HosszĂș Ă©s rögös Oscar Ăștja
Az Oscar-dĂj minden Ă©vben fontos ĂĄllomĂĄs a filmrajongĂłi körökben. HosszĂș ideig beszĂ©dtĂ©ma, hogy Ă©ppen kik kaptĂĄk meg Ă©s kik Ă©rdemeltĂ©k meg az aranyszobort. Sokaknak van vĂ©lemĂ©nye, mĂ©g Ăgy egy nappal a dĂjĂĄtadĂł utĂĄn is. NekĂŒnk is.
FilmkedvelĆkĂ©nt azĂ©rt nem vagyok olyan elvetemĂŒlt filmrajongĂł, aki egy egĂ©sz Ă©jszakĂĄt Ă©bren virraszt, csak hogy Ă©lĆben lĂĄthassa az Oscar-dĂjak ĂĄtadĂĄsĂĄt. Persze, Ă©rdekel a vĂ©geredmĂ©ny, de bĆven megelĂ©gszem azzal, ha mĂĄsnap reggel tudom meg a nyertesek nevĂ©t. Nem azĂ©rt, mert ne lenne fontos. Ăppen ellenkezĆleg: az Oscar-dĂj ĂłrĂĄsi elismerĂ©s lehet mindenkinek, aki megkapja. MĂ©gis Ă©rezhetĆ az ĂtĂ©szekben az a hozzĂĄĂĄllĂĄs, mintha bizonyos esetekben nem megfontoltan döntenĂ©nek, mintha olykor csak vĂ©letlenĂŒl böknĂ©nek rĂĄ a nevekre. Mindezt egyszerƱ filmnĂ©zĆkĂ©nt Ă©rzem Ăgy. KĂĄr, mert mƱvĂ©szkĂ©nt szĂŒksĂ©ges az elismerĂ©s, nĂ©zĆkĂ©nt pedig jĂł ajĂĄnlĂłlevelet ad(na) egy elnyert Oscar, vagy akĂĄr mĂĄr a jelölĂ©s is. Akik döntĂ©si helyzetben vannak, biztosan tudjĂĄk, hogy miĂ©rt döntöttek Ășgy, ahogy. MĂ©g ha kĂvĂŒlrĆl ad hoc jellegƱnek is tƱnik a vĂĄlasztĂĄs. HosszĂș Ă©s rögös Oscar Ăștja, amĂg eljut annak a szĂnĂ©sznek a kezĂ©be, aki megĂ©rdemli. NehĂ©z kĂ©rdĂ©s ez, de lelkes mozilĂĄtogatĂłkĂ©nt nekem is van vĂ©lemĂ©nyem, Ăgy egy nappal a dĂjĂĄtadĂł utĂĄn.
TĂĄvolsĂĄgtartĂĄs vs. IntimitĂĄsÂ
Ha mĂĄr a jelölĂ©snĂ©l tartunk: Ă©n is azoknak a tĂĄborĂĄt erĆsĂtem, akik az idei versengĂ©s kapcsĂĄn nem mindent Ă©rtenek. A BohĂ©m rapszĂłdia monumentĂĄlis alkotĂĄs. PlĂĄne az utolsĂł fĂ©l Ăłra, az a bizonyos Live Aid koncert felidĂ©zĂ©se. Freddie MercuryrĂłl Ăgy is meg kell emlĂ©kezni. Mint film viszont tĂșlsĂĄgosan sokat akar bemutatni, ezĂ©rt inkĂĄbb erĆltetett, mesterkĂ©lt. Vagy Ășgy is mondhatnĂĄm, hogy tĂĄvolsĂĄgtattĂł. EgyszerƱ megemlĂ©kezĂ©s egy karizmatikus emberrĆl, de nem enged közel hozzĂĄ. Valahogy az az Ă©rzĂ©sem a BohĂ©m rapszĂłdia kapcsĂĄn, hogy nem valĂł egy Oscar-dĂjas mezĆnybe. MĂ©gis ott volt, Ă©s ma mĂĄr tudjuk, hogy nĂ©gy dĂjat is kapott: a legjobb fĂ©rfi fĆszereplĆ, a legjobb vĂĄgĂĄs, a legjobb hangvĂĄgĂĄs, a legjobb hangkeverĂ©s. Ărdekes.
