bele a sikertelensĂ©gbe, semmi nem hull csak Ășgy az ölĂ©be, bizony a balettben minden porcikĂĄjĂĄt nagyon tudatosan kell hasznĂĄlnia a gyereknek. NĂĄluk Ă©ppen ezĂ©rt az egĂ©szen kicsik mƱvĂ©szi tornĂĄval kezdenek, amit balett alapokra Ă©pĂtenek, amibĆl hatĂ©ves kortĂłl lesz balett, egĂ©szen tini korig jĂĄrnak hozzĂĄjuk. â Nem nyomok le egy nĂ©gyĂ©vest spĂĄrgĂĄba â hangsĂșlyozza.
A fiĂșk is tĂĄncolnak
A balettelĆadĂĄsokon fĂ©rfiak is szerepelnek, hiszen a kirĂĄlyfikat, hercegeket, katonĂĄkat Ă©s mĂĄs fĂ©rfi szerepeket is el kell jĂĄtszania valakinek, na meg magasba reptetnie a balerinĂĄkat. ErrĆl is kĂ©rdezzĂŒk PerĂ©nyi NĂłrĂĄt:
â Az iskolĂĄnkba jelenleg kĂ©t fiĂș jĂĄr. Majdnem egyidĆsek. KĂ©t teljesen mĂĄs karakter. BĂŒszke vagyok rĂĄjuk, mert Ćk nem csinĂĄlnak ĂŒgyet abbĂłl, hogy esetleg mĂĄs körökben csĂșfolnĂĄk Ćket, sĆt. Mindketten pontosan meg tudjĂĄk fogalmazni, mennyivel többek lettek a balettĆl â ĂĄrulja el â felismerik a komolyzene Ă©rtĂ©kĂ©t, kapnak egy olyan modort, tartĂĄst, ami elvehetetlen. MĂĄs megnyilvĂĄnulĂĄsiak, Ă©rtĂ©krendjĂŒk lesz attĂłl, hogy balettoznak.
NĂłra szerint hosszĂștĂĄvon a tĂĄnc egy olyan Ă©rtĂ©ket jelent, ami elvehetetlen. Ahogy a kislĂĄnyok testtartĂĄsĂĄn, Ășgy a fiĂșkĂ©n is idĆvel meglĂĄtszik a tĂĄnc hatĂĄsa. Illetve az a közeg, hogy a gyerekek nemcsak az interneten lĂłgnak, hanem tömĂ©ny mozgĂĄs Ă©s mƱvĂ©szet veszi Ćket körbe, udvariasabbak, kifinomultabbak, kedvesebbek, ugyanakkor hatĂĄrozottabbak Ă©s egyenesebbek lesznek. Nem beszĂ©lve arrĂłl az intellektuĂĄlis tudĂĄsrĂłl, amit azzal nyernek, hogy tĂĄncolnak Ă©s szĂnhĂĄzba, operĂĄba jĂĄrnak. SzĂndarabokat, operamƱveket, regĂ©nyeket lĂĄtnak, hallanak Ă©s olvasnak.
A gĂĄla
A Töpördögök minden tanĂ©v vĂ©gĂ©n elĆadnak egy gĂĄlĂĄt. ElĆször elĂ©g volt egy kis terem, majd kultĂșrhĂĄzban, 2011-ben a MadĂĄch SzĂnhĂĄzban, ezt követĆen 5 Ă©ven ĂĄt az OperettszĂnhĂĄzban, most pedig mĂĄr harmadik Ă©ve a Magyar SzĂnhĂĄzban tĂĄncolnak. â ĂvrĆl-Ă©vre nagyobb helyszĂn kellett, mindig telthĂĄz van, mintegy 150 gyermek a szĂnpadon s csaknem 800 szĂŒlĆ, rokon, barĂĄt a nĂ©zĆtĂ©ren â rĂ©szletezi NĂłra. Egy teljes darabot adnak elĆ, amit ĂĄltalĂĄban NĂłra nĂ©ni talĂĄl ki. 2018-ban egy virĂĄgboltban jĂĄtszĂłdott a törtĂ©net, idĂ©n mĂĄjusban a felhĆkĂ© volt a fĆszerep.
