VĂĄlĂĄs utĂĄn kĂŒlönösen vitatott tĂ©ma, az Ășj szereplĆ bemutatĂĄsa a gyereknek
VĂĄlĂĄs utĂĄn több egyedĂŒlĂĄllĂł anyĂĄnak avagy apĂĄnak lehet kĂ©tsĂ©ge afelĆl, hogyan helyes ismerkednie, Ășj kapcsolatba belevĂĄgnia. Ahogyan az is kĂ©rdĂ©ses, mikor mutathatja be Ășj partnerĂ©t Ă©s a gyermekĂ©t egymĂĄsnak. EgyĂ©rtelmƱ recept erre az Ă©lethelyzetre sincsen, de tĂĄmpontok azĂ©rt akadnak.
. VĂĄlĂĄs utĂĄn sokat sokat vitatott tĂ©mĂĄk közĂ© tartozik, hogy az elvĂĄlt szĂŒlĆk mikor kezdhetnek Ășjra randevĂșzni, Ășj pĂĄrt keresni, ismerkedni, de legfĆkĂ©ppen az ad okot a vitĂĄra, mikor mutathatjĂĄk be Ășj partnerĂŒket a közös gyermekĂŒknek.
Le nem zĂĄrt szĂĄlak
Kellemetlen, bosszantĂł Ă©rzĂ©s, amikor az ex-partner egyike a vĂĄlