Instant megoldåsra vårva: Ez a gyerek nem olyan, mint a többi
VĂĄratlanul Ă©r vagy sem, amikor a pedagĂłgus közli, ez a gyerek nem olyan, mint a többi. TĂșlhallĂĄs, idegrendszeri Ă©retlensĂ©g, magatartĂĄszavar, beszĂ©dfogyatĂ©kossĂĄg, adhd, diszlexia, diszgrĂĄfia, mi egyĂ©b. Pofon vagy sem, fel kell dolgoznunk, hiszen nekĂŒnk, szĂŒlĆknek kell mindent megtennĂŒnk a gyerekĂ©rt. Kinek, mĂĄsnak?
Igen, a legtöbb diagnĂłzis felkĂ©szĂŒletlenĂŒl Ă©r bennĂŒnket, amikor a pedagĂłgus egy szĂ©pnek ĂgĂ©rkezett dĂ©lutĂĄni napon közli velĂŒnk, hogy valami nem stimmel a gyerekkel. Lehet, nem mond konkrĂ©tan semmit, csak javasol valamilyen szakembert, de az is lehet, hogy intĂ©zmĂ©nyen belĂŒl mĂĄr vizsgĂĄltĂĄk a gyereket, tehĂĄt mĂĄr tĂ©nykĂ©nt tĂĄlal elĂ©nk fel valamit.
Az sem ritka, hogy a szĂŒlĆ „megkapja” pluszban azt is, hogy mi az, hogy nem vette Ă©szre, hogy a gyereke közel hajol a könyvhöz, nem bĂr negyedik osztĂĄlyosan sem koncentrĂĄlni öt percnĂ©l tovĂĄbb, hogy ötĂ©vesen sem ugrĂĄl pĂĄros lĂĄbbal, vagy egy kukkot sem lehet Ă©rteni abbĂłl, ahogyan hatĂ©vesen beszĂ©l, tĂĄn döcögve olvas az Ă©v vĂ©gĂ©re is, vagy Ă©ppen felcserĂ©li mĂ©g mĂĄsodik osztĂĄlyban a szĂĄmokat, Ă©s a betƱket is.
Pedig a mai szĂŒlĆ igazĂĄn felvilĂĄgosult lehetne: tonnĂĄnyi könyv, megszĂĄmlĂĄlhatatlan mennyisĂ©gƱ informĂĄciĂł talĂĄlhatĂł a neten, megannyi fĂłrum, ilyen-olyan csoport, közössĂ©g, alapĂtvĂĄny van, ahol beszĂ©lgethet, tanĂĄcsot kĂ©rhet gyermeknevelĂ©s, gyermekfejlĆdĂ©s, fejlesztĂ©s Ă©s gyermekpszicholĂłgia tĂ©mĂĄban egyarĂĄnt.
Sokan meg is Ă©rzik, Ă©szre is veszik, hogy nem minden kerek, de vagy nem merĂŒl fel, hogy az valĂłban jelenthet is bĂĄrmifĂ©le eltĂ©rĂ©st, vagy akĂĄr bĂznak a rendszerben is: a pedagĂłgus, a vĂ©dĆnĆ, az orvos Ășgyis jelzi, ha valĂłban gond lenne. Van, aki homokba dugja a fejĂ©t Ă©s lebeszĂ©li magĂĄt a baj lehetĆsĂ©gĂ©rĆl. Gyakorta elĆfordul az is, hogy mĂg az egyik szĂŒlĆ segĂtsĂ©get kĂ©rne, addig a mĂĄsik pont nem, mert esetleg fĂ©l a stigmĂĄgtĂłl. A bĂ©lyegtĆl, amit Ăgy Ć maga aggat a gyerekre.
