EgyszĂŒlĆs csalĂĄdfenntartĂłnak lenni: letehetetlen a felelĆssĂ©g
MĂĄrcius 21-e van, az egyszĂŒlĆs csalĂĄdok vilĂĄgnapja. HĂ©t ĂĄgra sĂŒt a nap, a higanyszĂĄl kezd felfelĂ© kapaszkodni, hiĂĄba most mĂĄr felvĂĄltja a telet a tavasz. Az egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆ az ablakban ĂĄll, egy szĂ©ken vagy a lĂ©trĂĄn. Nincs mĂĄs, aki helyette megpucolnĂĄ az ablakot. Ăvatosabbnak kell lennie bĂĄrkinĂ©l, senki nem pĂłtolhatja Ćt. A gyermeke rĂĄ szĂĄmĂthat csak igazĂĄn. A felelĆssĂ©ge letehetetlen. A feladatainak sosincs vĂ©ge. De ma a vilĂĄg fĂłkuszĂĄba ĂĄllĂtotta Ćt Ă©s gyermekĂ©t. Minden egyszĂŒlĆs csalĂĄdot.
Nagyon korĂĄn Ă©bredtem ma, annyira korĂĄn, hogy tulajdonkĂ©ppen a kakasokkal keltem. Nem tudom, hogy a kor elĆrehaladtĂĄval jĂĄrna a reggeli farkasĂ©hsĂ©g, de miĂłta ĂĄtlĂ©ptem a negyedik ikszen, rendre korgĂł gyomorral Ă©bredek. Ăgy ma is reggelivel kezdtem a napot. Miközben az öles bögrĂ©bĆl kanalaztam az ĂĄfonyalekvĂĄrral elkevert joghurtot, megnĂ©ztem a hĂreket.
A legtöbben ez szerepelt: MĂĄrcius 21-e az egyszĂŒlĆs csalĂĄdok vilĂĄgnapja, a Down-szindrĂłma, a KöltĂ©szet vilĂĄgnapjai mellett. MegĂĄllt a kezemben a kanĂĄl. ErrĆl teljesen elfeledkeztem. Most akkor mi legyen, ĂŒnnep gyanĂĄnt veregessem meg a vĂĄllamat? Igen, az egyszĂŒlĆs csalĂĄdok vilĂĄgnapja fĂłkuszt emel az egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆkre.
Ărökölt sors
EgyszĂŒlĆs csalĂĄdban nĆttem fel, Ă©s jelenleg is egyszĂŒlĆs csalĂĄdban Ă©lek, de mĂĄr nem gyerekkĂ©nt, hanem felnĆttkĂ©nt. Erre is mondjĂĄk: örökölt sors. Olvasom tovĂĄbb a hĂreket, több helyen ĂrjĂĄk: hazĂĄnkban mintegy 300 ezer egyszĂŒlĆs csalĂĄd Ă©l Ăgy.
De vajon mit nevezĂŒnk egyszĂŒlĆs csalĂĄdnak, ennek is utĂĄnanĂ©zek, beĂrom a böngĂ©szĆbe egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆsĂ©g definĂciĂłja. Ezt talĂĄlom:
Az egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆsĂ©g definĂciĂłja összetett Ă©s jelenleg nincs standard meghatĂĄrozĂĄsa a szakirodalomban. Mindazon anyĂĄk vagy apĂĄk, akik hĂĄzastĂĄrs nĂ©lkĂŒl, egyedĂŒl Ă©lnek gyermekeikkel, a tĂĄg definĂciĂł szerint egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆnek szĂĄmĂtanak. Maga a gyermeknevelĂ©s attĂłl, hogy egy szĂŒlĆ egyedĂŒl Ă©l, nem biztos, hogy egy emberre hĂĄrul. A gyermeknevelĂ©sben rĂ©szt vehet mĂ©g a mĂĄsik szĂŒlĆ, rokon vagy közeli barĂĄt is. TĂĄrsadalmunkban az egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆvĂ© vĂĄlĂĄsnak többfĂ©le mĂłdja lehetsĂ©ges. A modernizĂĄciĂł egyik következmĂ©nye, hogy az elmĂșlt Ă©vtizedekben nem csak szĂ©tköltözĂ©s, vĂĄlĂĄs vagy özvegysĂ©g miatt alakulnak ki egyszĂŒlĆs csalĂĄdok, hanem az Ășjabb generĂĄciĂłk esetĂ©ben tudatos Ă©letforma-vĂĄlasztĂĄssal is.Â
Ătfut az agyamon: Nem hiszem, hogy az összes szĂ©tköltözĂ©sbĆl Ă©s vĂĄlĂĄsbĂłl lett egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆ ezt a mintĂĄt hozta volna magĂĄval. A Központi Statisztikai Hivatal talĂĄn tudna arra vĂĄlaszt adni, vajon az elvĂĄlt szĂŒlĆk gyerekei, milyen arĂĄnyban lesznek maguk is elvĂĄlt, egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆk? VĂ©gĂŒl is ĂșjsĂĄgĂrĂłkĂ©nt ez lenne e dolgom, hogy ennek utĂĄnanĂ©zzek. De nem ma. Ma vasĂĄrnap van. Az ĂșjsĂĄgĂrĂł egyben egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆ, akinek Ăgy is kĂ©t napnyi feladata van erre a napra.
EzĂ©rt inkĂĄbb a cikkeket is fĂ©lreteszem, amik többnyire arrĂłl szĂłlnak, milyen megoldĂĄsi stratĂ©giĂĄkat kellene hozni arra, hogy ne legyen ennyi vĂĄlĂĄs, illetve ötletek arra, hogyan lehetne segĂteni az egyszĂŒlĆs csalĂĄdokon. Lenne nĂ©hĂĄny tippem nekem is.
De az örökölt sors kifejezĂ©s nem kĂșszik el a fejembĆl. DĂŒhös leszek tĆle. Pontosan tudom, milyen fĂĄjdalmas egy gyereknek folyton vĂĄgyakoznia a mĂĄsik szĂŒlĆ utĂĄn. Elfogadnia azt, hogy a mĂĄsik szĂŒlĆ nem vele, velĂŒk, hanem egy Ășj csalĂĄdban Ă©l. Bizton hittem, hogy az Ă©n gyerekemmel ez nem törtĂ©nhet meg, mindent megtettem, hogy ne Ăgy legyen.
Az Ă©letre tanĂtani lenne szĂŒksĂ©ges
Majdnem mindannyian Ășgy lĂ©pĂŒnk hĂĄzassĂĄgba, hogy a miĂ©nk mĂĄs lesz. Nem ismĂ©teljĂŒk meg a szĂŒleink hibĂĄjĂĄt. ElhatĂĄrozzuk, hogy elkerĂŒljĂŒk azokat a csapdĂĄkat, melyeket mĂĄsok hĂĄzassĂĄgĂĄban megfigyeltĂŒnk. Megfogadjuk, hogy az udvarlĂĄs romantikus izgalmĂĄt nem hagyjuk elhalvĂĄnyulni, hogy partnere leszĂŒnk egymĂĄsnak, hogy mi nem esĂŒnk bele azokba a hibĂĄkba, mint mĂĄsok.
De vĂ©gĂŒl többnyire nem ez törtĂ©nik. A mĂ©zeshetek utĂĄn, ahogy elkezdĆdnek a hĂ©tköznapok, Ășgy alakulnak ĂĄt a kapcsolatok, Ă©s törĂ©svonalak jelennek meg a hĂĄzastĂĄrsak között. A szerelem izgalma Ă©s lĂĄngolĂĄsa alĂĄbbhagy, Ă©s nem Ă©rtjĂŒk mi romlott el. De ami a legrosszabb, gĆzĂŒnk nincs arrĂłl, mit is tehetnĂ©nk ez ellen? Nem tudjuk, mert senki nem tanĂtotta meg nekĂŒnk.
Ilyenkor derĂŒl ki rendre, hogy nem is ismerjĂŒk sajĂĄt magunkat sem igazĂĄn. Igen, ez lenne az egyik tippem, hogy a gyerekeket fel kellene kĂ©szĂteni az Ă©letre, mĂ©gpedig Ășgy, hogy megtanĂtjuk nekik megismerni önmagukat. Mert minden önmagunkbĂłl indul ki Ă©s tĂ©r vissza.
Kutatom az agyamban, mikor Ă©s hol tanultam volna arrĂłl, hogyan lenne Ă©rdemes pĂĄrt vĂĄlasztani, hogyan lenne jĂł csalĂĄdban Ă©lni, milyen buktatĂłi lehetnek egy hĂĄzassĂĄgnak Ă©s hogyan lehetne azokat ĂĄtvĂ©szelni. Nem, nem tanĂtjĂĄk az iskolĂĄban ezeket. Az Ă©letre nem kĂ©szĂtik fel az embereket. A hĂĄzassĂĄgra valĂł felkĂ©szĂtĂ©s legfeljebb a kĂŒlönfĂ©le egyhĂĄzakĂ© a jegyesoktatĂĄson.
