A csalĂĄdon belĂŒl vagy kĂvĂŒl: de mindkĂ©t szĂŒlĆre szĂŒksĂ©g van!
MegfigyeltĂ©k mĂĄr, hogy ha arrĂłl van szĂł, hogy rajzoljunk le egy csalĂĄdot, akkor a legtöbben kĂ©t szĂŒlĆt Ă©s legalĂĄbb egy gyereket jelenĂtĂŒnk meg a papĂron? Esetleg nem egy, hanem több gyereket, de semmikĂ©ppen sem csak egy felnĆttet? RĂĄadĂĄsul azok is kĂ©t szĂŒlĆt rajzolnak, akik csonka csalĂĄdban Ă©lnek, nĆttek fel.
A jelenetet a pszicholĂłgusnĂĄl sokan ismerjĂŒk, a feladat: csalĂĄdot rajzolni. A papĂron pedig felbukkan kĂ©t felnĆtt: az anya Ă©s az apa. AkĂĄr akkor is, ha az egyikĂŒk ezĂ©rt vagy azĂ©rt nem mindennapos szereplĆ a rajzolĂł Ă©letĂ©ben. NemhiĂĄba, hiszen mindkĂ©t szĂŒlĆre szĂŒksĂ©g van.
KĂ©tirĂĄnyĂș tapasztalĂĄs
EgĂ©szen pontosan arra a kĂ©tirĂĄnyĂș tapasztalatra, amelyet a kĂ©t felnĆtt kĂŒlön-kĂŒlön tud adni. Hiszen a szĂŒlĆk kĂŒlönböznek egymĂĄstĂłl a szerepĂŒnkben, a termĂ©szetĂŒnkben, a temperamentumunkban, az elveinkben. Ugyanarra a kĂ©rdĂ©sre, jelensĂ©gre, problĂ©mĂĄra, Ă©lethelyzetre, örömre Ă©s bĂĄnatra egyarĂĄnt mĂĄs-mĂĄs reakciĂłval vĂĄlaszolhat egyikĂŒk, mĂĄsikuk.Â
MĂ©g Ășgyis, ha a kĂ©t szĂŒlĆ vĂ©lemĂ©nye, Ă©rtĂ©kĂtĂ©lete â szerencsĂ©sen â több mindenben megegyezik, vagy legalĂĄbbis hasonlĂłsĂĄgot mutat.
A kĂ©tfĂ©le megközelĂtĂ©s lehetĆsĂ©ge pedig mĂĄr önmagĂĄban mĂĄs lĂĄtĂĄsmĂłdot, megoldĂĄskulcsot, gondolkodĂĄsi sĂkot, vagyis kreativitĂĄst ad a gyereknek. Amire ebben a zajos vilĂĄgban kĂŒlönösen szĂŒksĂ©gĂŒk van.
Egy gyermek a szĂŒleitĆl szinte vĂ©gtelen szĂĄmĂș fizikai, szellemi Ă©s Ă©rzelmi tulajdonsĂĄgot örökölhet. Ăm a környezet is nagyon sokat tehet hozzĂĄ, vagy ellenkezĆleg vehet el abbĂłl, amit fizikailag örököltĂŒnk. Ezek a hatĂĄsok, olyan mintĂĄk, amelyekbĆl a gyermek akaratlanul tanul.
A szĂŒlĆ minden tĂ©ren egyfajta minta a gyermeke szĂĄmĂĄra. ElsĆdleges alappillĂ©r a mindennapi szokĂĄsok Ă©s szabĂĄlyok rendszerĂ©ben.
MindkĂ©t szĂŒlĆre szĂŒksĂ©g van
Egy gyerek miközben a szĂŒlĆ legaprĂłbb rezdĂŒlĂ©sĂ©t is magĂĄba szĂvja, Ă©szrevĂ©tlenĂŒl tapasztalja, hogy a vilĂĄg jĂłval többfĂ©le lehet, mint csak egyfĂ©le.
IdĆvel tudatosan ki is vĂĄlaszthatja, hogy melyik szĂŒlĆt kĂvĂĄnja ebben vagy abban a helyzetben követni, vagy Ă©ppensĂ©ggel szembemenni az akaratĂĄval, meglĂĄtĂĄsĂĄval.
A szĂŒlĆk közti kĂŒlönbözĆsĂ©gek egymĂĄst egĂ©szĂtik ki, a szĂŒksĂ©gletek, a gondoskodĂĄs, a kommunikĂĄciĂł Ă©s a jĂĄtĂ©k terĂ©n is. MĂĄskĂ©pp jĂĄtszanak az anyĂĄk Ă©s mĂĄskĂ©ppen az apĂĄk. MĂĄskĂ©pp teremt kapcsolatot az anya, Ă©s mĂĄskĂ©ppen az apa, Ă©s a gyerek is mĂĄst Ă©s mĂĄst vĂĄr egyik, illetve a mĂĄsik szĂŒlĆtĆl. A gyermekben elĂ©g hamar kialakul arrĂłl egy kĂ©p, hogy melyik szĂŒlĆ milyen, melyiktĆl mit vĂĄrhat el.
EgyenlĆ esĂ©lyek
A szĂŒlĆnek is fontos, hogy megĂ©lhesse szĂŒlĆi Ă©njĂ©t, sikereket könyvelhessen el, minĂ©l több közös pillanatot Ă©lhessen meg a gyermekĂ©vel. MinĂ©l többször Ă©rezhesse azt, ĂĄtad valamit a gyermekĂ©nek önmagĂĄbĂłl. Legyen az bĂĄrmi, de tĆle tanulja, sajĂĄtĂtsa el, vele tapasztalja meg azt az utĂłdja.
Ăppen ezĂ©rt szĂŒlĆkĂ©nt arra kell törekedni, hogy mindkĂ©t fĂ©l kĂŒlön-kĂŒlön is egyenlĆ esĂ©lyt kapjon az önĂĄllĂł pillanatokra. Legyenek kĂŒlön apĂĄs, Ă©s kĂŒlön anyĂĄs programok, napok, ĂłrĂĄk, percek. Amelyeket persze szabad, sĆt nĂ©ha fel is kell cserĂ©lni: anyĂĄval sem olyan rossz focizni, legfeljebb csak vicces, ha nagyon kĂ©tballĂĄbas, ahogyan apĂĄval is el lehet menni bevĂĄsĂĄrolni, egyĂŒtt keresni a polcok között a tĂ©teleket, amiket anya felĂrt a listĂĄra.
Persze nem könnyƱ ezt kivitelezni elvĂĄlt szĂŒlĆkĂ©nt, vagy nagycsalĂĄdban több gyermek esetĂ©n, mĂ©gis a szĂŒlĆknek törekedniĂŒk lenne jĂł a kiegyensĂșlyozottsĂĄgra. Helyet Ă©s idĆt talĂĄlniuk arra, hogy minden gyermeknek legyen lehetĆsĂ©ge kĂŒlön-kĂŒlön csak az egyik szĂŒlĆvel idĆt töltenie. Ami csak az
övĂ©kĂ©. KettĆjĂŒkĂ©.
VĂĄlĂĄs esetĂ©n is figyelni arra, hogy hasonlĂł legyen a mĂ©rleg nyelve mindkĂ©t szĂŒlĆ felĂ©. SzĂŒlĆnek lenni nem csak jog, hanem kötelezettsĂ©g is.
KĂ©p: Unsplash