Házhoz jön a bevásárlás – bizalom mindkét oldalról
Az online bevásárlás már mindennapjaink részévé vált. Idősávokat foglalunk, házhozszállítást várunk vagy csomagküldő pontokba kérjük a pakkunkat. Futárok jönnek-mennek, van akit már név szerint ismerünk. Karácsony idején gyakrabban csöngetnek a kézbesítők.
Jót nevettünk azon a viccen, miszerint a felnőttkori szobafogság verziója az, amikor a megrendelt áru kiszállítási ideje egy egész napunkat lefoglalhatja. De ez most nem vicc, mert persze a gyakorlatban ennél szűkebb idősávok vannak, ám ez a rend egyre inkább felborul, ahogy közeledünk a karácsony felé. Sokan kérjük házhoz a csomagot.
Ismeretlen ismerősök
Aki home office-ban dolgozik, vagy apró gyermekével még otthon van, annak bizonyára ismerős érzés, hogy jobban ismeri a különböző futárcégek sofőrjeit, mint az üzletek pénztárosait. Ismeretlen ismerősként üdvözöljük egymást, ha éppen csenget egyikük. Már tudják, melyik gombot nyomják meg, hiába nincsen kiírva név a kapucsengőre. Vagy ha látja, hogy nem áll az udvaron autó, inkább felhív, hogy mi legyen a csomaggal.
Egy jó futár kedves, udvarias, de nem tolakodó. Felhív, ha éppen nem vagy otthon, hogy hova teheti a csomagot (nálunk a fedett kukatároló az egyezményes lerakodási pont). Alkalmazkodik az ügyfelekhez. De ehhez szükséges a megfelelő partneri viszony. Vagyis az ügyfél is kezelje embernek a futárt. Ők sem azért vannak, hogy ugráltassuk őket.
Úgy érzem, hogy ebbe nem fér bele az, hogy becsapja egyik fél a másikat. A futár állás bizalmi kapcsolat. Ha csak egy pillanatra is, de részei napunknak. Néhány perces találkozások ezek, de ők látják, ha betegek vagyunk. Vagy ha a gyermekünk beteg, és éppen nincsen óvodában, iskolában. Ha rossz a kedvünk, vagy ha vidámak vagyunk.
Ismeretlen ismerősök ők. Mégsem tudunk róluk semmit. A nevüket legalább jó lenne tudni, így egyszerűbb lenne a kommunikáció. Ha már ők ismerik a nevünket és a címünket. Az egyik cég sofőrje ezzel kezdte: bemutatkozott. Így csak annyit mond, ha éppen ő hoz hozzánk csomagot: Csaba vagyok.
Közvetítő közeg
Csaba egyébként olyan futár, aki a környéken bárhova elviszi a csomagot. Vagy megvár a parkolóban, amíg odaérünk érte. De mifelénk csakis jófej sofőrök járnak. Leadják a csomagot a helyi kávézóban (sokszor járunk arrafelé), vigyáznak rá, ha törékeny. A központban utána néznek a dobozoknak. Szerencsések vagyunk. Nem hallok minden esetben pozitív véleményt a futárokról.
Még a nagyszülők nevében is mi vásárolunk, s mivel ők emailcím híján vannak, hozzám érkeznek az értesítések, majd a szomszédos megyeszékhelyen csönget a futár. Előfordult, hogy édesanyám nevében rendeltem, aki éppen nálunk vendégeskedett, amikor hívta a kiszállító, hogy az ajtó előtt áll. Ő szabadkozott, hogy nincsen otthon. De szerencsére a címet elfelejtettem a rendelésnél kijavítani, így nálunk átvehette az általam, hozzá rendelt csomagot.
Érkezett már hozzánk futár által a kertbe szánt műtrágya, Ukrajnából motoralkatrész, Kínából különféle kütyük. Egy amerikai cégtől vásárolt gyerekjátékot Izraelben adtak fel. Egyáltalán nem szokatlan manapság az, hogy onnan rendelünk, ahonnan megéri. Ha a tengeren túlról, akkor onnan.
Vagy valami itthon már nem kapható, nézzük a külföldi webshopok kínálatát. Hetek alatt megérkezik az áru. Hiába megy át több kézen, mégsem kallódik el. Ha valamiért mégis, azt sem bánja annyira az ember, mert potom összeget kérnek el, és a szállítás sem drága.
Megéri házhoz rendelni a paradicsomot, a tévét, a gyerekruhát? Igen, bár tény, hogy így nem tudjuk megfogdosni, megszaglászni az árut. De a bizalom ott van a vásárlóban és az eladóban is. Ez pedig egy újabb pozitívuma az internetes vásárlásnak. A futárok pedig a közvetítő közege mindennek. Fontos láncszemek, akiknek a munkáját igenis meg kell becsülni.
