JĂł estĂ©t! â Mi szĂŒlĆk is szeretĂŒnk ötöst kapni a hĂĄzi feladatra!
JĂł estĂ©t! â Mi szĂŒlĆk is szeretĂŒnk ötöst kapni a hĂĄzi feladatra!
KĂ©tfĂ©le szĂŒlĆ lĂ©tezik hĂĄzi feladat megoldĂĄsa szempontjĂĄbĂłl. Az elsĆ csoportban vannak azok a szĂŒlĆk, akik olykor megcsinĂĄljĂĄk a gyerek helyett a hĂĄzi feladatot, a mĂĄsodik csoportban azok a szĂŒlĆk vannak, akik sohasem. ElvbĆl. MindkettĆ elvbĆl ĂĄll Ășgy a hĂĄzi feladat kĂ©rdĂ©sĂ©hez, ahogy.
Igen, van egy harmadik csoport is, de a mai JĂł estĂ©t! â publicisztikĂĄnkban, Ćk nem kapnak szerepet. Ćk azt sem tudjĂĄk, hogy van a gyerekĂŒknek hĂĄzi feladatuk, vagy tudjĂĄk, de nem Ă©rdekli Ćket.Â
Bevallom, Ă©n nagyon sokĂĄig Ășgy gondoltam, a legjobb tudĂĄsom szerint tĂĄmogatnom kell a gyerekemet a hĂĄzi feladata megoldĂĄsĂĄban, de soha nem csinĂĄlhatom meg azt helyette. ElvbĆl. Az az Ć feladata, neki kell megtanulnia megoldania, nem lehetnek kivĂ©telek, mert az Ă©letben sincs kivĂ©tel.
AztĂĄn egyszer feladtam eme elveimet, azzal, hogy mindannyian jobban jĂĄrunk, ha olykor Ă©n csinĂĄlom meg a feladatot, Ć meg csak bemĂĄsolja a fĂŒzetbe, Ă©s csĂłkolom. Mert tĂșl fĂĄradtak vagyunk ahhoz, hogy mĂ©g tovĂĄbb bajlĂłdjunk, vagy egynĂ©l leragadjunk a többi mĂĄs tantĂĄrgy feladat hĂĄtrĂĄnyĂĄra.Â
A szĂŒlĆk persze beszĂ©lgetnek egymĂĄs közt, Ă©s a pedagĂłgusok sem idĂ©n jöttek a falvĂ©dĆrĆl. Tudom, hogy nem Ă©n teszek ilyet egyedĂŒl. Azok a szĂŒlĆk, akik olykor megoldjĂĄk a gyerekeik helyett a leckĂ©t, nem egyszer szörnyednek el attĂłl, hogy azok megoldĂĄsa mennyi idĆt vesz igĂ©nybe. Vagy hogy hibĂĄs a feladat, Ă©s nincs jĂł megoldĂĄsa.Â
A legproblĂ©mĂĄsabbnak a matematika Ă©s a magyar nyelvtan feladatai szoktak lenni. EzeknĂ©l gyakran beindul a riadĂłlĂĄnc. Telefonos, internetes, hĂĄzi könyvtĂĄr segĂtsĂ©gĂ©nek kĂ©pĂ©ben. EgymĂĄst hĂvjĂĄk a szĂŒlĆk, ki mire jutottak. NĂĄlam sincs ez mĂĄskĂ©nt, Ă©n gyakran azokat a barĂĄtaimat kĂ©rdezem, akikkel hasonlĂł korĂș gyerekeink vannak. Egyik alkalommal, hat szĂŒlĆ segĂtsĂ©gĂ©vel oldĂłdott meg a fiamnak egy magyar hĂĄzi feladata, amiben lehetetlen nĆi neveket kellett megfejteni. Ăs vĂ©gĂŒl hibĂĄsan oldottuk meg a feladatot.Â
A csĂșcsot az a komplett matematikai dolgozat otthoni ismĂ©tlĆ megoldĂĄsa döntötte, amiben a szĂŒlök 30-35 perc alatt oldottĂĄk meg felnĆttkĂ©nt, otthoni nyugodt körĂŒlmĂ©nyek között, azt a sok feladatos dolgozatot, amire a gyerekek 40 percet kaptak. Ăs Ăgy rögtön megĂ©rtettĂŒk miĂ©rt nem kĂ©pesek a gyerekek közepesnĂ©l jobb osztĂĄlyzatot kapni az adott feladatokra, ha nekik mindössze 10 perccel volt több idejĂŒk! TermĂ©szetesen ezutĂĄn minden szĂŒlĆ nagyon izgul milyen Ă©rdemjegyre sikerĂŒlt megĂrnia a dolgozatot? Mindenki termĂ©szetesen ötöst szeretne kapni. Ăs, ha nem sikerĂŒl? Csak nĂ©gyesre? Tök ciki! Nem? Nem! Lehet jĂłĂzƱt nevetni magunkon!Â
SzerzĆ:Â PolgĂĄr Ăgnes
KĂ©p: Pixabay