Egy, két, hår⊠induljon az év végi filmmaraton! (1.rész)
A kĂ©t ĂŒnnep közötti idĆszak sokaknak pihenĂ©ssel telik. Ilyenkor van idĆ mindenre, amelyre talĂĄn a zsĂșfolt hĂ©tköznapokon nem. PĂ©ldĂĄul maratoni filmnĂ©zĂ©sre. Ebben szeretnĂ©nk segĂteni ezzel a vĂĄlogatĂĄssal.
Ha filmekrĆl van szĂł, jöhet bĂĄrmi: vĂgjĂĄtĂ©k, romantikus, drĂĄma, mesefilm, vagy kemĂ©nyebb tĂ©mĂĄk is akĂĄr. Mindenkinek vannak kedvencei, amelyeket Ășjra Ă©s Ășjra elĆvesz, de egy adott helyzet, ĂĄllapot is befolyĂĄssal lehet arra, hogy Ă©ppen milyen mozgĂłkĂ©pet indĂtunk el.
Egy vĂgjĂĄtĂ©k akĂĄr mĂ©g a mĂ©lyrĆl is kihĂșzhat, ha drĂĄmĂĄt nĂ©zĂŒnk, egyĂŒtt Ă©rezhetĂŒnk a szereplĆkkel, Ă©s olyan megoldĂĄsi javaslatokat kaphatunk, olyan vĂ©gkimenetelt lĂĄthatunk, amely a sajĂĄt Ă©letĂŒnkben is segĂthet. SzerencsĂ©re van vĂĄlasztĂ©k bĆven.
Rendszeres mozilĂĄtogatĂłkĂ©nt sokszor alig vĂĄrok egy-egy bemutatĂł alapjĂĄn ĂgĂ©retesnek tƱnĆ alkotĂĄst, de nem szempont az ĂșjdonsĂĄg: ajĂĄnlĂĄs alapjĂĄn rĂ©gebbi filmek is szĂłba jöhetnek. Ăme egy szubjektĂv ajĂĄnlĂł tĆlĂŒnk az Ă©v vĂ©gĂ©re. A lista spoilert nyomokban sem tartalmaz.
NevessĂŒnk, abbĂłl baj nem lehet
IdĂ©tlen idĆkig (1993)
Ez a film akĂĄr indulhatna âA leginkĂĄbb fĂ©lre fordĂtott magyar cĂm kategĂłriĂĄbanâ is. Ugyan az idĆnek köze van a cselekmĂ©nyhez, Ă©s az idĂ©tlensĂ©g is passzolhat olyan megközelĂtĂ©sben, hogy Ă©ppen egy furcsa idĆutazĂĄs adja a törtĂ©net magjĂĄt, az amerikai mormotĂĄt szĂ©pen kihagytĂĄk belĆle. Ennyit a cĂmrĆl, a filmet nem ezĂ©rt szeretjĂŒk. Ăs azĂ©rt mormotĂĄt is lĂĄtunk nĂ©hĂĄny pillanatra, hiszen a fĆszereplĆ Phil (Bill Murray), a mogorva, mindenkire haragvĂł idĆjĂłs Ă©ppen a Mormota-napra megy tudĂłsĂtani, Ă©s itt törtĂ©nik meg vele az az elkĂ©pzelhetetlen, hogy Ășjra Ă©li ugyanazt a napot. Ăjra Ă©s Ășjra. JĂł sokszor. Egy cinikus embernek ez kĂ©sz gyötrelem. Mit lehet ilyen helyzetben tenni?
Phil eleinte termĂ©szetesen mĂ©rgelĆdik, dĂŒhöng, egyre rosszabb lesz minden: szĂĄmtalanszor belelĂ©p ugyanabba a pocsolyĂĄba, talĂĄlkozik egy ismerĆsĂ©vel, akit a hĂĄta közepĂ©re kĂvĂĄnna, Ă©s a felĂ©bredĆ mormotĂĄrĂłl szĂłlĂł riportjĂĄt is Ășjra Ă©s Ășjra a kamerĂĄba kell mondania. AztĂĄn egyre jobban idomul a körĂŒlmĂ©nyekhez. PozitĂv vĂĄltozĂĄs akkor törtĂ©nik, amikor az ismĂ©tlĆdĆ napokat jelen lĂ©vĆ producer, Rita (Andie MacDowell) meghĂłdĂtĂĄsĂĄra szenteli. SzĂłrakoztatĂł film, amely csak Ă©rintĆlegesen szĂłl az idĆutazĂĄsrĂłl, inkĂĄbb egy az egĂ©sz Ă©letĂŒnkre kihatĂł, belsĆ fejlĆdĂ©st mutat be. Mindezt zseniĂĄlisan, humorosan.
