Katona dolog! – Ne bagatellizĂĄljunk, csak legyĂŒnk ĆszintĂ©k!

Ăldott esetben egy kisgyermek csak hĂrbĆl ismeri az orvosi rendelĆt, legnagyobb tragĂ©dia kicsi Ă©letĂ©ben az, amikor oltĂĄst kap. Ăm vannak gyerekek, akiknek idejekorĂĄn meg kell tanulniuk egyĂŒttmƱködniĂŒk a fehĂ©r köpenyesekkel, amiben elsĆsorban a szĂŒlĆk segĂthetnek nekik.
A legszerencsĂ©sebb valĂłban az lenne, ha minden kicsi messzirĆl elkerĂŒlhetnĂ© az orvosi rendelĆt, egĂ©szen pontosan csak az egĂ©szsĂ©ges gyerekeknek szĂłlĂł tanĂĄcsadĂĄst ismernĂ©, amikor lemĂ©rik a sĂșlyĂĄt, a magassĂĄgĂĄt, ellenĆrzik a lĂĄtĂĄsĂĄnak Ă©s hallĂĄsĂĄnak Ă©psĂ©gĂ©t Ă©s a legnagyobb tragĂ©dia tĂ©nyleg csak a kötelezĆ oltĂĄsok okozta aprĂł tƱszĂșrĂĄsok lennĂ©nek, amire egy Ăłra mĂșlva mĂĄr nem is emlĂ©kezne.
Vannak kevĂ©sbĂ© ĂĄldott, ĂĄm nem feltĂ©tlenĂŒl betegnek mondhatĂł gyerekek. Akik többsĂ©gĂ©ben egĂ©szsĂ©gesek, mĂ©g is van ilyen-olyan visszatĂ©rĆ, vagy gyakorta elĆfordulĂł mĂĄs Ă©s mĂĄs jellegƱ â nem bagatellizĂĄlĂĄsbĂłl, de nevezzĂŒk Ăgy: nyavalyĂĄjuk â ami nem feltĂ©tlenĂŒl kĂ©zzel foghatĂł, vagy nem egyĂ©rtelmƱen megnevezhetĆ, de pĂ©ldĂĄul diĂ©tĂĄval, gyĂłgyszerekkel, ilyen-olyan kezelĂ©ssekkel, esetleg speciĂĄlis tornĂĄval, vagy kisebb-nagyobb beavatkozĂĄssokkal mĂ©g is csak orvosolhatĂłk. Nem mondhatni, hogy nem adnak aggodalomra okot, mert mĂ©g is csak gondot okoznak, akĂĄr vissza-visszatĂ©rĆen. Lehet kiesik a gyerek ezĂ©rt a bölcsĆdĂ©bĆl, ĂłvodĂĄbĂłl, iskolĂĄbĂłl, lehet gyakran ĂĄgynak dĆl, de ĂŒröm az örömben, hogy nem gyĂłgyĂthatatlan nem Ă©letet veszĂ©lyeztetĆ, nem Ă©letminĆsĂ©get nagy erĆvel rombolĂł eltĂ©rĂ©sekrĆl, rendellenessĂ©gekrĆl, betegsĂ©gekrĆl beszĂ©lhetĂŒnk. MĂ©g is a gyerek Ășjra Ă©s Ășjra Ășjabb fehĂ©r köpenyessel, vagy szakĂ©rtĆvel talĂĄlkozik.
Persze, ha egy kisgyerek minĂ©l több alkalommal lĂĄt orvost, gyĂłgyĂĄszt, fejlesztĆ pedagĂłgust nincs mit tennie, elĆbb vagy utĂłbb belenyugszik a dolgokba Ă©s hagyja magĂĄt kezelni, gyĂłgyĂtani, erĆsödni, ĂŒgyesedni. Csakhogy mĂg vannak gyerekek, akik könnyebben vĂ©szelik ĂĄt az ilyen helyzeteket, vannak, akik sokkal nehezebben. SzerintĂŒnk, az, hogy egy gyermek mennyire tud fegyelmezett lenni egy vĂ©rvĂ©telen, egy hallĂĄsvizsgĂĄlaton, egy felmĂ©rĂ©sen, egy mƱtĂ©ti beavatkozĂĄson az nagyban a szĂŒlĆn is ĂĄll.