â Ha baj van a gyerekkel az, ciki, mert nincs hovĂĄ visszavinni garanciĂĄlisan â
tart görbe tĂŒkröt GyĆri IldikĂł, pszicholĂłgus â mint az elromlott kĂĄvĂ©fĆzĆt vagy porszĂvĂłt. Ami mĂ©g ennĂ©l is rosszabb, a mai vilĂĄgban, ha mĂĄr elromlott, kidobjuk a hĂĄztartĂĄsi eszközt, hogy helyette Ășjat, nagyobb teljesĂtmĂ©nyƱt vĂĄsĂĄroljunk. MĂ©g a kĂĄvĂ©nk is instant. Gyors, azonnali vilĂĄgban Ă©lĂŒnk, ezĂ©rt ilyen sokkolĂł, ha bĂĄrmi, â amĂșgy idĆvel orvosolhatĂł â rendellenessĂ©g kiderĂŒl, az amĂșgy tökĂ©letes gyermekĂŒnkrĆl. Ma leĂ©lhetĂŒnk Ășgy jĂłl 25-35 Ă©vet is, hogy izzasztĂł döntĂ©st kelljen hoznunk. Viszont, ha valaki a Ă©letĂ©ben elĆször Ă©ppen szĂŒlĆkĂ©nt kerĂŒl ilyen helyzetbe, ahol valĂłdi felelĆssĂ©get kell hoznia, kĂŒlönösen ijesztĆ lehet, nĂ©ha bizony bepĂĄnikolunk, mert nincs erre kapszulĂĄs megoldĂĄs.
Ahhoz hogy megĂ©rtsĂŒk, most hirtelen miĂ©rt hallunk, olvasunk – amĂșgy orvosolhatĂł, csĂșnya szĂłval Ă©lve „javĂthatĂł” problĂ©mĂĄval kĂŒzdĆ gyermekrĆl, a szakember szerint, szĂŒksĂ©ges visszatekintenĂŒnk arra az idĆre, az 1900-as Ă©vek elejĂ©re, amikor mĂ©g teljesen mĂĄskĂ©nt Ă©ltek az emberek. GyĆri IldikĂł, korĂĄbban megjelent ĂrĂĄsainkban is emlĂtette: teljesen mĂĄskĂ©nt, kiszĂĄmĂthatĂłbban, egyszerƱbben Ă©s lassabban (de nem könnyebben) Ă©ltek az elĆdeink.
Egy kisgyermeknek volt hat-hĂ©t Ă©ve arra, hogy a kis gombos ruhaviselettel, a fƱzĆs cipĆvel megtanuljon bajlĂłdĂĄs nĂ©lkĂŒl bĂĄnni. Rengeteget volt a szabadban, elfoglalta magĂĄt, jĂĄtĂ©kot csinĂĄlt mindenbĆl sajĂĄt magĂĄnak. Alig volt elĆre kĂ©szen vĂĄsĂĄrolt jĂĄtĂ©ka. Az optimĂĄlisan mƱködĆ finom motorika Ă©szrevĂ©tlenĂŒl kialakult a kis kezĂ©ben mire beĂŒlt az iskolapadba. â Ezzel szemben ma mĂĄr a bölcsĆdĂ©be is tĂ©pĆzĂĄras cipĆt, cipzĂĄras ruhĂĄt kĂ©rnek tĆlĂŒnk, mert nincs idĆ harminc gyereket napjĂĄban többször fel-le-, Ă©s ĂĄtöltöztetni. Az ĂłvodĂĄban is az utolsĂł Ă©vre kĂ©rnek csak fƱzĆs cipĆt, hogy iskolĂĄra megtanulja a gyerek bekötni azt. De akkor mĂĄr tĂŒrelmetlen a pedagĂłgus Ă©s a szĂŒlĆ is, gyakorlatilag hat-nyolc hetet szĂĄnnak arra, amire kellett volna hat-hĂ©t Ă©v megtanulniâ vĂĄzolja a problĂ©ma gyökerĂ©t GyĆri IldikĂł.
