IskolakezdĂ©s: Terhet egyedĂŒl cipelĆ szĂŒlĆk?
AhĂĄny kapcsolat, annyi vĂĄlĂĄs, oly sok megoldĂĄs alakul ki a gyermekkel jĂĄrĂł terhek viselĂ©sĂ©ben. A beiskolĂĄzĂĄs anyagi Ă©s mentĂĄlis viselĂ©sĂ©nek kĂ©rdĂ©se sok esetben nem kĂ©pez tĂĄrgyalĂĄsi pontot a bĂrĂłsĂĄgi megegyezĂ©skor. MagyarĂĄn mondva, megegyezĂ©s hiĂĄnyĂĄban, Ă©s sokszor annak ellenĂ©re is, minden arra a szĂŒlĆre hĂĄrul, akinĂ©l a gyermek lakik.
Minden szĂŒlĆ jĂłl tudja, bizony az iskolakezdĂ©s költsĂ©ges. MĂ©g Ășgy is, ha Ă©ppen nem kell a tankönyvekĂ©rt fizetni.  Hiszen az Ă©vfolyamrĂłl Ă©vfolyamra vĂĄltozĂł, Ășjabb Ă©s Ășjabb eszközök beszerzĂ©se, s azok pĂłtlĂĄsa Ă©v közben elkerĂŒlhetetlenek. Mert elveszett, elloptĂĄk, megsĂ©rĂŒlt, elhasznĂĄlĂłdott, elfogyott. SzĂĄmolni kell a nem hivatalosan gyƱjtött osztĂĄlypĂ©nzzel, kirĂĄndulĂĄsra fordĂtott költsĂ©ggel is. Nem beszĂ©lve a sokrĂ©tƱ kulturĂĄlis programrĂłl, amire az osztĂĄly közösen megy el: szĂnhĂĄz, cirkusz, ĂĄllatkert, mozi amibĆl kimaradni egy gyereknek nem csak ciki, hanem akĂĄr hĂĄtrĂĄnyt is jelenthet, ha a pedagĂłgus az ottani Ă©lmĂ©nyeket  kĂ©sĆbb, beĂ©pĂti a nevelĂ©sbe, az oktatĂĄsba.
Ăvekig hozni Ă©s vinni kell minden ĂĄldott nap a gyereket az iskolĂĄba Ă©s hetente többször a kĂŒlönĂłrĂĄkra is. Igen, az utazĂĄsnak is van költsĂ©ge. Egy kĂŒlönĂłra önmagĂĄban sem olcsĂł, a szĂŒksĂ©ges felszerelĂ©sek költsĂ©gĂ©rĆl nem is beszĂ©lve. Majd estĂ©nkĂ©nt, fĂĄradtan, bizony a hĂĄzi feladatra is rĂĄ kell olykor nĂ©zni. Ezt persze iskola, gyermek Ă©s helyzete vĂĄlogatja. Ăs a pedagĂłgusok is elvĂĄrnak a szĂŒlĆtĆl egy sor önkĂ©ntes munkĂĄt, rĂ©szvĂ©telt a kĂŒlönfĂ©le iskolai programokon, miegymĂĄst. Mindehhez jön az, ha a gyermek megbetegszik, Ă©s a gondviselĆ szĂŒlĆ nem tud dolgozni Ă©s ez anyagi kiesĂ©st Ă©s kĂ©nyelmetlensĂ©get jelent a munkahelyen, miközben a gyĂłgyszerek, az orvosi költsĂ©gek, a vizsgĂĄlatok ĂĄrai is nem vĂĄrt megterhelĂ©st rĂłnak mindezek felett rĂĄ. Egy mƱtĂ©ti költsĂ©gre vagy sĂșlyos betegsĂ©gre mĂĄr ne is gondoljunk. AmĂșgy se!
Mindenki szĂĄmĂĄra vilĂĄgos, a gyermeknevelĂ©s sok, nagyon sok idĆt, Ă©s pĂ©nzt, nagyon sok pĂ©nzt is követel. MĂ©gis, amikor kenyĂ©rtörĂ©sre kerĂŒl a sor, ezt elfogadni Ă©s megĂĄllapodĂĄsra jutni, hogy ennek arĂĄnya mennyi terhet mĂ©rjen a vĂĄlni kĂ©szĂŒlĆ felekre kĂŒlön-kĂŒlön fejenkĂ©nt, akkor mindez valahogy mĂĄr nem ennyire egyĂ©rtelmƱ.
NĂ©gy nĆ Ă©s egy fĂ©rfi vĂĄlaszolt a kĂ©rdĂ©sĂŒnkre, nĂĄluk, milyen arĂĄnyban oszlanak el a beiskolĂĄzĂĄs anyagi Ă©s mentĂĄlis terhei:
Ăgi
BĂĄr mĂĄr nagykorĂșak Ăgi gyermekei, mĂ©g nem repĂŒltek ki az anyai fĂ©szekbĆl. Ăgi akkor maradt egyedĂŒl hĂĄrom gyermekkel, amikor a legkisebb mĂ©g csak hĂĄromĂ©ves, a közĂ©psĆ Ă¶tĂ©ves, a legidĆsebb kilencĂ©ves volt. MĂ©g bĆven âkicsikâ. Az apa sosem fizetett gyerektartĂĄst, sosem segĂtette ĂgiĂ©kat. MĂ©g az apa szĂŒlei sem segĂtettek, pedig Ăgi a gyerekekkel a mai napig ugyanabban a kerĂŒletben lakik, mint az anyĂłsĂĄĂ©k. Ăgi Ă©desanyja meghalt, a tĆle örökölt ötvennĂ©gy nĂ©gyzetmĂ©teres panel lakĂĄsban laknak. A sajĂĄt rokonai sem segĂtettĂ©k, Ă©desanyja testvĂ©rei nem is ismerik a gyermekeit.
– Egy szemĂ©lyben voltam anya, apa Ă©s nagyszĂŒlĆ. Ez egy folyamatos, old meg magad helyzet volt. MĂ©g ma is az  – fogalmazz Ăgi.
Ăgi legkisebb gyermeke lĂ©gcsĆ szƱkĂŒlettel szĂŒletett, hosszĂș Ă©vekig vitte fel a svĂĄbhegyi gyermekpulmonolĂłgiĂĄra. TĂz Ă©ves korĂĄig mĂ©ltĂĄnyossĂĄgi gyest kapott, Ă©s ami önkormĂĄnyzati segĂtsĂ©get lehetett igĂ©nyelni, az iskola kezdĂ©shez, azt meg is kapta.  ElmesĂ©li, a tankönyveket ingyen kaptĂĄk, illetve a barĂĄtok Ă©s ismerĆsök segĂtettĂ©k Ćket, ki ahogy tudott, a legtöbbször ruhanemƱvel a gyerekeknek. Ăgi, mindig több helyen dolgozott, takarĂtott mellĂ©kesben a fĆ ĂĄllĂĄsa mellett. Ma mĂĄr nagyok a gyerekek, iskolĂĄba jĂĄrnak Ă©s dolgoznak is, Ăgy Ăginak valamivel könnyebb mĂĄr az Ă©lete. Kimondottan jĂł rĂĄnĂ©zni, nem egy megtört nĆ. TalĂĄn pont azĂ©rt, mert mindig kellĆen elĂ©g humor volt benne a tĂșlĂ©lĂ©shez. A környezetĂ©t mindig jĂłl megkacagtatja az ön irĂłniĂĄjĂĄval.