ValĂłban nyugodtnak maradni
Tapasztalatunk szerint, az egyik legfontosabb, amit egy szĂŒlĆ tehet, ha megprĂłbĂĄl higgadt maradni, ami azt jelenti, hogy nem csak magĂĄra erĆlteti a nyugalmat, hanem valĂłban megĂ©rteti önmagĂĄval, hogy minden Ă©rzelem ĂĄtragad a gyermekĂ©re, mĂ©g akkor is, ha mosolyt erĆltet az arcĂĄra.
Persze könnyebb egy olyan szĂŒlĆnek, aki nem egy hipochonder, amĂșgy sem egy fĂ©lĆs tĂpus, esetleg elĂ©ggĂ© körĂŒltekintĆ is ahhoz, hogy belĂĄssa, mik azok az eljĂĄrĂĄsok, beavatkozĂĄsok, amik valĂłban olyan rutinszerƱek, hogy most sem lehet mĂĄskĂ©nt, mint csak Ășgy, hogy minden rendben is lesz.
Tåjékozódås
Ăs mĂĄr el is Ă©rkeztĂŒnk a mĂĄsik legfontosabb lĂ©pĂ©shez, ami nem mĂĄs, minthogy a szĂŒlĆ felelĆssĂ©ge az, hogy sem Ć, sem a gyermeke ne Ă©rezze magĂĄt kiszolgĂĄltatott helyzetbe. Nem biztatunk senkit arra, hogy a googleban bĂzva diagnosztikĂĄt ĂĄllĂtson fel, mert az orvos akkor mĂ©g ĂĄt is irĂĄnyĂtja a yahoora, hogy akkor vĂ©gezze el maga a gyerekĂ©n a beavatkozĂĄst, de tĂĄjĂ©kozĂłdni ilyen-olyan megoldĂĄsokrĂłl az interneten is lehet. De, ami mĂ©g ennĂ©l is kĂ©zenfekvĆbb Ășgy elmenni egy -egy vizsgĂĄlatra, vagy ha valami hidegvĂzkĂ©nt Ă©rint, akkor mĂĄsodik konzultĂĄciĂłt, vizsgĂĄlatot Ă©rdemes kĂ©rni, vagy esetleg mĂĄsodlagos, harmadlagos vizsgĂĄlatot kĂ©rni mĂĄsik szakorvostĂłl, ha szĂŒksĂ©ges, a lĂ©nyeg, hogy legyĂŒnk kĂ©pbe azzal, amivel szemben ĂĄllunk.
Mert, ha mi szĂŒlĆkĂ©nt tisztĂĄban vagyunk azzal, hogy miĂ©rt van szĂŒksĂ©g valamilyen vizsgĂĄlatra, kezelĂ©sre, beavatkozĂĄsra, Ă©s az alatt pontosan mire szĂĄmĂthatunk, mi törtĂ©nik a gyerekĂŒnkkel, akkor mi sem mondunk marhasĂĄgot sem a gyerekĂŒnknek.
Az egĂ©szsĂ©gi ĂĄllapotunk mondhatni magĂĄnĂŒgy, egy kisgyermek esetĂ©ben azĂ©rt jĂł csak a legszƱkebb környezetet beavatni a gyerek elĆtt ĂĄllĂł dolgokba, mert minĂ©l nagyobb egy gyermek annĂĄl többet kĂ©rdez Ć, vagy mondhat neki akĂĄr kĂ©retlenĂŒl bĂĄrki mĂĄs akĂĄr butasĂĄgokat is az ĂłvodĂĄban, fĆleg az iskolĂĄban, amire nem biztos, hogy szĂŒksĂ©ge van.