A gyermek hĂĄromĂ©ves korĂĄig rajongĂĄssal vĂĄrjuk, hogy rĂĄnk mosolyogjon, gĂŒgyögjön, felemelje a fejĂ©t, ĂŒljön, kĂșsszon, mĂĄsszon, ĂĄlljon, lĂ©pĂ©seket tegyen meg, beszĂ©ljen. Majd, ha mindez megvolt, Ă©s a gyerek önĂĄllĂłan elindul a maga feje utĂĄn, Ă©s elkezd arrĂłl beszĂ©lni, amit Ć akar, mi hirtelen elvesztjĂŒk a tĂŒrelmĂŒnket vele szemben.Â
ElveszĂtjĂŒk a tĂŒrelmĂŒnket, Ă©s hamar megemeljĂŒk a hangunkat, amitĆl a gyerek megijed Ă©s mĂ©g azt is elfelejti, amit eddig tudott.
StigmĂĄzĂĄs vagy lehetĆsĂ©g?Â
Senki nem kĂ©rdĆjelezi meg, hogy egy Ă©lsportolĂł mellĂ©, a fejlĆdĂ©sĂ©hez, a gyĆzelmĂ©hez kell: edzĆ, segĂ©dedzĆ, orvos, gyĂłgytornĂĄsz, masszĆr, pszicholĂłgus és mĂ©g egy tucat ember. Ăgy miĂ©rt nem egyĂ©rtelmƱ szĂĄmunkra, hogy a sajĂĄt gyermekĂŒnknek, amikor elindul, vagy elakad a fejlĆdĂ©se sorĂĄn, neki is segĂtsĂ©gre lenne szĂŒksĂ©ge? Ilyenkor elengedhetetlen a logopĂ©dus, fejlesztĆpedagĂłgus, pszicholĂłgus Ă©s a többi szakember.
â A ma âĂĄtlagâ gyereke annyi kihĂvĂĄssal ĂĄll szemben, Ă©s olyan tempĂłban Ă©l, mint egy felnĆtt életsportolĂł 30-40 Ă©ve, ĂĄm a sportolĂłnak mindösszesen csak az idĆvel volt kihĂvĂĄsa, csak a sportĂĄgĂĄban kellett egyre jobb szintidĆt elĂ©rnie. Nem tudatosan, de a szĂŒlĆ adja az elsĆ stigmĂĄt, amikor Ășgy dönt, hogy nem viszi el az ĂłvodĂĄst a logopĂ©dushoz, mert nem âhibĂĄsâ ez a gyerek â aztĂĄn kĂ©sĆbb a diszlexiĂĄval kĂŒzd majd a kicsi az iskolĂĄban. Vagy nem engedik gyöngyöt fƱzni a kisfiĂșt, mert majd lĂĄnyos lesz ettĆl, és kĂŒlönben is, milyen ciki ez fĂ©rfi lĂ©tĂ©re. A szĂŒlĆknek ĂłriĂĄsi hajlamuk van a pecsĂ©tĂ©lĂ©sre â hangsĂșlyozza a pszicholĂłgus.
Fontos a szemlĂ©letvĂĄltĂĄs! Megtudni egy diagnĂłzist, nem baj, hanem egy lehetĆsĂ©g! Hiszen a mai vilĂĄgban szĂĄmtalan lehetĆsĂ©gĂŒk van arra, hogy mĂ©g jobb Ă©letĂŒk legyen, mĂ©g könnyebben menetelhessen elĆ gyermekĂŒnk a maga kis sorsĂĄban, amihez csupĂĄn nĂ©hĂĄny dologban kellene Ćt segĂteni.
SzĂŒlĆi összefogĂĄs
ElĆfordulhat, hogy a szĂŒlĆk vĂ©lemĂ©nye nem egyezik meg.
Ha valamelyik szĂŒlĆnek Ășgy tƱnik, valami nem stimmel a gyerekkel, akkor a mĂĄsiknak kutyakötelessĂ©ge lenne mellĂ© ĂĄllni. Legfeljebb utĂłlag kiderĂŒl, hogy vaklĂĄrma volt az egĂ©sz.