AndrĂĄs
KĂ©t gyermekĂŒk szĂŒletett AndrĂĄsĂ©knak, jelentĆs korkĂŒlönbsĂ©ggel. Nem sokkal a mĂĄsodik gyerek szĂŒletĂ©se utĂĄn költöztek kĂŒlön. EgĂ©szen pontosan AndrĂĄs felesĂ©ge költözött el, Ă©s vitte magĂĄval a kicsit. A nagyobbik gyermekĂŒk kĂ©tszĂĄz kilomĂ©terre jĂĄr egyetemre, albĂ©rletben lakik, csak havonta, mĂĄsfĂ©l havonta egyszer jĂĄr haza, Ă©s akkor egy estĂ©t az anyukĂĄjĂĄnĂĄl, egy estĂ©t az apukĂĄjĂĄnĂĄl tölt. AndrĂĄs gyanĂtja, a nagy lĂĄnya Ăgy vĂ©dekezik a törtĂ©ntek ellen, hogy elmarad. A kistestvĂ©re viszont egy hetet az anyukĂĄnĂĄl, mĂg egy hetet az apukĂĄnĂĄl tölt. ĂvodĂĄs kora Ăłta Ăgy van, Ăgy az iskolĂĄt is mĂĄr Ăgy kezdte. A gyerekek költsĂ©geit megosztjĂĄk. Egyik sem fizet a mĂĄsiknak gyerektartĂĄst, egyĂ©bkĂ©nt sem vĂĄltak el papĂron. Vita sosem az anyagiakon van, hanem azon, a gyerekek melyik ĂŒnnepet kinĂ©l töltik, tetejĂ©ben a nevelĂ©sĂ©ben, mert merĆben mĂĄs habitussal Ă©s Ă©rtĂ©krenddel bĂrnak. Ăgy egyikĂŒknek kĂ©zenfekvĆ a gyerekkel egyĂŒtt tanulĂĄs, Ă©s mindenfĂ©le kĂŒlönĂłra, hobby Ă©s tanfolyam, mĂg a mĂĄsikuknak nem.
Zsuzsi
Zsuzsi egy kilencĂ©ves kisfiĂș Ă©desanyja, szinte a kezdetektĆl egyedĂŒlĂĄllĂł. – Rengeteg aprĂł sĂ©relemmel jĂĄr ez a helyzet, ĂĄm muszĂĄj ezeken mindig gyorsan tĂșllĂ©pnem, kĂŒlönben a gyermekem lĂĄtnĂĄ kĂĄrĂĄt, ha feszĂŒltsĂ©gben Ă©lne – kezdi a törtĂ©netĂ©t az anyuka. Ăgy Ă©rzi, a gyerektartĂĄs, amit kapnak nem egy rossz összeg, Ă©s szerencsĂ©re Ć sem keres rosszul, ĂĄm a beiskolĂĄzĂĄsra igenis fel kell kĂ©szĂŒlnie.  Mindig tervezetten Ă©l, rövid Ă©s hosszĂș tĂĄvĂș elkĂ©pzelĂ©sei vannak. Tehermentes a lakĂĄsa, van egy egyszerƱ autĂłja, amihez most tudott egy garĂĄzst is vĂĄsĂĄrolni.  – MĂg mĂĄsnak kifolyik a pĂ©nz a kezĂ©bĆl, Ă©n nagyon jĂłl meg tudom fogni. ButasĂĄgokra nem költök. BizonyĂĄra szakmai ĂĄrtalom – mondja magĂĄrĂłl a mĂ©rnök anyuka. Most, hogy közeledik az iskolakezdĂ©s sem hagy semmit az utolsĂł pillanatra, tudja jĂłl, hogy nem szĂĄmĂthat extra gyerektartĂĄsra.
Zsuzsi mĂ©g akkor is tanult Ă©s kĂ©pezte magĂĄt tovĂĄbb, amikor a kisfia mĂ©g csak ĂłvodĂĄs volt. EzĂ©rt tud plusz, speciĂĄlis munkĂĄt vĂĄllalni, amivel kiegĂ©szĂtheti a keresetĂ©t.
Az apuka ritkĂĄn vesz rĂ©szt a kisfiĂș iskolai Ă©letĂ©ben, mivel több, mint hatvan kilomĂ©terre lakik tĆlĂŒk. A fontosabb döntĂ©seket Ăgy Zsuzsi szinte mindig egyedĂŒl hozza meg, de ha valami kiemeltebb dolog törtĂ©nik pĂ©ldĂĄul az iskolĂĄban, akkor kĂ©rĂ©se szĂĄmĂtani lehet az apĂĄra. Zsuzsi mindettĆl fĂŒggetlenĂŒl egy nagyon kiegyensĂșlyozott fiatal anyuka. Rengeteget kirĂĄndulnak, tĂșrĂĄznak Ă©s sportolnak egyĂŒtt a gyerekkel. Az autĂłjĂĄban mindig van hokiĂŒtĆ Ă©s tĂșrabot, mert sosem tudja elĆre mikor lehet rĂĄ szĂŒksĂ©gĂŒk.
