Egy kártyajáték bármikor előhúzható
A kártyajátékok legnagyobb előnye, hogy bárhol, bármikor elővehetők. Elsősorban méretükből adódóan (a lapok kisebb dobozban is elférnek), és jellemzően a játékidő sem több 30 percnél (de ennél jóval rövidebb is lehet). Így utazásnál, várakozás közben is nagy segítségünkre lehet. A kártyához általában kedvezőbb áron juthatunk hozzá, s érdemes többfélét beszerezni belőlük, hogy kedvünkre variálhassuk a kedvenceket. Egy pakli kártya bárhol elővehető.
Folytatjuk korábbi sorozatunkat, amikben kicsiknek és nagyobbaknak ajánlottunk társasjátékokat. A kicsiknek ajánlottakról szóló ITT érhető el, a kiskamaszoknak szóló írásunk ITT olvasható. Mert egy kártyajáték bármikor és bárhol előhúzható, mi különösen szeretjük.
Helga ajánlja
3-4 éves kortól
A Djeco Bata-Waf játéka tényleg olyan egyszerű, hogy a kicsik kedvence lesz. A francia Djeco gyártású kártyával már egy hároméves is szívesen játszik. Ez a játék két személyes. A kártyapakli lapjain kutyák láthatók, különböző magassággal. Minden lap szélén látható egy magasságmérő is (egytől hatig beosztással), minden kutyus más karakter, van köztük kislány és kisfiú. A kártyapaklit egyenlő arányban osztjuk ki a két játékos között, a saját kártyáit egymásra pakolva mindenki leteszi maga elé. Mindig a felső kártyát emeljük fel, és tesszük ki az asztalra egymás mellé. Az viszi mindkét kártyát, akinek magasabb a kutyája. Ha egyforma a két kutya a lecsapott kártyán, azt kiáltják a játékosok, hogy „waf”, és húznak még egy kör kártyát, és akinek az új húzással nagyobb a kutyája, az viszi a lapokat. A kedves rajzok, és a vidám ugatás miatt szeretjük.
A Dooble-nak számos változata ismert. A Dobble Kids-et háromévessel már kipróbálhatjuk, a kerek kártyalapokra kedves állatokat rajzoltak. Itt a gyorsaság és a megfigyelés számít. Adott harminc kör alakú lapocska, mindegyiken állatok különböző méretben. Minden játékos kap egy saját állatos korongot. A játéktérre mindig újabb lapot húzunk, és aki elsőként talál egyező állatot a saját korongja, és középre kitett lap között, az bekiabálja az állat nevét. Az nyer, aki a kör végén a legtöbb lapot összegyűjti. Pörgős játék, amely észrevétlenül fejleszti a koncentrációt.
5 éves kortól
A Djeco Batasaurus-ával többen is játszhatnak, legfeljebb négyen. Ebben a kártyajátékban dinók csapnak össze egymással. Minden játékosnak van tizenkét dinós lapja, amelyeket egytől tizenkettőig számoztak meg. Az előtte összekevert lapokat a keverés sorrendjében elrendezi maga előtt, képpel felfelé. Harminc másodpercig memorizálhatja, melyik dinó hol található. Majd lefordítják a kártyákat, kezdődik a játék. A játékosok – még mindig lefelé fordítva – letesznek egy kártyát, majd együtt fordítják fel. Az nyer, akinek a legerősebb a dinója. Csata alakul ki, ha két dinó egyformán erős, és nincsen náluk erősebb abban a körben. Ilyenkor újra húznak a játékosok, a legerősebb mindent visz. A csata főleg kettőnél több játékos esetében izgalmas. Ennél a játéknál számít a memória.
A Piratatak (szintén Djeco) hajóépítő taktikai kártyajáték, összetettebb játékszabállyal, mint az előzőek. A pakliban négy különböző színű hajó darabjait rejtették el, amelyeket puzzle-szerűen kell megépítenie a játékosoknak (minden hajó hat kártyalapból áll). De vannak a pakliban segítő, illetve hátráltató kártyák is. Például kalózok, ők a legveszélyesebbek, hiszen aki kihúz egyet, kártyákat veszít. Azonban, ha van ágyú kártyánk, kivédhetjük őket. Ha elegendő aranypénz kártyát gyűjtöttünk, akkor vásárolhatunk a játékostársunktól. Azért szeretjük, mert szerencse és taktika egyaránt jellemzi ezt a játékot. A Piratatak „lánytestvére” a Diamoniak, ahol palotát építhetünk fel tündérek közreműködésével, s ezt a boszorkányok igyekeznek megakadályozni.