â ElĆre ne toljuk le a mĂĄsikat hasonlĂłkkal: – CicĂĄm, nincs semmi baja a gyereknek! Legfeljebb utĂłlag, – ha nekĂŒnk lett igazunk, – kĂ©rjĂŒnk egy puszit, hogy mi megmondtuk nincs baj. InkĂĄbb legyen Ăgy, mintsem pĂĄr Ă©v mĂșlva kiderĂŒljön, mĂ©g is csak baj van. Persze, akkor is lehet mit tenni, csak legfeljebb tovĂĄbb tart. HĂĄla az Ă©gnek, ezek nem olyan dolgok, amikbe bele lehet halni, hanem olyan amin lehet „javĂtani” â hangsĂșlyozz a szakĂ©rtĆ.
Javasolja, essĂŒnk tĂșl a kĂŒlönfĂ©le vizsgĂĄlatokon ahhoz, hogy pontosan tudjuk, a kĂŒlönbözĆ problĂ©mĂĄk hĂĄtterĂ©ben mi hĂșzĂłdik: organikus, idegrendszeri vagy lelki eredetƱ-e a tĂŒnet. Ne feledkezzĂŒnk meg arrĂłl sem, hogy, ha a javasolt kezelĂ©sekre eljĂĄrva majd, idegrendszeri dolgokat stimulĂĄlnak, az fĂĄjhat a gyermeknek, mĂg kialakulnak az idegrendszeri kapcsolatok. DĂ©vĂ©ny torna, TSMT torna, ayres terĂĄpia stb. mind nagyon hasznos fejlesztĆ mĂłdszer, de a gyerek nagy esĂ©llyel sĂrhat a foglalkozĂĄson. (Valljuk be, a cigit letenni, vagy a kĂĄvĂ©rĂłl leszokni is fĂĄj, maximum mĂĄr magunkban sĂrunk.)  VigyĂŒk el a foglalkozĂĄsra, ne tagadjuk meg a gyermekĂŒnktĆl, amire szĂŒksĂ©ge van, tegyĂŒk fĂ©lre a bĂŒszkesĂ©gĂŒnket, az ijedtsĂ©gĂŒnket, a fĂĄjdalmunkat.
VegyĂŒk le az emberi potenciĂĄlrĂłl a tetĆt, nĂ©zzĂŒnk Ășgy a gyereknevelĂ©sre, hogy âJa, csak ennyi kell, hogy kiteljesedjen a gyermekem? Csak egy hĂ©ten kĂ©tszer kell elvinni valamilyen terĂĄpiĂĄra Ă©s begyorsul a fejlĆdĂ©se? NanĂĄ, hogy van hĂĄrom ĂłrĂĄm egy hĂ©ten a gyermekem fejlĆdĂ©sre, fĂ©l évig – pĂĄr Ă©vig.
EllenĂĄllĂł rokonok
A környezettel sem könnyƱ sokszor megkĂŒzdeni a szĂŒlĆknek. A nagyszĂŒlĆk, rokonok gyakran nem ismerik ezeket a fejlesztĂ©sre szorulĂł eltĂ©rĂ©seket, s fĆleg nem az „orvossĂĄgot” ellenĂŒk. NemtetszĂ©sĂŒket Ă©s Ă©rtetlensĂ©gĂŒket fejezhetik ki, ha szakemberhez fordulunk. â Ăppen ezĂ©rt, a gyermek Ă©s magunk Ă©p idegzete Ă©rdekĂ©ben mindenkinek csak annyit mondjuk el a storybĂłl, amennyivel a tĂĄmogatĂĄsa megszerezhetĆ â javasolja GyĆri IldikĂł.
