Mit ér a nézőknek az Oscar-díj?
Döntöttek a filmes szakemberek: a filmművészet legrangosabb elismerését, az Oscar-díjakat már átadták a színészeknek, filmkészítőknek. Az idei gálán is a legjobbakat díjazták. De kik a legjobbak? És miért ők? Ki dönti el, hogy melyik a jó film? Szakemberek, vagy a nézők? Ha filmet választunk, tényleg számít, hogy az Oscar-díjas?
Mert mit ér a nézőknek az Oscar-díj? Azt biztosan, hogy felkapjuk rá a fejünket. Ha Oscar-díjas, talán érdemes megnézni. De ettől még nem biztos, hogy jó az alkotás. A filmkészítőknek persze ez a legrangosabb esemény minden évben. Itt díjazottnak lenni egyet jelent azzal, mintha beválasztottak volna egy elit társaságba.
Oscar-díjasnak lenni minden bizonnyal felemelő érzés lehet. A büszkeség, a kiválasztottság, az ünnepeltség érzése, hiszen elismerték az alkotók munkáját. Vagyis sokkal inkább a művészetüket. Egyfajta visszajelezés ez a készítőknek. Azért néha jó lenne belelátni az ítészek fejébe.
Hogy miért azt díjazták, akit. Ezt a díjat most azért kapta, mert. Vagy tényleg jó az az alkotás? Vajon egy olyan film nem is lehet kiemelkedő, amelyet nem díjaztak?
A díjat a zsűri adja
Dehogynem lehet. A díjakat is csak emberek adják, akik egy bizonyos szempontrendszer alapján döntenek. A díjat az kapja, akit ők – a zsűri – akkor a legjobbnak találnak. De a film ugyebár művészeti alkotás, amely vagy tetszik, vagy nem tetszik annak, aki nézi. Mert kinek is készül egy film: az árgus szemmel vizslató zsűrinek vagy a nézőknek?
Mindezek mellett az Oscar-díj mindig is a legnagyobb elismerés volt, amelyet egy filmes alkotás megkaphatott. A nézőnek ez lehet egyfajta mérce. Mert ha egy film Oscar-díjas, akkor csakis jó lehet. Pedig néha szokatlan helyre kerül a szobor.
Mint néhány éve A víz érintése című alkotásnál, amely a legjobb film és legjobb rendező díját is bezsebelhette (két másik kategória mellett). Ez a film inkább a zsűrinek tetszett, mint a nézőknek. Vagy éppen fordítva: Oscar-díj nélkül is léteznek igencsak jó filmek. Ki ne ismerné Frank Darabon hihetetlen nagy sikerű filmjét, A remény rabjait, amely hét jelölést is kapott az 1995-ös Oscar gálán, mégsem sikerült egyiket sem díjra váltania. Mégis mai napi közönségkedvenc.
A legjobb filmek, rendezők, színészek között rendre akadnak olyan Oscar szereplők, akiket lehet más – mondjuk egy nézőkből álló, tehát független zsűri – nem díjazott volna, s másnak adta volna a szobrot. Leonardo DiCaprio hányszor hoppon maradt, míg végül sokak szerint egy olyan filmbeli alakításáért díjazták, aminél volt jobb is. Vagy Glenn Close, aki tavaly is lemaradt az Oscarról, pedig már hétszer jelölték. Akkor ő már nem is jó színésznő?
Persze mindig kérdés, hogy milyen listáról hirdethetnek győzteseket. Kik közül lehet egyáltalán választani. De azt sem szabad elfelejteni, hogy a döntés ugyan mindig az ítészek kezében van, a (film)választás viszont a nézőében.
Vérfrissítő Élősködők
A legjobb film, a legjobb színészek, a legjobb rendező. Ezek a díjak érdeklik a legjobban a nagyérdeműt, ha az Oscarról van szó. Az idén ez így alakult: Élősködők (legjobb film), Bong Joon-ho (legjobb rendező), Joaquin Phoenix (legjobb színész), Renee Zellweger (legjobb színésznő), Brad Pitt (legjobb férfi mellékszereplő), Laura Dern (legjobb női mellékszereplő). Forgatókönyvért Bong Joon-ho és Jin Won Han (Élősködők) és Taika Waititi (Jojo nyuszi) kapott elismerést.