Ahogyan Ă©rdekes döntĂ©s szĂŒletett a legjobb nĆi szĂnĂ©sz elismerĂ©sekor is. Glenn Close megint hoppon maradt. Az idei a hetedik jelölĂ©se volt A fĂ©rfi mögött (The wife) FĆszerepĂ©ben. Igen, Ăgy nagy betƱvel. Mert ahogyan Glenn Close jĂĄtszik, azt dĂjazni kellett volna. Minden rezdĂŒlĂ©se, minden mozdulata a helyĂ©n van. ArrĂłl nem is beszĂ©lve, hogy elkĂ©pesztĆen gyönyörƱ a filmvĂĄsznon a hĂĄttĂ©rben Ă©lĆ, majd öntudatĂĄra Ă©bredĆ felesĂ©g szerepĂ©ben. Ha Ć kapta volna az aranyszobrot, az nem csak egy kegyelem dĂj lett volna, amelyet azok kapnak, akiknek mĂĄr kijĂĄrt volna az Oscar-dĂj. MĂ©gsem Ăgy lett. KĂĄr.
A Csillag szĂŒletiket mĂĄr mĂ©ltattuk a Szoknya Ă©s NadrĂĄg hasĂĄbjain. Ez a film pontosan azt adja, amelyet a BohĂ©m rapszĂłdia nem tudott: intim környezetet teremt, testközelbĆl bemutat egy olyan vilĂĄgot a nĂ©zĆknek, amelyet addig csak a mĂĄsik oldalrĂłl lĂĄthattak. MĂ©ltatlanul alulĂ©rtĂ©kelt alkotĂĄs. Az nem is volt kĂ©rdĂ©s, hogy a legjobb dal kategĂłriĂĄjĂĄt csakis a Shallow kaphatja. A dĂjĂĄtadĂłn kĂ©szĂŒlt felvĂ©teleken is Ă©rezni, hogy Bradley Cooper Ă©s Lady Gaga elĆadĂĄsa közben megĂĄllt az idĆ. Fantasztikus pĂĄros Ćk ketten. A legjobb rendezĆk közĂŒl hiĂĄnyoltam Bradley Cooper nevĂ©t. Biztosan halljuk mĂ©g a nevĂ©t. Ăs nem olyan filmek kapcsĂĄn, mint a MĂĄsnaposok.
A hosszan dédelgetett szerelemgyerek
Alfonso CuarĂłn RomĂĄja lenyƱgözĆ. Mindegyik szobrot megĂ©rdemelte, vagyis: a legjobb idegen nyelvƱ film, a legjobb rendezĆ, a legjobb operatĆr dĂjĂĄt vihette haza Alfonso CuarĂłn. Nem semmi teljesĂtmĂ©ny. A Roma olyan, mint egy szerelemgyerek: szeretettel, mĂ©ltĂłsĂĄggal lĂĄtott napvilĂĄgot, hogy megmutassa az Ă©let egy olyan szeletĂ©t, amely egyszerre hĂĄtborzongatĂłn szĂ©p, meghitt, Ă©s nehĂ©z. Mint az Ă©let maga. TalĂĄn köszönhetĆen annak is, hogy majdâ minden poszton a mexikĂłi rendezĆ felelt a filmjĂ©Ă©rt: egy szemĂ©lyben rendezĆ, operatĆr, producer, forgatĂłkönyvĂrĂł, vĂĄgĂł. Ez az odafigyelĂ©s sĂŒt minden kĂ©pkockĂĄrĂłl. LĂĄtszik, hogy egy dĂ©delgetett, kĂŒlönösen nagy becsben tartott alkotĂĄs. Olyan mƱremek, amely ritkĂĄn kĂ©szĂŒl. Nem trendi: nem pörög, nem dĂŒbörög, nem villan. MĂ©gis olyan hatĂĄst vĂĄlt ki, amely Ă©rzĂ©st Ă©rdemes jĂłl elraktĂĄrozni. EgyszerƱen szĂ©p. Emberi sorsok szĂ©tvĂĄlĂĄsa, Ă©s összefonĂłdĂĄsa. IdĆtĂĄllĂł törtĂ©net, amelyet a fekete-fehĂ©r kĂ©p mĂ©g jobban kiemel a tucatfilmek közĂŒl.
Homlokon csĂłkolt Oscar
VilĂĄgosan lĂĄtszik, hogy idĂ©n kiemelt szerepet kaptak az Oscaron a feketĂ©k. A Fekete pĂĄrduc több jelölĂ©st is kapott, amelyek közĂŒl a legjobb lĂĄtvĂĄnytervĂ©rt meg is kapta az elismerĂ©st. Mindezt szuperhĆsfilmkĂ©nt. Ennek tĂ©nyleg csak örĂŒlni lehet. S inkĂĄbb ez, mint a PĂłkember. A Zöld könyv szintĂ©n megkapta, amit csak lehetett. Vagyis egy dĂjat sajnos nem: Viggo Mortensen, mint a legjobb fĂ©rfi szĂnĂ©sz. Ăn legszĂvesebben azt lĂĄttam volna, ha Ć csĂłkolja homlokon az Oscar nevƱ aranyszobrot.
SzerzĆ: KarĂłczkai-MĂŒllner Helga