Ahogy a kisgyermeknek is mindösszesen csak annyit kell tudniuk a kezelĂ©sĂŒkrĆl, amit Ă©rtenek belĆle Ă©s be tudnak fogadni. BeszĂ©lgetni, jĂĄtszani, tornĂĄzni mennek egy nĂ©nihez vagy bĂĄcsihoz, hogy Ćk okosabbak, ĂŒgyesebbek legyenek. Fontos, hogy motĂvĂĄlni tudjuk Ćket. SzĂĄmtalan eszközt talĂĄlunk az interneten arra is, hogy a kitƱzött cĂ©lok â amiben vĂĄltozĂĄsokat vĂĄrunk a gyermekeinknĂ©l â jĂłl teljesĂŒljenek. EgyĂŒttmƱködĂ©st, gyermeknevelĂ©st segĂtĆ jĂĄtĂ©kokat, eszközöket.
Ăgy is kerek a vilĂĄg
GergĆ mĂĄr csecsemĆnek is nagyon aktĂv volt, napközben nagyon keveset aludt. Reggel mindig keresztbe-kasul Ă©bredt a kisĂĄgyĂĄban, ahhoz kĂ©pest, mint ahogy este letettĂ©k a szĂŒlei, mĂ©g a takarĂłt is lerĂșgta magĂĄrĂłl. FĂ©lĂ©ves korĂĄtĂłl napközben szinte semmit sem aludt. TĂz hĂłnaposan elindult, azĂłta amolyan perpetuum mobile. Minden Ă©rdekli, elsĆ perctĆl szivacs agya van. â ĂvodĂĄs korĂĄban, a testvĂ©rei szĂŒletĂ©sĂ©vel pĂĄrhuzamosan, ahogy egyre kevesebb idĆ Ă©s figyelem jutott rĂĄ, tikkelni kezdett â mesĂ©li a kisfiĂș Ă©desanyja, Zsuzsa. GergĆ tikkjei vĂĄltozatosak: hol a vĂĄllĂĄt csavargatta, hol Ă©ppen kĂŒlönfĂ©le hangot adott ki, de volt olyan is, hogy a hajĂĄt piszkĂĄlta vagy a magĂĄn viselt ruhĂĄit rĂĄg, vagy Ă©ppen mindenhez hozzĂĄ kĂvĂĄnt Ă©rni. VĂĄltozĂł intenzitĂĄssal, felvĂĄltva vagy pĂĄrhuzamosan. â GergĆnek minden tĂĄrgyhoz hozzĂĄ kellett Ă©rnie, oviba menet vĂ©gig a hĂĄzfalakat simogatta â veti közbe Roland, az Ă©desapa.
VĂ©gĂŒl is emiatt kerĂŒltek GergĆvel a Vadaskert Gyermek- Ă©s IfjĂșsĂĄgpszichiĂĄtriai KĂłrhĂĄz Ă©s SzakambulanciĂĄra, ahol a Tourette szindrĂłmĂĄra gyanakodtak ugyan, de a felvĂ©tel tesztje ADHD-t is mutatott. GergĆ ekkor elmĂșlt mĂĄr ötĂ©ves, Ă©ppen nagycsoportos volt.
KĂ©zzel foghatĂł megoldĂĄs nincs a szĂŒlĆk kezĂ©ben. MĂĄs kezeltekhez viszonyĂtva, Zsuzsa megfogalmazĂĄsa szerint, GergĆ mĂ©g „lightos esetnek szĂĄmĂt”, gyĂłgyszert, nyugtatĂłt nem akarnak neki adni, Ă©s Ășgy tƱnik, nem is szĂŒksĂ©ges: â A tanulĂĄsban egyelĆre nem hĂĄtrĂĄltatja a figyelemzavar, sĆt, mivel szivacs agya van, minden inkĂĄbb csak rĂĄragad. A viselkedĂ©se, impulzivitĂĄsa miatt gyakran egyedĂŒl ĂŒl, tanĂĄra vĂĄlogatja, hogy Ă©pen legelöl vagy a hĂĄtsĂł sarokban. A mozgĂĄs sem fĂĄrasztja le, Ă©jszakai bagoly.