Jó estét! – Nem oszt, nem szoroz
Jó estét!
Nem oszt, nem szoroz
Iskolába mindenkinek járnia kell. Ez nem kérdés. Hiszen a tudomány senkinek sem árt, sőt. Ám az már nem egyértelmű, hogy valóban szükséges-e vagy sem megtanulni és elsajátítani mindazt, amit meg akarnak nekünk tanítani.
A kérdést talán úgy lehetne a leglényegesebben pontosítani, hogy úgy kell valamit megtanulni, ahogyan azt a pedagógus szubjektív módon elvárja?
Azaz, valóban oszt vagy szoroz az, hogy a gyerek milyen szépen kerekíti a hármas számot és az ó betűt; szóról-szóra ad vissza egy definíciót vagy a saját szavaival írja körül azt; egy könnyebb vagy egy bonyolultabb módszerrel vezet le egy matematikai műveletet helyesen? Vagy az a lényeg, hogy szorgalmas, figyel, nemcsak érti, hanem tudja is a dolgokat, igaz a saját tanulási módszere szerint elsajátítva az ismereteket?
A kérdés elkerülhetetlen: valóban oszt és szoroz az életben vagy sem a felnőttkori érvényesülésünkben, hogy hányasra végeztük el az általános iskolát, a középiskolát vagy az számít, hogy később a tanulói éveinkre örömmel, avagy keserűséggel tekintünk vissza?
Mert a tapasztalat azt mutatja, a siker nem az év végi bizonyítványunk átlagán áll vagy bukik, hanem sokkal inkább azon, hogy mekkora önbizalomra, milyen kiegyensúlyozott érzelmi intelligenciára tettünk szert ahhoz, hogy a legtöbbet tudjuk kihozni később önmagunkból az életünk során. Mind magénéletileg, mind szakmailag?
Szerző: Polgár Ágnes
Kép: Starlet Photography