Jól látszik, hogy az idén az Élősködők vitt mindent (legjobb film, legjobb rendező, legjobb idegen nyelvű film, legjobb eredeti forgatókönyv). Idén talán kijelenthetjük, hogy igazságosan díjaztak. A dél-koreai alkotás sikere azonban vitathatatlan. Olyan témát boncolgat szenzációsan, amely nagyon is jelen van a mában. Kik az igazi élősködők, akik veszélyt jelenthetnek az emberiségre? Mit jelent a család szerepe? Mennyire különülnek el a társadalmi osztályok?
Olyan tükröt állít elénk ez a dél-koreai alkotás, amely nélkül nem mehetünk el szó nélkül. Sokak szerint az Élősködők vérfrissítés Hollywoodnak, s még ha talán amerikaibb valamivel, mint a megszokott ázsiai filmek, ennek akkor is örülni lehet.
Ha a színész átlényegül
A nyertes színészek személye nem igazán meglepő az idén. Joaquin Phoenix-nek már régóta ért az arany szobrocska, s igazán jó, hogy éppen Joker szerepéért kapta meg, amelyet nála jobban senki nem formált volna meg ilyen hitelesen (A Jokerről írt kritikánkat ITT olvashatja).
A színészeknél általában díjazzák, ha a szereplő teljesen eggyé válik a karakterrel. Ilyen volt az idén Joker is. De ilyen volt Renee Zellweger Judyja is, aki talán minden saját személyes fájdalmát „kijátszhatta” Judy Garland szerepében.
Laura Dernre az agilis ügyvédnő szerepében a Házassági történetben azért emlékszünk, mert olyan tanácsokkal látta el a válni készülő Scarlett Johansson karakterét, amelyek nem igazán tisztességesek. Talán az ő karaktere nem igazán szimpatikus, de azt elismerem, hogy művészként nagyobb kihívást jelenthet egy idegesítő, gesztikuláló szereplő bőrébe bújni.
Brad Pittet nem lehet figyelmen kívül hagyni. Jó ránézni, sármos, tehetséges. Vonzza a tekintetet. És most friss Oscar-díjas. Már a Volt egyszer egy… Hollywood megjelenésekor is egyértelmű volt, hogy brillírozott a kiöregedett kaszkadőr szerepében (a filmről szóló írásunkat ITT olvashatja). Úgy belesimult a HollYwood-i kulisszák közé, mint aki oda született. Olyan laza, olyan remek. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy ő Brad Pitt, aki most végre színészként is Oscar-díjas. Örülünk a díjának.
A Jojo nyuszi is üdítő kivétel az idei mezőnyben (kritikánkat ITT olvashatja ). Ezt a filmet is több fronton jelölték, végül a legjobban adaptált forgatókönyv díját vihette el Taika Waititi humoros, mégis mély mondavalójú filmjével.
Mit ér a nézőknek az Oscar-díj?
De mit ér a nézőknek az Oscar-díj? Ettől nívósabb az alkotás? Ugye, hogy nem. Talán már nem is emlékszünk rá, de a legtöbb Oscar-díjat – mindegyik film tizenegyet – a Titanic, a Ben-Hur és A Gyűrűk Ura – A király visszatér című filmek kapták.
Feltehetjük magunkban a kérdést, hogy vajon láttunk e ennél a három filmnél jobbat? Olyat, amely tényleg értékes, mély mondanivalójú, esetleg nagyon megérintett minket, vagy valamiért nagyon kedves a számunkra.
Ki dönti el, hogy melyik film, melyik színész a legjobb? Mi nézők, akik jegyet váltunk a moziban. Jó filmeket, jó színészeket szeretnénk látni. Oscar-díjtól függetlenül.
Szerző: Karóczkai-Müllner Helga
Kép: Oscar