A vasårnap, csak a naptårban létezik
VasĂĄrnap dĂ©lutĂĄn van. KĂ©szĂtettem ma reggelit, tĂzĂłrait, majd fĆztem ebĂ©det. Volt leves Ă©s mĂĄsodik. MĂ©giscsak vasĂĄrnap van. Mindegyik Ă©tkezĂ©s utĂĄn elmosogattam. MegnĂ©ztem kĂ©t sorozatrĂ©szt a fiammal a Netflixen, közben vasaltam. Kiteregettem a reggel kimosott ruha adagot Ă©s ablakpucolĂĄs elĆtt mĂ©g beraktam egy mĂĄsikat. Hamarosan az is lejĂĄr. Volt a fiamnak termĂ©szettudomĂĄny Ă©s matematika hĂĄzi feladata. Ezeket az ablakpucolĂĄs utĂĄn beszĂ©ltĂŒk ĂĄt, ellenĆriztem le. DĂ©lutĂĄn uzsonnĂĄt kĂ©szĂtettem, Ă©s estĂ©re vacsorĂĄt fĆzök. Kamaszodik a fiam, folyton Ă©hes. Ăs közben Ărom ezt a cikket.
A vasĂĄrnap nekem soha nem pihenĆnap. MĂ©g azon a hĂ©tvĂ©gĂ©n sem, amikor a fiam az apukĂĄjĂĄnĂĄl van. Olyankor többnyire behozom a lemaradĂĄsaimat. A munkĂĄmban, a hĂĄztartĂĄsban Ă©s a magĂĄnĂ©letemben. A legtöbb egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆ Ăgy van ezzel, mĂĄr ha vannak olyan alkalmak, amikor a mĂĄsik szĂŒlĆ elviszi a gyereket.
Az egyszĂŒlĆs csalĂĄd ĂĄtlag vasĂĄrnapja ilyen. Az egy szem szĂŒlĆ, mint egy nyolckarĂș polip egyszerre vĂ©gez kĂ©t-hĂĄrom feladatot. RitkĂĄn teheti, hogy csak egyetlen egy valamire koncentrĂĄljon. SzĂŒlĆnek lenni amĂșgy is huszonnĂ©gy ĂłrĂĄs szolgĂĄlat, hĂĄt mĂ©g, ha nincs kivel megosztani a feladatokat. A ma megjelent cikkekben sem vĂ©letlenĂŒl olvashattam: az egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆnek egy napja olyan, mintha negyvennyolc ĂłrĂĄt Ă©lne ĂĄt, mert az egynapi feladatok nem kĂ©t szĂŒlĆre, hanem egyetlen egy szemĂ©lyre hĂĄrul.
ValĂłban Ăgy van. Az egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆnek kell mindig mindent egyedĂŒl megoldania. Ăppen ezĂ©rt mindent gyorsabban, hatĂ©konyabban, egyszerƱbben kell ellĂĄtnia. Az egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆ egy igazi logisztikus. Ăn is az vagyok. AzzĂĄ lettem. Ăgy dĂ©lutĂĄn kettĆkor ĂĄllok a szĂ©ken, Ă©s pucolom az ablakot a gyerekszobĂĄban. A szemembe sĂŒt a nap. A lakĂĄs Ă©szaknyugati fekvĂ©sĂ©vel nem szĂĄmoltam. Ăvatosnak kell lennem. Nem eshetek ki. Mi lenne akkor a gyerekemmel?
EgyszĂŒlĆs csalĂĄdfenntartĂłnak lenni: letehetetlen a felelĆssĂ©g
Mit jelent egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆnek lenni? Milyen feladatai vannak az egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆnek? Ennek is utĂĄnanĂ©ztem: A gyermekĂŒket egyedĂŒl nevelĆ szĂŒlĆknek, a pĂĄrkapcsolaton alapulĂł csalĂĄdokban Ă©lĆkhöz hasonlĂtva, eltĂ©rĆ csalĂĄdi Ă©s tĂĄrsadalmi szerepeket kell megtanulniuk Ă©s betölteniĂŒk. Ezek egyrĂ©szt a csalĂĄdfĆi Ă©s a gyermeknevelĆi szerepek, mĂĄsrĂ©szt a csalĂĄdfenntartĂĄssal kapcsolatos anyagi jĂłllĂ©t Ă©s fizikai biztonsĂĄg (lakhatĂĄs, hĂĄztartĂĄs) megteremtĂ©sĂ©re irĂĄnyulĂł feladatok. Nem utolsĂłsorban, ideĂĄlis esetben a csalĂĄd lelki egyensĂșlyĂĄnak kialakĂtĂĄsa Ă©s fenntartĂĄsa is ezen feladatok közĂ© tartozik, ami itt kizĂĄrĂłlag az egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆre hĂĄrul. A nap huszonnĂ©gy ĂłrĂĄjĂĄban.