6 éves kortól
A Rumini – A szétszakadt térkép a taktikázás és a megfigyelőkészség játéka. A játékosok abban segítenek Rumininek, hogy megtalálja mind a hat varázstárgyat. A térkép itt csak eszköz ezek begyűjtésében, de a különböző kártyalapokból való összeállítása nagyon élvezetes. Ugyanis nem mindegy, hogyan illesztjük össze a térkép darabkáit. Ebben a hajóablak kártya van a segítségünkre, amely megmutatja, hogy mit lát Rumini az ablakból, s nekünk is ugyanúgy kell elhelyeznünk a térkép lapokat (például sziget mellett világítótorony, cápa alatt hajó). Lehetőséget ad a taktikázásra, hogy nem kell minden hajóablak kártyánkat kijátszani az adott körben. Ez a játék szerintünk azért kellemes kikapcsolódás, mert a játékosok kénytelenek előre gondolkodni. A játékszabály éppen annyira összetett, amelyet még nem kever össze a gyerek, de kellően izgalmas is.
7-8 éves kortól
A Batamo jó példa arra, hogy egy egyszerűbb kártyajátékot hogyan lehet új tartalommal megtölteni. Itt most a játékosoknak az asszociációs készségüket kell elővenniük. A dobozban betűkártyák és témakártyák kaptak helyet (állatok, városok, keresztnevek, színek). Ha két betűkártyát húztunk, az viszi a lapokat, aki hamarabb mond olyan szót, amelyben a két betű benne van. Ha betű és témakártyát, akkor a témának megfelelő szót kell mondani az adott betűvel. Két témakártya esetén csatáznak a felek. Legalább kettő, legfeljebb két játékossal játszható, s valamelyest változnak a szabályok, ha kettőnél többen játszanak. A játék szókincsbővítésre is kiváló.
A Boldog lazacnak már a csomagolása is feltűnő: a kártyalapokat lazac formájú textilzsákba bugyolálták. A Boldog lazacot nem az asztal mellett ücsörgőknek tervezték. A játékhoz jobb (körbe) állni, s feltétel, hogy legalább hárman játsszák. Minden játékos kap egy paklit, amelyben olyan kártyák vannak, mint Adj egy ötöst!, Csere-bere, Ökölpacsi, Boldog lazac. A paklit lefelé fordítottan fogjuk, felhúzzuk a felső lapot, majd felolvassuk az utasítást, hogy ezekkel a vicces köszönési formákkal keressék meg a játékostársaikat, s végrehajtsák a feladatot (Adj egy örtöst!, vagyis kézfogás, Ökölpacsi, az öklök összeérintése, a Boldog lazac kártyánál úgy fognak kezet, mintha uszonyuk lenne). Mindenki egyszerre, de a párok ebben a kavalkádban is egymásra találnak. Az olvasni nem, vagy még nehezen tudók a rajzok alapján is könnyedén megjegyzik az akciók elnevezését. Gyors, vicces. Garantált a nevetés.
Ági ajánlja
6 éves kortól
A sajtvadászat egy igazán aranyos kártyajáték. Nem bonyolult. Kicsi odafigyelés mellett inkább szerencsét kíván. Sajtszerető kisegereknek hatéves kortól ajánlott. Már a doboza is helyes, a sárga lyukas sajtban 18 sajtos-egeres és 18 egérfogós lap rejlik. Ezeket kell összekeverni, majd kitenni az asztalra, ez lesz a húzópakli. Ebből a legfelső hat lapot lefelé fordítva sorba rendezzük, majd a legfiatalabb játékos kezdhet és dobhat, a sajtkockával, akarom mondani a dobókockával. A dobás eredményétől függően két lehetősége van a játékos kisegérnek. Ha a lerakott sorban nincs olyan lap, amin annyi szám van, mint amit húzott, akkor kiválaszthatja a sorból az egyik lapot, és meglesheti, úgy, hogy a többi játékos ne lássa, mi van a kártyalap elején. Viszont, ha a sorban van olyan lap, amelyen annyi lyuk van, mint amennyit dobott, akkor eldöntheti, hogy azt a lapot megtartja, vagy eldobja. Ha megtartja és szerencséje van, akkor sajtos-egeres lapot húz, ha nincs szerencséje, akkor egérfogósat. 2-6 kisegér játszhat egyszerre. A játéknak akkor van vége, ha valaki három egércsapda kártyalapot gyűjtött össze. Ő veszít. Ha két személynél többen játszottak, akkor az lesz az abszolút győztes, aki több sajtlyukat számolhat össze az összegyűjtött lapjain.