ĆszintĂ©n
Ugyanakkor, elĂ©rkeztĂŒnk a harmadik Ă©s egyben a legfontosabb ponthoz, ahhoz, hogyan kell egy gyereknek tĂĄlalnunk a dolgokat. Az, hogy valamit a gyermek korĂĄnak megfelelĆen vĂĄzolunk, az nem egyenlĆ azzal, hogy eltitkolunk, elbagatellizĂĄlunk dolgokat. Nem, nem öntjĂŒk le fĂ©l kilĂł rĂłzsaszĂn cukormĂĄzzal azt, ami igen, fĂĄjhat. Hanem egyszerƱen megmondjuk, hogy az egy pillanatig, vagy kettĆig szĂșrhat, csĂphet, feszĂthet, zĂșghat, nyomhat, tolhat, hĂșzhat, vonhat, ragadhat rĂĄ. AkĂĄrmi. Ha az ĂłrĂĄkig, ne adjâ Isten napokig fĂĄjhat, akkor azt kell elmondani. FeltĂ©telezve, hogy lehet Ăgy is, Ă©s lehet Ășgy is, de mi a szĂŒlĆk Ă©s a szakemberek mindent megteszĂŒnk azĂ©rt, hogy az ne Ăgy legyen.
Nem szabad sem tĂșldimenzionĂĄlni, sem sokszor ismĂ©telni, sem kiemelni, sem hangoztatni, fĆleg nem ecsetelni, hogy az a valami mennyire lesz rossz, kellemetlen, fĂĄjĂł, kibĂrhatatlan stb. EgyszerƱen a legnyugodtabb hangnemĂŒnkben el kell tudnunk mondani, hogy mikor, hovĂĄ megyĂŒnk, Ă©s ott mi törtĂ©nik majd vele. JĂĄtszhatunk orvososat, kereshetĂŒnk a tĂ©mĂĄban mesekönyveket, mesefilmeket amivel mĂ©g könnyebben megmutathatjuk, hogy nem csak vele fordul elĆ ilyesmi.
Ha mĂłdunk van rĂĄ kössĂŒk szemĂ©lyekhez az esemĂ©nyeket, ha tudjuk, hogy nĆ vagy fĂ©rfi lesz, aki a gyerekkel foglalkozik nevezzĂŒk meg a nemĂ©t, hogy nĂ©ni vagy bĂĄcsi lesz ott, ha tudjuk esetleg a nevĂ©t akkor konkrĂ©tan nevezzĂŒk meg, hogy Anna doktor nĂ©ni meghallgatja a szĂvĂ©t, Karcsi doktor bĂĄcsi altatja el, mondjuk el, hogy mit tesznek vele majd ott ahovĂĄ menni kell, az mennyi ideig tarthat, mit Ă©rezhet, Ă©s mit nem. Ha van sajĂĄt Ă©lmĂ©nyĂŒnk, akkor azt leegyszerƱsĂtve mondjuk el, ĂĄruljuk el azt is, hogy nekĂŒnk sem sikerĂŒlt hĂĄtra bukfenceznĂŒnk mĂ©g ennyi idĆsen, Ă©s nekĂŒnk is sokat kellett jĂĄrnunk ilyen-olyan tornĂĄra, ha mi sem tudtuk kimondani az r-betƱt mĂ©g negyedikben sem, Ă©s ĂĄllandĂł vendĂ©gei voltunk a logopĂ©dusnak, Ă©s mennyire untuk mi is a sok foglalkozĂĄst, ha nekĂŒnk is kivettĂ©k a vakbelĂŒnket, mert begyulladt, vagy igen mi is vizesek lettĂŒnk, amikor kimostĂĄk a fĂŒlĂŒnket, Ă©s bennĂŒnket is szĂșrtak meg többször, mert nem sikerĂŒlt a vĂ©rvĂ©tel.