A csomag átvevőhelyen nincsenek titkok
Egyre többen rendelnek csomagpontra, mert biztosabb, mint házhoz rendelni és várni a futárra. Viszont pont ezért többen előre megtekintik a helyet, ahová a csomagjukat várják. Budaörsön a Fantazmagória könyvesbolt is csomag átvevőhely lett. – Pár alkalommal már előfordult, hogy jöttek, körbenéztek, majd óvatosan megkérdezték, hogy tényleg itt lehet majd a csomagot átvenni? Nagyon megnyugodnak, mikor igen a válasz – tudjuk meg Domány Katalintól a könyvesbolt vezetőjétől.
Elárulja, akadt bőven példa arra, hogy a vevők nincsenek tisztában a vásárlási, kiszállítási folyamatokkal. Már akkor jönnek a csomagért, amikor a cég, akitől vásárolnak, megírja, hogy átadta a futárnak az árucsomagot. – Ilyenkor kénytelenek vagyunk átvenni az ügyfélszolgálat szerepét, elmagyarázzuk, hogy kapnak majd további e-mailt is a csomag mozgásáról, státuszáról. Amiről sms-t is kapnak, ha leadták a telefonszámot. És szegények váltig állítják, hogy de itt kell lennie már a csomagnak. Pedig nem – meséli az üzletvezető.
Kiderül az is, hogy a feladók részéről a címzés sem szokott mindig sikerülni, vagy vásárlói név sincs megadva címzettként. Volt már ebből galiba: – Velem is előfordult mikor rendeltem és csomagponton vettem át terméket, hogy nem emlékeztem, saját névre, esetleg cégnévre rendeltem-e; ez a tapasztalat bővült mióta a könyvesbolt csomagátvevő pont lett, itt akadt is, hogy a vásárló az anyukája, a házastársa vagy más nevére rendelt, de nem emlékezett rá. Ilyenkor többször kell átlapozni a kísérőleveleket, míg kiderül melyik név is lehet az övé.
A Fantazmagóriába napi 15-25 csomag szokott érkezni, így nem mindig találják meg elsőre a dobozt a raktárban. Ilyenkor segítséget szoktak kérni, hogy kis vagy nagy dobozt, esetleg valamilyen márkajelzést keressenek a gyorsabb átvétel érdekében. – Ilyenkor nem a méretet mondják, hanem, hogy mi van a csomagban. Itt nincsenek titkok! De sokszor ez sem segít, mert láttunk már közepes dobozban három műanyag figurát, hatalmas csizmás dobozban egy pár kis cipőt – avat be mosolyogva a részletekbe Katalin.
Ami viszont bosszantó tud lenni nekik is, de inkább a futárnak és pláne a cégeknek, hogy a vevők át sem veszik a megrendelt csomagot. Az átvételi pontoknak viszont 5 munkanapig tárolniuk kell, amikor általában kapnak is értesítést, hogy küldjék ők, mint átvételi pont vissza a megadott csomagot. – Van, hogy magunktól is észrevesszük. De rengeteg felesleges munkát és kidobott pénzt jelentenek ezek a csomagok, amiket csak megrendelnek, de nem veszik át a vásárlóik – árulja el.
A Jézuskának semmi nem akadály
Olykor a házhozszállításra már nincs is idő. Mi is jártunk már így. Egy ízben a születésnapra rendelt marcipán figura kiszállítását mondta le a szlovákiai sütőipari termékekkel foglalkozó cég, három nappal az esemény előtt. Akkor nem volt mit tenni, máshonnan kellett beszerezni a hasonló terméket, amiért viszont érte kellett mennünk. De azt végül helyben megoldottuk. Viszont egy másik alkalommal is hasonlóan jártunk. Akkor a kisfiam már igencsak közeledve a szentestéhez, hirtelen új levelet írt a Jézuskának, mert meglátott egy évekkel korábbi lego újságot, amiből hirtelen megtetszett neki egy készletet. Mégpedig egy olyat, amit már alig lehetett kapni. Persze egy kisgyermeknek eszébe sem jut olyan, hogy a Jézuskának bármi akadályt jelentene.
Így bő keresgélésbe kezdtünk az interneten. Nem csak online tudakoztunk, hanem telefonon is érdeklődtünk, mert közeledve az ünnephez, az offline készlet nem mindenhol egyezett az online raktárral. Ez főleg a játékbolt láncoknál fordult elő. Persze napokkal karácsony előtt már telefonálni sem volt egyszerű. Voltak olyan üzletek, ahol folyamatosan foglalt volt a vonal. Amikor végül találtunk egy egészen pici webáruházat, ahol az áhított készletből volt még egyetlen egy doboz, akkor kiderült, hogy képtelenek lennének már vállalni a kiszállítását időben a távolság miatt sem, így esett meg, hogy taxival oldottuk meg a házhozszállítást.
Szerzők: Karóczkai-Müllner Helga és Polgár Ágnes
Kép: Szoknya és Nadrág