8 éves kortól
A Pow! már egy igazán nagyfiús kártyajáték. A megszokott kártyalapok helyett, négyzet alakú kartonokkal játszunk, amin kitalált hősök szerepelnek. A narancssárgák a szupergonoszok, a kékek a szuperhősök. Őket kell egymás alá állítani egy sorba. És a játék során megszerezni inkább az utóbbiakat, közülük is inkább azokat, akik több pontot érnek. Hogyan? Öt dobóckocka áll a rendelkezésünkre ehhez, amiken az általánostól eltérően nem számok, hanem jelek vannak. Ráadásul, akár háromszor is próbálkozhatunk a dobással egy körön belül mindaddig, míg olyan kombinációt nem sikerül elérnünk, ami a legkedvezőbb nekünk. Mindezt úgy, hogy mindig megtarthatjuk azokat a kockákat, amik tetszenek, és csak azokkal dobunk tovább, amiket nem tartunk hasznosnak. Miután az összes lapot felhúztuk, összeszámoljuk a saját lapjaink eredményét. A szuperhősök összes pontjából kivonjuk a szupergonoszok összes pontját. A két játékosból az nyer, akinek több pontja van.
Az Aranyásók-Párbaj kártya kimondottan kétszemélyes játék. Ez egy alternatívként készült az Aranyásók Szabótőrök sorozat többszemélyes társasjátékára és kártyáira. A kritikusok szerint, van ennél jobb kétszemélyes kártya, ugyanakkor szerintünk jó alternatíva arra, hogy a szabotálás lehetőségét átéljük úgy is, ha csak ketten vagyunk a játékra. Ebben is törpék lehetünk, és eldönthetjük, hogy közösen építünk úthálózatot, vagy külön-külön. Akárhogyan is döntünk, a cél az, hogy megakadályozzuk egymást egy törött csákánnyal, egy bányaomlással, esetleg egy ajtózárral elérni a másikat az útásásban. Miközben megpróbálhatjuk megszerezni a másik orra elől az aranyat. Az Amigo/Piatnik játéka nyolcéves kortól ajánlott.
10 éves kortól
A Vigyáz(z)6! kártyajáték, nem egy mai darab, már 1994-ben az év játéka volt, de a sikere ma is töretlen. A játék izgalma, hogy segít eldönteni, ki lesz az ökörkör elnöke!? Űzhetik ketten, de akár tízen is. A kártyalapokon az ökrök mennyisége szerepel. Kezdéskor minden játékos kap tíz kártyalapot, amit az asztalra kirakott négy kártyasor egyikéhez rakhat le, körönként egy-egy lapot, emelkedő számsorrendben a lehető legkisebb különbséggel. Az a játékos, aki egy számsorhoz a hatodik lapot teszi le, az felhúzza az egész sort. Kellemetlen, amikor egyik sorba sem tudunk lapot tenni, mert akkor az egyik sor lapjait mind magunkhoz kell vennünk. Szerencsére választhatjuk a legkevesebb mínusz pontot érő sort. A játéknak akkor van vége, amikor az összes lapunkat felhasználtuk. Az nyer, aki a legkevesebb ökörfejet gyűjtötte. Izgalmas, mert sosem ugyanolyan két játék.
Képek: A Szerzőktől
Nyitókép: Boldog Lazac kártyajáték
Szerzők: Karóczkai-Müllner Helga és Polgár Ágnes