SĂŒti, nem sĂŒti (2000)
Ha csak annyit mondok, hogy ez egy Woody Allen film, biztosan sokan fogjĂĄk a fejĂŒket: a mester stĂlusa sokaknak sok. Az Ć figyelmĂŒkbe ajĂĄnlom a SĂŒti, nem sĂŒti cĂmƱ filmet, amelyben a Woody egy kisstĂlƱ bƱnözĆt alakĂt â termĂ©szetesen az ĂŒgyetlenebbik fajtĂĄbĂłl â, aki miutĂĄn kiszabadul a börtönbĆl, nem tud elszakadni hivatĂĄsĂĄtĂłl, a rablĂĄstĂłl. EzĂșttal azonban megĂșsznĂĄ a börtönt, ezĂ©rt ĂĄlcĂĄra van szĂŒksĂ©ge. FelesĂ©ge, Frenchy csak a hĂșsgombĂłchoz Ă©s a sĂŒtikhez Ă©rt, Ăgy amikor Ray (Ćt alakĂtja Woody) talĂĄl egy kiadĂł ĂŒzletet egy bank mellett, jön az ötlet, hogy amĂg Ć a tĂĄrsaival alagutat ĂĄs a bankig, Frenchy ĂĄlca gyanĂĄnt sĂŒtit ĂĄrul.
Arra azonban nem szĂĄmĂtanak, hogy az ĂŒzlet beindul, Ă©s a sĂŒtödĂ©be ĂșjsĂĄgĂrĂłk sereglenek. MĂ©g Frenchy csacska unokahĂșgĂĄt is felveszik, akinek persze eljĂĄr a szĂĄja. MĂ©gis: nem buknak le, sĆt, most tiszta kĂ©zzel gazdagodnak meg. De Ray nem bĂr magĂĄval, Ă©s ebbĆl lesz a baj. Vagy mĂ©gsem? Az anti Woody Allen-fanok is higgyĂ©k el, ez a film kellemes kikapcsolĂłdĂĄst ĂgĂ©r.
Bazi nagy francia lagzik (2014)
MultikulturĂĄlis vĂgjĂĄtĂ©k a javĂĄbĂłl. Claude (Christian Clavier) Ă©s Marie (Chantal Lauby) nĂ©gy lĂĄnyt neveltek fel, akik közĂŒl hĂĄrman mĂĄr kirepĂŒltek a fĂ©szekbĆl, Ă©s meghĂĄzasodtak. A fĂ©rjek közĂŒl az egyik zsidĂł, a mĂĄsik muszlim, a harmadik kĂnai. A lĂĄnyok hĂĄzassĂĄgĂĄt a szĂŒlĆk lĂĄtszĂłlagos beletörĆdĂ©ssel fogadjĂĄk. Marad a negyedik lĂĄny, akiben bĂznak, Ă©s akitĆl remĂ©lik, hogy katolikus fĂ©rjet vĂĄlaszt magĂĄnak. Amit vĂĄrnak, az teljesĂŒl, bĂĄr az Ășj fĂ©rjjelölt afrikai. Ăgy indul a film, Ă©s adja meg a sztori alapjĂĄt, amely több a bevĂĄndorlĂłkon valĂł Ă©lcelĆdĂ©sen. Mert hogy ez a vĂgjĂĄtĂ©k erre Ă©pĂt: a vicc tĂĄrgya maga a helyzet, hogyan csatlakozhatnak a csalĂĄdhoz az eltĂ©rĆ kulturĂĄlis hĂĄttĂ©rrel rendelkezĆ fĂ©rjek. MeglepĆen jĂłl. A poĂ©nkodĂĄs nem lĂ©pi ĂĄt azt a bizonyos hatĂĄrt, amelytĆl kĂnos, vagy sĂ©rtĆ lenne. A film megmarad a vĂgjĂĄtĂ©k szintjĂ©n, sĆt, nagyon jĂł Ă©s szerethetĆ, komikus helyzeteket lĂĄthatunk. Ugyanakkor van mondani valĂłja is: lĂ©pjĂŒnk tĂșl a sajĂĄt korlĂĄtjainkon, Ă©s elfogadĂĄssal forduljunk a mĂĄsik felĂ©.
