Ăgy meg Ășgy: IrigysĂ©g, mint hajtĂłerĆ
Az Ă©rzelmeknek szĂnei vannak. Az irigy ember sĂĄrga, a mĂ©rges vörös. Az irigysĂ©g amikor ösztönzĆ, talĂĄn mĂĄs szĂn illene rĂĄ. Amikor annyira keserƱ, hogy elpusztĂtja az Ă©let örömĂ©t akkor nemhogy sĂĄrga, inkĂĄbb mĂĄr zöld, mint a fĂ©ltĂ©kenysĂ©g. Ami ellen tenni kell.
A fĂ©ltĂ©kenysĂ©g egy teljesen hĂ©tköznapi, normĂĄlis emĂłciĂł, olykor – gyakran – mindannyian Ă©rezzĂŒk. KĂĄr is lenne tagadni! NĆkĂ©nt, fĂ©rfikĂ©nt, gyerekkĂ©nt, felnĆttkĂ©nt, szĂŒlĆkĂ©nt, munkatĂĄrskĂ©nt az Ă©let szĂĄmos terĂŒletĂ©n, szinte mindenhol jelen van.
Az irigysĂ©grĆl sokan tartunk sokfĂ©lĂ©t, gyakran negatĂv elĆjelet adunk neki. Pedig, az irigysĂ©g ösztönözhet bennĂŒnket a vĂĄltozĂĄsra, az elĆre lĂ©pĂ©sre, a javĂtĂĄsra, a jobbĂtĂĄsra, mert nagyon erĆs motivĂĄciĂłval bĂr. Viszont nem szabad elfeledkeznĂŒnk arrĂłl, hogy a mĂ©ly fĂ©ltĂ©kenysĂ©g mĂĄr deprimĂĄlttĂĄ teheti az embert, ami idĆvel depressziĂłvĂĄ fajulhat. Meg lehet szabadulni a mĂ©rgezĆ keserƱsĂ©gtĆl, ha az irigysĂ©gnek pozitĂv elĆjelet adunk, hogy mozgĂĄsra kĂ©nyszerĂtsen bennĂŒnket.
Mire vagyunk irigyek?
A fĂ©ltĂ©kenysĂ©g tĂĄrgyĂĄra kell összpontosĂtanunk ahhoz, hogy az ne fĂĄjdalmat okozzon nekĂŒnk, hanem ellenkezĆleg jĂł hatĂĄssal legyen rĂĄnk. Amikor az irigysĂ©g tĂĄrgya konkrĂ©t, könnyebb azt tervezni, hogyan Ă©rhetjĂŒk el mi is ugyanazt. Meg kell magunkban vizsgĂĄlni, közelebbrĆl, azt ami belsĆ marcangolĂĄst okoz bennĂŒnk, hogy az miĂ©rt olyan fontos a szĂĄmunkra? Lehet, hogy nem is arra vagyunk fĂ©ltĂ©kenyek, hogy a barĂĄtnĆnk több ruhĂĄt engedhet meg magĂĄnak vĂĄsĂĄrolni, sokkal inkĂĄbb arra, hogy olyan alakja van, amire prĂłba nĂ©lkĂŒl, a kirakatbabĂĄrĂłl lehĂșzott gönc is jĂłl tökĂ©letesen jĂłl ĂĄll?
BĂĄr most egy ĂĄtlagos nĆi pĂ©ldĂĄval Ă©ltem, de igen, ez az Ă©rzĂ©s, – mĂĄr nem az, hogy a fĂ©rfiak is 36-os mĂ©retet akarnĂĄnak maguknak – hanem hogy irigyek lehetnek, az erĆsebb nemre is igaz. Ha nem Ăgy lenne, nem tudnĂĄnak annyi Ășj autĂłt, motort Ă©s sportfelszerelĂ©st eladni a vilĂĄgon.
KönnyƱ azt mondani, hogy csak kiegyensĂșlyozott Ă©s megfelelĆ Ă©rtĂ©krenddel kellene bĂrnunk, Ă©s akkor nem ĂĄhĂtoznĂĄnk minden marhasĂĄgra, de a mĂĄsiktĂłl valĂł elkĂvĂĄnĂĄs Ă©rzĂ©se nem feltĂ©tlenĂŒl anyagi jellegƱ. Azok a dolgok, amelyek irĂĄnt mĂĄsokat irigylĂŒnk, annyi fĂ©le lehet.