KĂ©szĂŒljĂŒnk fel kedvenc jĂĄtĂ©kkal, elvĂĄlaszthatatlan plĂŒssel, mesekönyvvel, kĂĄrtyĂĄval, aprĂł tĂĄrsasjĂĄtĂ©kkal, kis autĂłval, szĂnezĆvel. Na meg persze fĂŒlhallgatĂłval, hogy zenĂ©t hallgathassunk vagy mesĂ©t nĂ©zhessĂŒnk tabletrĆl, mobilrĂłl amikor vĂĄrakozni kell, vagy elviselni valami kevĂ©sbĂ© kellemeset hosszabb ideig.
Amennyiben a gyerek nagyjĂĄbĂłl tisztĂĄban van azzal, hogy mire szĂĄmĂthat, ha segĂtĂŒnk neki felvĂ©rtezni önmagĂĄt, vagyis kevesebb esĂ©llyel Ă©rik meglepetĂ©sek, akkor sokkal nagyobb esĂ©llyel viseli majd jĂłl a kanyarokat. Ăs a törtĂ©ntek utĂĄna majd pĂĄr ĂłrĂĄval, pĂĄr nappal feltehetĆleg mĂĄr nem emlĂ©kszik semmire sem. Könnyebben lesz tĂșl mindenen Ă©s hamarabb lĂĄbadozik, gyĂłgyul. Ha azt lĂĄtja, hogy mi is nyugodtak vagyunk, mi több hasonlĂł esetben mi felnĆttkĂ©nt sem ĂłbĂ©gattunk amikor velĂŒnk törtĂ©nik valami, ha tĂ©nyek szintĂ©n tisztĂĄban van azzal, hogy anyĂĄnak ilyen betegsĂ©ge, nagypapĂĄnak olyan mƱtĂ©tje volt, Ă©s lĂĄthatĂłan mindenki jĂłl van, akkor a kisgyerek kevĂ©sbĂ© borul ki attĂłl, ha nem hĂĄrom, hanem öt csĆnyi vĂ©rt vesznek le tĆle Ă©s mĂĄr nagyon feszĂti a tƱ, ha holnap egy hosszĂș morgĂł gĂ©pbe kell befekĂŒdnie Ă©s ott aludnia egyet, mĂg megnĂ©zik a fejecskĂ©jĂ©t belĂŒl, ha mozdulatlanul kell maradnia mĂg âlefotĂłzzĂĄkâ a karjĂĄt, mert lehet eltört a csontja, vagy maholnap el kell Ćt altatni, mert egy tubust ĂŒltetnek a fĂŒlĂ©be, megnĂ©zik a gyomrĂĄban a bĂ©lbolyhokat, vagy kiveszik a mandulĂĄit.
S ha a gyereknek valĂłban kellemetlen, nehezen viselhetĆ, fĂĄjdalmas, ami Ă©ppen törtĂ©nik, akkor se kicsinyĂtsĂŒk le az Ă©rzĂ©seit, sokkal inkĂĄbb Ă©rtsĂŒnk vele egyet, fejezzĂŒk ki megĂ©rtĂ©sĂŒnket, biztosĂtsuk arrĂłl, hogy hamarosan vĂ©ge lesz, nem tart örökkĂ© idĆvel jobb lesz minden, meggyĂłgyul, tĂșl lesz a dolgokon. VetĂtsĂŒk fel neki mi minden lesz jobb, szebb, kellemesebb, egyszerƱbb, könnyebb, ha maradĂ©ktalanul megszƱnik mindaz, ami miatt akkor Ă©s ott el kell viselnie ĂĄtmenetileg. Ha nem csapjuk be a kicsit, ha ĆszintĂ©k vagyunk, akkor a gyermekĂŒnk nem csak bennĂŒnk bĂzik meg, hanem a szakemberekben is, kevĂ©sbĂ© lendĂŒl ellenĂĄllĂĄsba nem csak akkor Ă©s ott, hanem ha szĂŒksĂ©ges, legközelebb sem.
Kép: Pixabay