A szomszĂ©d nĆje mindig zöldebb (1993)
A zsĂ©mbes nyugdĂjas szomszĂ©dokat nem kell bemutatni senkinek. John (Jack Lemmon) Ă©s Max (Walter Matthau) ĆsidĆk Ăłta ismerik egymĂĄst. Gyerekkorukban barĂĄtok voltak, de mĂĄra ott trĂ©fĂĄljĂĄk meg egymĂĄst, ahol tudjĂĄk. Amikor a szemközti hĂĄzba Ășj lakĂł költözik, az tovĂĄbbi Ă©ket ver közĂ©jĂŒk, hiszen mindketten szemet vetnek a csinos özvegyasszonyra. EgymĂĄs heccelĂ©se nem Ă©r vĂ©get, de a barĂĄtsĂĄg ebben az esetben is felĂŒl emelkedik mindenen. Ez a film bizonyĂĄra senkinek nem lesz ĂșjdonsĂĄg, de Ă©ppen ezĂ©rt ajĂĄnlom. A helyzetkomikumra Ă©pĂtĆ jelenetek közben mĂ©g csak gondolkodnunk sem kell, egyszerƱen csak kikapcsolni. A nyugdĂjas fĆszereplĆknĂ©l is idĆsebb nagyapa (Burgess Meredith) ĂŒdĂtĆ jelenlĂ©te pedig csak a hab a tortĂĄn.
NĂ©ha kell egy kis romantika
SzĂv hĂdjai (1995)
Van olyan szerelem, amely örökkĂ© tart. Ăs mĂ©g azutĂĄn is. A SzĂv hĂdjai fĆszereplĆi Francesca (Meryl Streep) Ă©s Robert (Clint Eastwood) vĂ©letlenĂŒl talĂĄlkoznak. A nĆ fĂ©rje Ă©s gyermekei egy mezĆgazdasĂĄgi vĂĄsĂĄrra utaztak, mĂg Ć otthon maradt, Robert pedig fĂ©nykĂ©pĂ©szkĂ©nt egy hidat keresett, Ăgy tĂ©vedt FrancescaĂ©k farmjĂĄra. EbbĆl a talĂĄlkozĂĄsbĂłl mindent elsöprĆ szerelem lesz, amely csupĂĄn nĂ©gy napig tarthatott. AkĂĄr megcsĂșszhatott volna a törtĂ©net azon a tĂ©nyen, hogy az asszony a fĂ©rje tĂĄvollĂ©tĂ©t kihasznĂĄlva bonyolĂłdik szerelmi kapcsolatba. De szerencsĂ©re nem ez törtĂ©nt. A gyötrĆdĆ szerelmesek eleinte fĂ©lszegen, Ă©s nagyon finoman közelĂtenek egymĂĄshoz. HiĂĄba a megcsalĂĄs tĂ©nye, itt FrancescĂĄval Ă©rez egyĂŒtt a nĂ©zĆ, aki Ă©letĂ©ben lemondott a hirtelen jött boldogsĂĄgrĂłl, de halĂĄlĂĄban mĂĄr örökkĂ© egyĂŒtt akar lenni a FĂ©rfivel. Nem csöpögĆs, nagyon valĂłdi film a vĂĄgyrĂłl, szenvedĂ©lyrĆl. Kihagyhatatlan.
IdĆrĆl idĆre (2013)
IdĆutazĂłs szerelmes film az IgazĂĄbĂłl szerelem, a SztĂĄrom a pĂĄrom, a NĂ©gy eskĂŒvĆ Ă©s egy temetĂ©s Ă©s a Bridget Jones-filmek ĂrĂł-rendezĆjĂ©tĆl. Tim (Domhnall Gleeson) a huszonegyedik szĂŒletĂ©snapjĂĄn tudja meg az apjĂĄtĂłl (Bill Nighy), hogy a csalĂĄd fĂ©rfi tagjai kĂ©pesek az idĆutazĂĄsra. A szerelemben szerencsĂ©tlen Tim csajozĂĄsra hasznĂĄlja a kĂ©pessĂ©geit, persze nem a âbĂĄrkivel, bĂĄrhol, bĂĄrmitâ stĂlusban: miutĂĄn talĂĄlkozott a lĂĄnnyal (Rachel McAdams) a sajĂĄt eszköztĂĄrĂĄval igyekszik meghĂłdĂtani. Mindezt mi bolondosan vicces jelenetekben követhetjĂŒk. Az Ă©let persze az idĆutazĂłk esetĂ©ben sem ĂĄll meg. ApropĂł idĆutazĂĄs: ez csak egy kellĂ©k, nem kell â Ă©s nem is lehet â vĂ©resen komolyan venni, Ă©s szerencsĂ©re a filmben sem magyarĂĄzzĂĄk ezt tĂșl. A romantikus alaphelyzeten tĂșl a film rĂĄvilĂĄgĂt arra, hogy az egyĂŒtt töltött idĆt Ă©rtĂ©kelni kell, Ă©s a mĂșltat nem vĂĄltoztathatjuk meg.