Ha meg tudjuk fogalmazni, mi az amit annyira hiĂĄnyolunk, mĂĄris lehetĆsĂ©get biztosĂtunk magunknak arra, hogy kitĂ©rjĂŒnk arra is, miĂ©rt olyan fontos az a valami szĂĄmunkra, Ă©s vajon hogyan juthatunk hozzĂĄ? Abban a pillanatban, hogy nem mĂĄstĂłl kĂvĂĄnjuk elorozni, hanem elĂ©rni akarunk valamit, az mĂĄris pozitĂv szemlĂ©letƱ lesz, Ă©s az irigysĂ©g hajtĂłerĆvĂ© vĂĄlik. Amit, ha jĂłl hasznĂĄlunk ki, Ă©s tervet kovĂĄcsolunk, ami mellĆl nem tĂĄgĂtunk, mi is tulajdonosai lehetĂŒnk irigysĂ©gĂŒnk tĂĄrgyĂĄnak.
Féltékenység helyett elismerés
A fĂ©ltĂ©kenysĂ©ggel szemben Ășgy is harcolhatunk, ha elismerjĂŒk a mĂĄsik örömĂ©t, sikerĂ©t, vagyis az irigysĂ©gĂŒnk tĂĄrgyĂĄt. Ha kĂ©pessĂ© vĂĄlunk mĂĄsok örömĂ©t elfogadni, akkor kevĂ©sbĂ© Ă©rezzĂŒk a mĂĄsikat sokkal szerencsĂ©sebbnek, ĂŒgyesebbnek, jobbnak vagy akĂĄr szebbnek. Olykor, ha a dolgok mögĂ© nĂ©zĂŒnk, mĂ©g az is kiderĂŒlhet, amire annyira vĂĄgyunk, a mögött mĂĄs mĂ©ly, nem is vĂ©lt emberi sors, kĂnlĂłdĂĄs, törekvĂ©s lapul, Ă©s mĂĄris kevĂ©sbĂ© lesz vonzĂł a fĂ©ltĂ©kenysĂ©gĂŒnk alapja. Ha megtanulunk mĂĄsok felĂ© szolgĂĄlni önmagunk helyett, arra figyelni mĂĄsnak miĂ©rt fontosabb az ĂĄhĂtott dolog, vĂĄltozni kezd a szĂvĂŒnk.
A bennĂŒnk rejlĆ irigysĂ©g felismerĂ©se eleinte akĂĄr szĂ©gyenĂ©rzetet is okozhat. Az irigysĂ©g, a fĂ©ltĂ©kenysĂ©g erĆs szĂ©gyenĂ©rzetet is okozhat. Ha Ășgy Ă©rezzĂŒk kĂnos, hogy irigykedĂŒnk olyanra, akit szeretĂŒnk, mĂ©g erĆsebb szĂ©gyen foghat el bennĂŒnket. MinĂ©l több Ă©rzelmet prĂłbĂĄlunk meg tagadni, annĂĄl nehezebb kimĂĄsznunk az irigysĂ©gbĆl. De kegyelmet kell gyakorolnunk magunkkal szemben, gondoljunk arra, hogy egy kisgyermek is irigykedik a mĂĄsik jĂĄtĂ©kaira, a sajĂĄt testvĂ©rĂ©re, a szĂŒleire is. Ne ostorozzuk magunkat!
A harag, a dĂŒh, amit Ă©rzĂŒnk irigysĂ©gĂŒnkben, az könnyebbĂ© is teheti a fĂ©ltĂ©kenysĂ©gĂŒnk legyĆzĂ©sĂ©t. Mert amikor egyĂŒttĂ©rzĂŒnk önmagunkkal, akkor mi magunk Ă©rtĂ©kelĆdĂŒnk fel, önbizalunk lesz, szembenĂ©zĂŒnk mindazzal, ami nehezĂti a vĂĄgyunk elĂ©rĂ©sĂ©t. Az egĂ©szsĂ©ges, hogy meg akarunk valamit szerezni, az elĂ©rĂ©se szĂłrakoztatĂł Ă©s motivĂĄlĂł lehet.
Ezzel ellentĂ©tben a sajĂĄt eredmĂ©nyeink ĂĄllandĂł összehasonlĂtĂĄsa mĂĄsokĂ©val, keserƱsĂ©get hordoz magĂĄban, ami pusztĂtĂł lehet önmagunkra nĂ©zve. Ne feledjĂŒk, sosem az a lĂ©nyeg, hol tartunk, hanem, hogy honnan indultunk el, Ă©s ahhoz kĂ©pest milyen eredmĂ©nyeink vannak, ami nem hasonlĂthatĂł össze mĂĄsĂ©val!
ĂnbecsĂŒlĂ©s: mi irĂĄnyĂtunk!
