Egy apa jelmondata: volt gyerekszobĂĄm, a konyhĂĄban, az asztal alatt
A szĂŒlĆk Ă©szrevĂ©tlenĂŒl tanĂtjĂĄk a gyerekeiket. Ez Ăgy van jĂłl. EgyĂŒtt lenni jĂł. Olyan igazsĂĄgokat lesnek el ilyenkor a gyerekek, amelyek birtokĂĄban emberek lehetnek. Köszönni, embersĂ©gesnek lenni, figyelni a mĂĄsikra â csak nĂ©hĂĄny jelentĆs tudnivalĂł, amit a gyerek a felnĆttektĆl les el.
SzĂŒlĆkĂ©nt szeretnĂ©nk mindenre megtanĂtani a gyerekeinket. Amelyek birtokĂĄban majd boldogulnak az Ă©letben, s valĂłban jĂł embereke lehetnek. LĂ©teznek olyan alapigazsĂĄgok, amelyeket bĂĄrmilyen jellegƱ elkötelezĆdĂ©s ellenĂ©re is magĂĄĂ©nak vall az ember.
Emberi Ă©rtĂ©kek ezek. Ne lopj, ne ölj, ne hazudj! EgyĂ©rtelmƱ, hogy ezt minden ember szem elĆtt tartja. De szĂŒlĆkĂ©nt azĂ©rt mĂ©gsem ezekkel az intelmekkel kezdjĂŒk a nevelĂ©st.
Emberré teszik az embert
De akkor mivel? Mit Ă©rdemes tudnia mĂĄr egy kisgyereknek is? KezdĂ©snek jĂł lehet visszaemlĂ©kezni a szĂŒlĆknek, hogy Ćk vajon mit tanultak gyerekkĂ©nt a szĂŒleiktĆl? EmlĂ©kszem, gyerekkoromban visszatĂ©rĆ mondĂĄs volt Ă©desapĂĄmtĂłl, hogy volt gyerekszobĂĄm. Nekem volt gyerekszobĂĄm â mindig Ăgy mondta.
De mit is jelenthet az a kifejezĂ©s, hogy volt gyerekszobĂĄm? TalĂĄn sokan mĂĄr nem is emlĂ©keznek rĂĄ, hogy volt gyerekszobĂĄjuk. Pedig ez összefoglalja mindazokat az elveket Ă©s intelmeket, amelyeket a csalĂĄd idĆsebb tagjai ĂĄt akarnak adni az utĂłdoknak. Mert azok jelentĆsek. De legalĂĄbbis emberrĂ© teszik az embert.
Ilyen lehet pĂ©ldĂĄul a köszönĂ©s. KöszönĂŒnk, ha belĂ©pĂŒnk valahova. EgyĂ©rtelmƱ megnyilvĂĄnulĂĄsi formĂĄnak kellene ennek lennie. MĂ©gsem az. Vagyis nem mindenkinĂ©l az. Ćk nem köszönnek, ha belĂ©pnek valahova. Ezzel semmibe veszik a mĂĄsik embert. Nem igazĂĄn szimpatikus viselkedĂ©s. Aki Ăgy tesz, annak vajon nem volt gyerekszobĂĄja?
Volt gyerekszobĂĄm: a konyhĂĄban, az asztal alatt
Vagy ha semmibe vesszĂŒk a mĂĄsikat. Meg sem hallgatjuk. Nem Ă©rdekel a vĂ©lemĂ©nye, hogy Ć mit szeretne mondani. Csak a sajĂĄt igazunkat hangoztatjuk. Vagy olyasmirĆl van hatĂĄrozott vĂ©lemĂ©nyĂŒnk, amirĆl informĂĄciĂłnk nincsen. Csak valaki mondott rĂłla valamit, Ă©s az biztosan Ășgy is van.
Gyakori jelensĂ©g manapsĂĄg. A vĂ©lemĂ©nynyilvĂĄnĂtĂĄs szabadsĂĄgĂĄval Ă©ljen mindenki. De az, hogyan kommunikĂĄljuk ezt a vĂ©lemĂ©nyt, az mĂĄr egyĂĄltalĂĄn nem mindegy. Akkor mĂĄr szĂŒksĂ©ges az a bizonyos gyerekszoba.
Pedig szĂŒlĆkĂ©nt, nagyszĂŒlĆkĂ©nt ĂłriĂĄsi a szerepĂŒnk. A gyerekeket meg kell tanĂtani boldogulni ebben a vilĂĄgban. MĂ©gpedig jĂłl boldogulni. Ăs olyan Ă©rtĂ©keket ĂĄtadni, amelyek hitet Ă©s Ă©rzelmi biztonsĂĄgot adnak. Ezt pedig csak Ășgy lehet, ha velĂŒk vagyunk. Sokat beszĂ©lgetĂŒnk, jĂĄtszunk nevetĂŒnk. Közösen.
Most mĂĄr elĂĄrulom azt is, hogyan folytatĂłdott az Ă©desapĂĄm ĂĄltal oly sokszor ismĂ©telt mondat: volt gyerekszobĂĄm, a konyhĂĄban, az asztal alatt. Hogy hol? Az asztal alatt? Mit is jelent ez valĂłjĂĄban? Hagyjuk a gyerekeket, hogy közöttĂŒnk legyenek. Hogy velĂŒnk legyenek. Hogy lĂĄb alatt legyenek. Hogy a konyhĂĄban az asztal alatt legyenek.
Ăgy tanulhatnak tĆlĂŒnk örök igazsĂĄgokat. Amelyeket remĂ©lhetĆleg felnĆttkĂ©nt is tovĂĄbbvisznek.
SzerzĆ Ă©s kĂ©p: KarĂłczkai-MĂŒllner Helga