ĂjfĂ©lkor PĂĄrizsban (2011)
Ăjabb Woody Allen film a listĂĄban, amely ezĂșttal kitekint a rendezĆ kedvenc helyszĂnĂ©rĆl, New YorkbĂłl: ez a film PĂĄrizsban jĂĄtszĂłdik. Hol mĂĄshol, mint a szerelem fĆvĂĄrosĂĄban. BĂĄr ez a vĂĄlasztĂĄs is lehetne közhelyes, mĂ©gsem az. Gil (Owen Wilson) Ă©s Inez (Rachel McAdams) bĂĄr szerelmespĂĄrt alakĂtanak, csalĂĄdi ĂŒgy miatt utaznak el a francia fĆvĂĄrosba. Az azonban hamar kiderĂŒl, hogy nem valĂłk egymĂĄshoz. MĂg Inez az ismert nevezetessĂ©gekre, a luxusra vĂĄgyik, addig az alkotĂłi vĂĄlsĂĄgban lĂ©vĆ, forgatĂłkönyvĂrĂł Gil elvĂĄgyĂłdik. Valahova. Az aranykorba. Egy Ă©jjeli sĂ©ta alkalmĂĄval nyĂlik erre lehetĆsĂ©ge, amikor egy fiĂĄker felveszi, Ă©s elviszi magĂĄval a vĂĄgyott idĆbe â ni csak, egy Ășjabb idĆutazĂĄs. Itt aztĂĄn talĂĄlkozhat a pĂ©ldakĂ©peivel, Ă©s lassan rĂĄeszmĂ©lhet arra, hogy semmi sem az, aminek lĂĄtszik. Mindezek ellenĂ©re az ĂjfĂ©lkor PĂĄrizsban rendĂthetetlenĂŒl romantikus, hiszen Gil is megtalĂĄlja azt, amit keresett. BekuckĂłzĂłs dĂ©lutĂĄnokra, estĂ©kre tökĂ©letes vĂĄlasztĂĄs.
Across the Universe â Csak a szerelem kell (2007)
A zenĂ©s filmek mindig nĂ©pszerƱek. A recept ĂĄltalĂĄban egyszerƱ: szerelem, esetleg egy kis drĂĄma, Ă©s zene. Sok zene. Kell ennĂ©l több? Sokszor a zene a törtĂ©netmesĂ©lĂ©s eszköze is, de minden esetben illik az adott helyzethez, szituĂĄciĂłhoz. Vagyis hozzĂĄ ad valamit. Az Across the Universe is erre a sĂ©mĂĄra Ă©pĂŒl. Jude (Jim Sturgess) fiatal dokkmunkĂĄs a hatvanas Ă©vekben. ElsĆsorban azĂ©rt utazik AngliĂĄbĂłl AmerikĂĄba, hogy az apjĂĄval megismerkedhessen. Mindez a hatvanas Ă©vekben törtĂ©nik, a szabad szerelem idĆszakĂĄban, Ăgy Ă©rthetĆ, hogy nem sokat vĂĄrat a szerelem. Jude egy Ășj barĂĄtja rĂ©vĂ©n ismerkedik meg Lucyval (Evan Rachel Wood), akivel hiĂĄba a boldogsĂĄg Ă©s beteljesĂŒlĂ©s, a Vietnami hĂĄborĂș elleni harc mĂ©gis elvĂĄlasztja Ćket egymĂĄstĂłl. TermĂ©szetesen kulcs a zene, amely jelen esetben Beatles. TökĂ©letesen összefonĂłdik a lĂĄtni-, Ă©s mondanivalĂłval, legyen az a hĂĄborĂșbĂłl valĂł hazatĂ©rĂ©s, egy koncert, vagy a szerelemkeresĂ©s.
SzerzĆ: KarĂłczkai-MĂŒllner Helga
KĂ©p: www.port.hu