FelkerestĂŒk dr. Sztrilich AndrĂĄs csalĂĄdjogi ĂŒgyvĂ©d, adjunktust, vĂĄzolja nekĂŒnk, mi a bevett szokĂĄs a beiskolĂĄzĂĄs közös teherviselĂ©sĂ©rĆl hazĂĄnkban:  â A csalĂĄdjogi vitĂĄkban (bontĂłper, gyermekelhelyezĂ©s Ă©s tartĂĄsdĂj) sajnos az a tapasztalatom, hogy az eseti kiadĂĄsokra – beiskolĂĄzĂĄs, kĂŒlönĂłra, osztĂĄlypĂ©nz – nem nagyon tĂ©rnek ki a felek, hanem leginkĂĄbb csak a fix havi tartĂĄsdĂj összegĂ©re, Ă©s a kapcsolattartĂĄs (lĂĄthatĂĄs) kĂ©rdĂ©sĂ©re koncentrĂĄlnak. KĂ©sĆbb, amikor ezek az eseti kiadĂĄsok felmerĂŒlnek, akkor a gyermeket a sajĂĄt hĂĄztartĂĄsĂĄban nevelĆ szĂŒlĆ megprĂłbĂĄlja ezeket a terheket, vagy ezek egy rĂ©szĂ©t a kĂŒlönĂ©lĆ szĂŒlĆvel megtĂ©rĂttetni, aki azonban sokszor arra hivatkozva, errĆl nem volt szĂł az egyezsĂ©gben vagy az ĂtĂ©letben, elzĂĄrkĂłzik a fizetĂ©s elĆl.
A PolgĂĄri törvĂ©nykönyv szerint, a gyermek indokolt szĂŒksĂ©gletei körĂ©be tartoznak a megĂ©lhetĂ©sĂ©hez, egĂ©szsĂ©gĂŒgyi ellĂĄtĂĄsĂĄhoz, nevelĂ©sĂ©hez Ă©s tanĂttatĂĄsĂĄhoz szĂŒksĂ©ges rendszeres kiadĂĄsok. Ha a gyermek Ă©rdekĂ©ben olyan rendkĂvĂŒli kiadĂĄs szĂŒksĂ©ges, amelynek fedezĂ©sĂ©t a tartĂĄsdĂj kellĆ elĆrelĂĄtĂĄs mellett sem biztosĂtja, a tartĂĄsra kötelezett e rendkĂvĂŒli kiadĂĄs arĂĄnyos rĂ©szĂ©t is köteles megtĂ©rĂteni.
â HiĂĄba nincsen ezekrĆl az eseti kiadĂĄsokrĂłl a szĂŒlĆk között egyezsĂ©g vagy bĂrĂłsĂĄgi ĂtĂ©let, a kĂŒlönĂ©lĆ Ă©s tartĂĄsra kötelezett szĂŒlĆnek ezeket akkor is rĂ©szben fedeznie kell â segĂti Ă©rtelmezni a törvĂ©ny lĂ©nyegĂ©t.Â
Dr. Sztrilich AndrĂĄs kitĂ©r arra is, hogy a problĂ©ma ĂĄltalĂĄban akkor kezdĆdik, amikor a kĂŒlönĂ©lĆ szĂŒlĆ ennek a rendelkezĂ©snek önkĂ©nt nem veti magĂĄt alĂĄ, Ă©s a gyermekkel egyĂŒtt Ă©lĆ szĂŒlĆ bĂrĂłsĂĄghoz fordul: â Ezen peres eljĂĄrĂĄsok Ă©vekig is eltarthatnak. Gyakori, hogy a mĂĄsik fĂ©l a szĂĄmlĂĄval igazolt költsĂ©gek ellenĂ©re mindenbe belekötne, leginkĂĄbb abba, hogy miĂ©rt volt adott dologra szĂŒksĂ©g Ă©s arra miĂ©rt kellett annyit költeni.