A mintegy mĂĄsfĂ©l ĂłrĂĄs elĆadĂĄsra a gyerekek majd egy Ă©vig kĂ©szĂŒlnek. A vasĂĄrnapi dĂ©lelĆtti gĂĄlĂĄt egy szombati fĂ©lnapos fĆprĂłba elĆzi meg, ekkor csak a fellĂ©pĆkĂ© a szĂnhĂĄz. â Annyira összetett minden, hogy a segĂtĆ szĂŒlĆk nĂ©lkĂŒl nem boldogulnĂĄnk. A szĂnhĂĄzĂ©pĂŒlet majd minden emeletĂ©n elfoglalunk egy-egy öltözĆt. Több rangos tĂĄnciskolĂĄtĂłl is kapunk mindig elismerĂ©st â bĂŒszkĂ©lkedik. Megteheti, a Törpördög növendĂ©kei közĂŒl kerĂŒltek mĂĄr be tĂĄncosok a Magyar Nemzeti BalettintĂ©zetbe vagy mĂĄs TĂĄncmƱvĂ©szeti SzakiskolĂĄba Ă©ppĂșgy, mint a GyĆri Baletthez. A kĂŒlönfĂ©le versenyeken is gyakran Ă©rnek el sikereket.
A korĂĄbbi gĂĄlĂĄkrĂłl kĂ©szĂŒlt videĂłkba belekukkanthatunk: IDE KATTINTVAÂ
TĂŒrkizterem
TĂŒrkizterem
Jelenleg hĂĄrom helyen mƱködik a Törpördög Ă©s TinitĂŒndĂ©r-TĂĄnc-Tanoda: Budaörsön, Budafokon Ă©s Ărden.
Az Ă©rdi tĂĄncteremben a karakĂĄn tĂŒrkĂz szĂn az uralkodĂł, a tĂŒkrös felĂŒlet mellett minden mĂĄs falrĂ©szt birtokol. A lĂĄnyok nagyon kedvelik a termet, mert valĂłban balerinĂĄnak Ă©rezhetik magukat. Mintha egy ĂĄlomban lennĂ©nek.
Ugyanitt nemcsak a gyerekeknek, hanem a felnĆtteknek is elĂ©rhetĆ a tĂĄnc a hĂ©tvĂ©gi latin-esteken, illetve szĂnjĂĄtszĂłcsoport is indult TĂŒrkiz TĂĄrsulat nĂ©ven.  â A latin estre a szĂŒlĆk jönnek ropni, nagyszerƱ a hangulat â örvend NĂłra nĂ©ni. A tĂĄrsulat honlapjĂĄn olvashatĂł: A TĂŒrkiz TĂĄrsulatban a szĂnĂ©szmestersĂ©g, a drĂĄma, az Ă©nek Ă©s a szĂnpadi tĂĄncĂłrĂĄk egyĂŒttesen hozzĂĄk lĂ©tre a helyzeteket jĂłl kezelĆ, tĂĄrsadalomban eligazodĂł gyermekeket, akikbĆl ki tudja, milyen felnĆtt vĂĄlik⊠TalĂĄn tĂĄncos? TalĂĄn Ă©nekes? TalĂĄn szĂnĂ©sz? TalĂĄn mindez egyĂŒtt? Azaz, mƱvĂ©sz! â Az idei tanĂ©v sorĂĄn fellĂ©pĂ©sĂŒnk rendezĂ©sĂ©ben Gyukin Milovan lesz a segĂtsĂ©gĂŒnkre. NĂ©zĆkĂ©nt jĂĄrt nĂĄlunk, teljesen lenyƱgöztĂŒk Ćt â örvendezi NĂłra.
NĂłra nĂ©ni zĂĄrĂĄskĂ©ppen hangsĂșlyozza, ezek csak kĂŒlsĆsĂ©gek, a lĂ©nyeg magĂĄban a tĂĄncban van: â A Magyar Nemzeti BalettintĂ©zetbe csak kevesen valĂłk, oda igen, kell egy bizonyos testfelĂ©pĂtĂ©s. De engem nem Ă©rdekel, hogy egy gyermek a korĂĄhoz mĂ©rten alacsony vagy magas, vĂ©kony vagy kövĂ©r, lĂĄny vagy fiĂș. Ha a gyerekben benne van a tĂĄnc, akkor tĂĄmogatni kell abban. MĂĄrpedig mindenkiben benne van ez az Ćsi ösztön, csak jĂłl kell tudni kicsalogatni belĆle.
KĂ©pek: Törpördög Ă©s TinitĂŒndĂ©r TĂĄnc Tanoda
NyitĂłkĂ©p: FĂ©nymegĂĄllĂtĂł felhĆk a 2019-es gĂĄlĂĄn a Magyar SzĂnhĂĄzban
SzerzĆ: PolgĂĄr Ăgnes