Az irigysĂ©g annak a jele, hogy nem vagyunk megelĂ©gedve mindazzal amink van. Az irigykedĆ ember, miközben irigykedik, összehasonlĂtja magĂĄt mĂĄsokkal, Ă©s mĂłdszeresen leĂ©rtĂ©keli sajĂĄt teljesĂtmĂ©nyĂ©t. A tartĂłs fĂ©ltĂ©kenysĂ©g oka maga az önbecsĂŒlĂ©s hiĂĄnya. Ha nem Ă©rezzĂŒk magunkat mĂ©ltĂłnak arra, hogy elĂ©rjĂŒk, megszerezzĂŒk, megĂ©ljĂŒk a fĂ©ltĂ©kenysĂ©gĂŒnk tĂĄrgyĂĄt, akkor az mĂĄr önmagĂĄban problĂ©mĂĄt okoz. Mert ha mĂ©g rĂ©szesei is lehetĂŒnk annak, amire annyira fĂ©ltĂ©kenyek voltunk, akkor, ha az a miĂ©nk lesz, sem tudjuk igazĂĄn Ă©rtĂ©kelni, Ă©s örĂŒlni neki.
EzĂ©rt kĂŒlönösen fontos, hogy igyekezzĂŒnk tĂĄrgyilagosan mĂ©rlegelni, amit annyira Ăłhajtunk, az milyen pluszt adna az Ă©letĂŒnkhöz, ha a magunkĂ©nak tudhatnĂĄnk. Lehet rĂĄeszmĂ©lĂŒnk arra, a boldogsĂĄgunkat nem befolyĂĄsolnĂĄ. Meg kell tanulnunk, mindenki önmagĂĄt irĂĄnyĂtja: irigykedik vagy sem. Ez vĂ©gĂŒl is csak egy döntĂ©s. Amit csak akkor tudunk meghozni, ha jĂłzanul figyelĂŒnk magunkra.
IdĆnkĂ©nt amĂșgy is nagyon jĂłt tesz egy önvizsgĂĄlat – erre is van a tĂŒkör – hogy ne csak a kĂŒlsĆnket figyeljĂŒk meg, hanem a belsĆnket is szĂĄmon tartsuk.
Irigység mellett, hålåval tartozom
Az elĂ©gedettsĂ©g nagy Ășr! Ha elĂ©gedettek vagyunk, örĂŒlĂŒnk annak, amink van, akkor kevĂ©sbĂ© irigyelhetĂŒnk meg mĂĄsoktĂłl dolgokat. Nem szabad, hogy a fĂ©ltĂ©kenysĂ©gĂŒnk folyamatosan egy hiĂĄnyzĂł dolgon csĂŒngjen. Meg kell prĂłbĂĄlnunk elterelni a figyelmĂŒnket arra, amink van. Ne csak gondoljunk az elĂ©rt eredmĂ©nyeinkre hanem, adjunk hĂĄlĂĄt is Ă©rte. Tanuljuk meg Ă©rtĂ©kelni ezeket a dolgokat. NĂ©zzĂŒnk körĂŒl az otthonunkban, nĂ©zzĂŒnk vĂ©gig magunkon, a csalĂĄdunkon, szakmai sikereinken.
Egészségre kåros hatåsa
Az egyik legpusztĂtĂłbb Ă©rzelem az irigysĂ©g. Nem csak az emberi kapcsolatokat mĂ©rgezheti meg, az egĂ©szsĂ©gnek is ĂĄrthat. Az irigysĂ©g legtöbbször szemĂ©lyes â az ellen irĂĄnyulhat, akit az ember rivĂĄlisĂĄnak Ă©rez, akitĆl fenyegetĂ©st feltĂ©telez. Gyakran kegyetlensĂ©gbe csap ĂĄt, ami lehet pszicholĂłgiai vagy fizikai termĂ©szetƱ. A keserƱsĂ©g, a csalĂłdottsĂĄg Ă©s a frusztrĂĄciĂł folyamatosan tĂĄplĂĄljĂĄk ezt az Ă©letĂ©rzĂ©st. Ha nem vagyunk kĂ©pesek egyedĂŒl eloltani magunkban ezt a kĂnzĂł tĂŒzet, kĂ©rjĂŒnk segĂtsĂ©get csalĂĄdtagtĂłl, barĂĄttĂłl vagy szakembertĆl.
Furcsa ember az irĂgy,
TorkĂĄn mĂ©rges a mirĂgy,
Egyszer Ășgy, egyszer Ăgy,
Az irĂgynek sohse higgy.
Furcsa ember a hazĂșg,
Nyelve csĂpĆs, mint a lĂșg,
Egyszer Ăgy, egyszer Ășgy,
Hogy igazat sose tudj.
                                                (Weöres SĂĄndor: Ăgy meg, Ășgy)
KĂ©p: Pixabay
SzerzĆ: Szoknya Ă©s NadrĂĄg