MiĂ©rt kellett ilyen drĂĄga tolltartĂł? âąÂ MiĂ©rt mĂĄrkĂĄs a tornacipĆ? âą Nem kell a kĂŒlönĂłra a gyereknek, mĂĄs is felnĆtt zene, sport, tĂĄnc nĂ©lkĂŒl, inkĂĄbb ĂŒljön otthon Ă©s Ărja a hĂĄzi feladatĂĄt! âąÂ Az iskolai nyĂĄri tĂĄbor csak pĂ©nzlehĂșzĂĄs, semmit nem csinĂĄlnak ott, maradjon otthon a gyerek! âą FĂĄjĂłs foggal miĂ©rt a magĂĄnorvoshoz mentek,  a közfinanszĂrozott ellĂĄtĂĄs miĂ©rt nem volt jĂł?
Ilyenkor a legtöbb szĂŒlĆ felhagy a vitĂĄval, Ă©s inkĂĄbb egyedĂŒl kifizeti a gyermek szerinte szĂŒksĂ©ges kiadĂĄsait. Dr. Sztrilich AndrĂĄs tapasztalata szerint, azonban egy peres eljĂĄrĂĄsban megnyerhetĆk ezek a költsĂ©gek a mĂĄsik szĂŒlĆtĆl, ha a kiadĂĄsokat kifizetĆ szĂŒlĆ szĂłrĂłlappal, internetrĆl letöltött katalĂłgussal, iskolai felszerelĂ©si listĂĄval igazolja, hogy gondosan jĂĄrt el, azaz tĂ©nyleg csak azt vĂĄsĂĄrolta meg, amit az iskola ĂrĂĄsban elĆĂrt, Ă©s azok közĂŒl is összehasonlĂthatĂłan a legkedvezĆbb ĂĄron (ami nem feltĂ©tlenĂŒl a legolcsĂłbb) szerezte azt be.
Brigi
Mai napig hĂĄzasok vagyunk. PapĂron – kezdi a törtĂ©netĂ©t a budaörsi anyuka, aki azt kĂ©ri, nevezzĂŒk Briginek. A kislĂĄnya nyolc Ă©ves, aki nem emlĂ©kezhet  arra, amikor mĂ©g az apukĂĄjĂĄval egyĂŒtt Ă©ltek, mert csak tĂz hĂłnapos korĂĄig volt egy lakcĂme a csalĂĄdnak. Jogilag Ăgy, hogy mĂ©g hĂĄzasok, egyĂĄltalĂĄn nem rendezettek a körĂŒlmĂ©nyeik. – Most Ă©ppen a fĂ©rjemnĂ©l  van a gyerek, a nyĂĄri kĂ©t hĂ©t szĂŒnidĆt, egy-egy hĂ©tre felbontva, tartja. SzĂŒletĂ©snapi Ă©s karĂĄcsonyi ajĂĄndĂ©kokat is vĂĄsĂĄrol a gyereknek, ĂĄltalĂĄban hallgat rĂĄm, azzal lepi meg, amit ajĂĄnlottam, Ăgy nem nyĂșl mellĂ©, a kislĂĄnyunk örĂŒl. De semmi mĂĄsban nem szĂĄmĂthatok rĂĄ – mesĂ©li. KiderĂŒl, az apa se nem ad pĂ©nzt, se nem szĂĄll be az iskolakezdĂ©si kiadĂĄsokba, se semmi mĂĄs költsĂ©gbe az Ă©v folyamĂĄn, ruhĂĄt sem vesz a gyereknek. – A fĂ©rjem meg van gyĆzĆdve rĂłla, hogy egy gyerek nem kerĂŒl sok pĂ©nzbe – ismerteti a fĂ©rje indokĂĄt az anyuka. S hogy miĂ©rt hĂĄzasok mĂ©g? – A fĂ©rjem nem szorgalmazza ezt a lĂ©pĂ©st – vĂĄlaszolja.
