ElnyƱtt a balettcipĆ, na Ă©s?
Az ĂșjĂ©v napjĂĄn fogadalmainkban hamar elĆkerĂŒl a bakancslista azzal, idĂ©n mindenkĂ©ppen hĂșzunk ki rĂłla valamit, miközben lehetnek olyan rĂ©gen Ʊzött szenvedĂ©lyĂŒnk, amirĆl csak le kellene fĂșjnunk a port. Az ismeretlen ismerĆs hobbik nem vĂĄrt örömet nyĂșjthatnak.
Nagyon ritkĂĄn jut eszembe. Az ĂĄltalĂĄnos iskolĂĄba a torna ĂłrĂĄra jött kĂ©t vĂ©kony, nagyon szĂ©p tartĂĄsĂș nĆ, Ă©s egy fĂ©rfi, akik figyeltek bennĂŒnket nyĂșjtĂĄs, bukfenc, spĂĄrga közben. Majd kivĂĄlasztottak hĂĄrmunkat. Az akkor mĂ©g Ăllami Balett IntĂ©zetbĆl Ă©rkeztek. Nagy szĂł volt ez akkor, bĂĄr semmit nem jelentet mĂ©g, azon kĂvĂŒl, hogy egy pĂĄr hetes kĂ©pzĂ©s utĂĄn tovĂĄbbi kivĂĄlasztĂĄs vĂĄrt volna rĂĄnk. Ăs minden mĂĄs, amirĆl mĂ©g nem tudtam. A nagymamĂĄm az akkori Nemzeti SzĂnhĂĄzban dolgozott szabĂłkĂ©nt. Az Ă©desanyĂĄmmal egyĂŒtt ĂŒltek le velem beszĂ©lgetni, elmondani, mit is jelent valĂłjĂĄban balerinĂĄnak lenni. A vĂ©gĂ©n, mƱvĂ©szeti tornĂĄra jĂĄrtam âcsakâ. TĂ©nyleg nagyon ritkĂĄn jut mindez eszembe, pedig a kisfiammal nap mint nap nyĂșjtok, gyakorlom vele a helyes testtartĂĄst Ă©s az alapĂĄllĂĄsokat. â FelnĆtt balett â olvasta a minap â MamikĂĄm, menj el! â tette hozzĂĄ ujjongva.
Igaza van, miĂ©rt is ne tehetnĂ©m? MiĂ©rt ne mehetnĂ©k el egy hĂ©ten egyszer-kĂ©tszer, legalĂĄbb jobban tudnĂĄm miben hogyan segĂtsek neki amikor gyakorol, mert Ć viszont tĂĄntorĂthatatlanul tĂĄncolni akar, Ă©s magamon is tapasztalhatnĂĄm: semmi sem kor kĂ©rdĂ©se.
Most olvastam ki Edith Eva Eger: A döntĂ©s cĂmƱ könyvĂ©t. Edith tizenĂ©vesen csalĂĄdjĂĄval egyĂŒtt Auschwitzba kerĂŒlt, szĂŒlei ott vesztettĂ©k Ă©letĂŒket, mĂg Ć maga Ă©s nĆvĂ©re megmenekĂŒlt. Edith ma nyolcvankilenc Ă©ves, Ă©s klinikai szakpszicholĂłgus. Ć negyvenĂ©vesen ĂŒlt be az egyetemi padba, hogy pszicholĂłgus lehessen. TĆle is azt tanultam, soha nincs kĂ©sĆ valami mĂĄsba, Ășjba, vagy akĂĄr valami rĂ©gĂłta ĂĄhĂtott vĂĄgyba belekezdeni.
Csak kezdjĂŒk Ășjra el
A korĂĄbbi hobbik, amiket mĂĄr valaha ƱztĂŒnk mĂ©g könnyebben elĆvarĂĄzsolhatĂłk az emlĂ©kkĂ©peinkbĆl. Ha valamilyen szenvedĂ©lyt Ă©veken ĂĄt ƱztĂŒnk, azok hamar visszaköszönhetnek a sokat megĂ©lt mozdulatokban, mĂ©g akkor is, ha kicsit gondolkodnunk kell, hogyan is volt az a kötĂ©si sor? Egy sima, egy fordĂtott? MitĆl is fordĂtott az a sor? Nem baj, ha a kezĂŒnkben összegabalyodik a kötĆtƱ, majd szĂ©tszedjĂŒk! Csak ne adjuk fel. SzĂĄnjunk a rĂ©gi-Ășj hobbinak vissza-visszatĂ©rĆen elĂ©g idĆt, hĂșsz percet, fĂ©lĂłrĂĄt, egy ĂłrĂĄt fĂŒggĆen attĂłl mirĆl is van szĂł.
Egy rĂ©gi hobbi ĂșjraindĂtĂĄsa nem könnyƱ, fĆleg, ha vegyes Ă©rzelmek fƱzĆdnek hozzĂĄ. GyermekkĂ©nt lehet kevĂ©sbĂ© voltunk ĂŒgyesek hozzĂĄ, kevesebb kĂ©szsĂ©ggel rendelkeztĂŒnk, mint most felnĆttkĂ©nt, Ă©ppen ezĂ©rt, ha most is szeretnĂ©nk hegedĂŒlni, akkor miĂ©rt ne foghatnĂĄnk Ășjra hozzĂĄ?