BĂĄr egyedĂŒlĂĄllĂł anya vagyok Ă©s ĂșjsĂĄgĂrĂł, mĂ©gis nehĂ©z megfogalmaznom mindez milyen Ă©rzĂ©s. Rengeteg pĂ©ldĂĄt, szituĂĄciĂłt tudnĂ©k hozni milyen nehĂ©zsĂ©ge van az egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆnek, mik azok, amiket Ă©n magam is ĂĄtĂ©ltem. De elĂĄrulom, nem szĂvesen mondok pĂ©ldĂĄkat, mert megszoktam, hogy ritkĂĄn talĂĄlok valĂłban megĂ©rtĆ fĂŒlekre. MiĂ©rt?
Mert a tĂĄrsadalomban megjelenĆ pozitĂv sztereotĂpiĂĄk a kĂ©tszĂŒlĆs csalĂĄdokra Ă©pĂŒlnek. MĂ©g a közeli ismerĆsök, barĂĄtok vagy a tĂĄgabb csalĂĄd is gyakran tudat alatt ĂtĂ©lkezik.
Pedig pontosan tudjĂĄk milyen teher szĂŒlĆnek lenni. A pĂĄrban, csalĂĄdban Ă©lĆ szĂŒlĆk maguk is gyakran arrĂłl szĂĄmolnak be, hogy mennyire nehĂ©z feladat szĂĄmukra szĂŒlĆnek lenni. Gyakori, hogy Ășgy Ă©lik meg a mindennapi robotot, hogy egyedĂŒl viszik a hĂĄtukon a terheket, pedig pĂĄrban vannak.
Ăs ezt akĂĄr joggal is Ă©rezhetik Ăgy, gondoljunk pĂ©ldĂĄul azokra az anyĂĄkra, akik egĂ©sz ĂĄllĂł nap egyedĂŒl gondoskodnak egy, vagy több gyerekrĆl, mĂg a fĂ©rjĂŒk dolgozik. TermĂ©szetes, hogy Ășgy vĂ©lik, nekik sem könnyebb a helyzetĂŒk, mint egy egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆnek.
Ăs ez az egyik legnehezebb Ă©s legrosszabb annak, aki egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆ, hogy tulajdonkĂ©ppen nem Ă©rtik Ćt meg. Ăs azt, hogy ez kĂ©t össze nem hasonlĂthatĂł helyzet. Nem lehet összehasonlĂtani a kĂ©tszĂŒlĆs Ă©s egyszĂŒlĆs modellt. Ez nem egy verseny, hogy kinek könnyebb vagy nehezebb. MĂĄrpedig az emberek szeretik összehasonlĂtani, mi több legyinteni rĂĄ, hogy ez is tĂșlĂ©lhetĆ. A degradĂĄlĂĄs sokszor mƱködik, hogy a mĂĄsik problĂ©mĂĄja ne tƱnjön nagyobbnak, mint a sajĂĄtunk. Hogy ne tƱnjĂŒnk kevesebbnek, gyengĂ©bbnek, panaszkodĂłnak, Ă©s ne kelljen esetleg szĂ©gyellni magunkat.
Mint minden nehĂ©z Ă©lethelyzetet, eltĂ©rĂ©st, tragĂ©diĂĄt, az egyszĂŒlĆsĂ©get is csak akkor lehet megĂ©rteni igazĂĄn, ha az ember maga is ĂĄtĂ©li. Ăppen ezĂ©rt a legtöbb egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆ meg nem Ă©rtetnek Ă©s kirekesztetnek Ă©rzi magĂĄt. Ăn is. Mert mĂĄs valamirĆl kĂvĂŒlrĆl Ășgy tekinteni, hogy tĂșlĂ©lhetĆ, mint megĂ©lni azt. Senki sem tĂșlĂ©lni akarja az Ă©letĂ©t, hanem megĂ©lni. LehetĆleg jĂłl. Ăn is. Minden egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆ szeretnĂ© jĂłl megĂ©lni az Ă©letĂ©t. De helyette gyakran csak tĂșlĂ©l.
EgyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆnek lenni letehetetlen felelĆssĂ©g. Mert nincs kire ĂĄtruhĂĄzni egy pillanatra sem mindazt, amivel a csalĂĄd fenntartĂĄsa jĂĄr. A nap huszonnĂ©gy ĂłrĂĄjĂĄban, amiben negyvennyolc ĂłrĂĄnyi feladat van. Ma is. LetehetetlenĂŒl. Amiben mindig-mindig jĂłval elĆrĂ©bb szĂŒksĂ©ges gondolkozni, mint huszonnĂ©gy Ăłra.
ForrĂĄs: ITT
SzerzĆ:Â PolgĂĄr Ăgnes
KĂ©p: Unsplash