DĂłri
Nem kötöttek hĂĄzassĂĄgot DĂłriĂ©k, a hĂĄz amiben Ă©ltek nem közös tulajdon volt. â Egy barĂĄtnĆm lakĂĄsĂĄba költöztem be elĆször oda vittem ĂĄt a gyerekeketâ emlĂ©kezik vissza DĂłri â aki, egy kislĂĄny Ă©s egy kisfiĂș Ă©desanyja volt akkor. AzĂłta fĂ©rjhez ment Ă©s szĂŒletett mĂ©g egy kisfia, Ăgy azĂłta mĂĄr hĂĄromgyermekes anyuka. Ilyen fordulatra, egyĂĄltalĂĄn nem szĂĄmĂtott mĂ©g akkor, amikor egyedĂŒl maradt kĂ©t kisgyerekkel, hogy hamarosan boldog is lehet. Ahogy kialakĂtotta az Ășj Ă©letterĂŒket, ĂŒgyvĂ©dhez fordultak, hogy lefektessĂ©k az alapszabĂĄlyokat. DĂłri kizĂĄrĂłlagos gondviselĆje lett a gyerekeknek, beosztottĂĄk a lĂĄthatĂĄst, tovĂĄbbĂĄ a szĂŒnidĆket. A gyerekek utĂĄni tartĂĄs dĂj alacsony -, mindössze egy gyermek utĂĄn elfogadott összegnyi – ezĂ©rt sok mĂĄs költsĂ©get felesben fizetnek. â Ebbe beletartozik a gyerekek beiskolĂĄzĂĄsi költsĂ©ge, a közĂ©tkeztetĂ©se, az iskolai osztĂĄlypĂ©nz összege.  Valamint, a kĂŒlönĂłrĂĄk költsĂ©ge, az ehhez tartozĂł felszerelĂ©ssel egyĂŒtt. A kisfiam karatĂ©zik Ă©s dobol. Minden Ășj Ăłvoda, iskola Ă©v elĆtt elĆrelĂĄtĂłan bevĂĄsĂĄrolok mindent mind a kĂ©t gyermeknek, teljes alap ruhĂĄzatot. A blokkokat elkĂŒldöm e-mailben, Ă©s az összeg felĂ©t a gyerekek apukĂĄja elutalja â vĂĄzolja DĂłri a nĂĄluk kialakult helyzetet. HozzĂĄteszi, ez a megĂĄllapodĂĄs Ășgy tƱnik nĂĄluk egy jĂłl mƱködĆ rendszer. Mert Ăgy a gyerekek apukĂĄja is pontosan lĂĄtja, hogy mire költ. KiderĂŒl, mĂ©g egy lĂ©nyeges pontban megĂĄllapodtak, az egĂ©szsĂ©gĂŒgyi kiadĂĄsokat is közösen ĂĄlljĂĄk, ami elĂ©g fontos, mert a kislĂĄnyuknak gerinc problĂ©mĂĄja van, mĂg a kisfiĂșk szemĂŒveget visel.
Dr. Sztrilich AndrĂĄs jĂł megoldĂĄsnak tartja, ha a szĂŒlĆk közösen nyitnak a  gyermek nevĂ©re egy kĂŒlön bankszĂĄmlĂĄt, amire a fizetĂ©sĂ©re kötelezett szĂŒlĆ fizeti a mindenkori tartĂĄsdĂjat, valamint mĂ©g a fölött esetleg egy havi ĂĄtalĂĄnyösszeget az egyĂ©b vĂĄratlan kiadĂĄsokra, Ă©s a beiskolĂĄzĂĄsra. Ăgy az egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆnek is van mihez nyĂșlnia vĂ©sz esetĂ©n, Ă©s a kĂŒlönĂ©lĆ szĂŒlĆnek sem kell egyszerre nagyobb összegƱ kiadĂĄssal szĂĄmolni utĂłlag.
Az elĆrelĂĄtĂł szĂŒlĆk sok esetben megegyeznek abban, hogy a gyermek javĂĄra lakĂĄstakarĂ©kossĂĄgi, egĂ©szsĂ©gpĂ©nztĂĄri megtakarĂtĂĄsi, a kĂ©sĆbbi tanulmĂĄnyok kiadĂĄsaira pedig valamilyen elĆtakarĂ©kossĂĄgi befizetĂ©seket teljesĂtenek, â  de az ĂŒgyvĂ©d hangsĂșlyozza â ezek azonban mĂĄr olyan extra kiadĂĄsok, amire egyik szĂŒlĆ sem kötelezhetĆ.
TovĂĄbbi felmerĂŒlĆ kĂ©rdĂ©sek esetĂ©n szakĂ©rtĆnk, dr. Sztrilich AndrĂĄs PĂ©ter, jogĂĄsz a www.contodent.hu  oldalon Ă©rhetĆ el.Â
KĂ©p: Pixabay