Ăva pĂ©ldĂĄul akkor kezdett negyvenĂ©vesen Ășjra gitĂĄrozni, amikor a kĂ©t kamasz gyereke hangszert ragadott. VĂĄsĂĄrolt egy online gitĂĄr oktatĂłi videĂłsorozatot, hozzĂĄ egy hasznĂĄlt gitĂĄrt Ă©s elĆször maga csinĂĄlta vĂ©gig a tanfolyamot. S amikor Ășjra az ujjaiban Ă©rezte a ritmust, akkor a gyerekeknek is mĂĄr könnyebben tudott segĂteni. KĂ©sĆbb ugyanĂgy pattant lĂłra is, amikor a fia lovagolni tanult.
EmĂlia kislĂĄnykĂ©nt a nagymamĂĄja mellett szorgoskodott minden nyĂĄron a befĆzĂ©sek, lekvĂĄr fĆzĂ©sek idejĂ©n, majd, amikor felnĆtt, Ă©s a gyermekei mĂĄr kissĂ© önĂĄllĂłbbak lettek, gondolt egy nagyot a tĂ©l közepĂ©n: elkezdett narancsbĂłl dzsemet kĂ©szĂteni karĂĄcsonyra ajĂĄndĂ©kba. Ma mĂĄr nincs olyan gyĂŒmölcs, amibĆl ne kĂ©szĂtene gyĂŒmölcslekvĂĄrt, Ăzt vagy dzsemet Ă©s a hobbija idĆközben a munkĂĄjĂĄvĂĄ vĂĄlt.
Fogadalom nĂ©lkĂŒl
Az ĂșjĂ©v napjĂĄn, pezsgĆmĂĄmorban könnyebben tett fogadalmak mĂĄsnap, harmadnap bizony mĂĄr fejfĂĄjĂĄst okozhatnak. A nem teljesen Ășj, hanem korĂĄbbrĂłl elĆvett, leporolt hobbik sikerĂ©lmĂ©nyei stressz helyett örömet nyĂșjthatnak. Hiszen hamarabb Ă©rhet sikerĂ©lmĂ©ny. RĂĄadĂĄsul, amikor elmerĂŒlĂŒnk valamiben, amit igazĂĄn szĂvesen csinĂĄlunk, elveszĂtjĂŒk az idĆĂ©rzĂ©kĂŒnket. Kitisztul az agyunk, megnyugszik a szĂvĂŒnk, esetleg adrenalint is termel a szervezetĂŒnk. A hobbink rendszeres gyakorlĂĄsa fokozza a mentĂĄlis jĂłlĂ©tet, javĂtja a stressztƱrĂ©st Ă©s Ăgy az Ă©letminĆsĂ©gĂŒnket. Ami a mindennapokba is beĂ©pĂŒl.
A jĂł hobbi az, amivel könnyen ki tudunk kapcsolĂłdni. Ha rendszeresen tudunk a passziĂłnknak Ă©lni Ă©s vele kiszakadni a mindennapos rutinbĂłl, feltölt bennĂŒnket, akkor kevesebb esĂ©lye van annak, hogy stressz halmozĂłdjon fel bennĂŒnk. IdegeskedĂ©s nĂ©lkĂŒl tĂŒrelmesebbek vagyunk, könnyebben oldunk meg nehezebb feladatokat is, kreatĂvabbĂĄ vĂĄlunk az Ă©let mĂĄs terĂŒletĂ©n is, pĂ©ldĂĄul a munkĂĄban.
Anita, ĂĄltalĂĄnos iskolĂĄskĂ©nt versenytĂĄncolt pĂĄr Ă©vig, amit a gimnĂĄziumi nyomĂĄs miatt hagyott abba. FelnĆttkĂ©nt kezdett Ășjra salsĂĄzni, szintrĆl-szintre lĂ©pni. Nem is egy klubnak a tagja.
RĂ©gi kedvtelĂ©s, Ășj barĂĄtok
Amikor Ășgy döntĂŒnk Ășjra Ă©lĂŒnk egy rĂ©gi szenvedĂ©lyĂŒnknek, akkor nagy valĂłszĂnƱsĂ©ggel mĂĄr nem osztozkodhatunk azokkal azon az örömökön Ă©s akadĂĄlyokon, akikkel egykoron. Legyen a passziĂłnk a vĂvĂĄs, a varrĂĄs, az Ă©neklĂ©s, fafaragĂĄs, a torna, a zongorĂĄzĂĄs, az Ă©kszerkĂ©szĂtĂ©s, a hĂmzĂ©s, a barkĂĄcsolĂĄs, az ĂrĂĄs, a futĂĄs vagy bĂĄrmi, ahogy belevĂĄgunk, felszerelĂ©st vĂĄsĂĄrolunk hozzĂĄ, segĂtsĂ©get, tĂĄmogatĂĄst kĂ©rĂŒnk, klubokba, csoportokba lĂ©pĂŒnk be, Ășgy sok hasonlĂł gondolkodĂĄsĂș embert ismerhetĂŒnk meg, jĂłismerĆsi, barĂĄti kapcsolatok fonĂłdhatnak. Azok az emberek, akikkel a rĂ©gi-Ășj szenvedĂ©lyĂŒnkkel talĂĄlkozunk, akĂĄr nagyon eltĂ©rhetnek a rokonainktĂłl, a kollĂ©gĂĄinktĂłl is, ami Ășjfajta szemlĂ©let mĂłdot, vilĂĄgkĂ©pet hozhat az Ă©letĂŒnkbe.
A hobbink, legyen az Ășj vagy rĂ©gi, kitartĂĄsra buzdĂt bennĂŒnket, kĂ©nyszer nĂ©lkĂŒl sarkall arra, hogy mindig kicsivel jobbak, ĂŒgyesebbek legyĂŒnk benne, vagy ellenkezĆleg megtanĂtja, hogy nem kell mindennek tökĂ©letesnek lennie ahhoz, hogy örömĂŒnket leljĂŒk valamiben.
KĂ©p: Unsplash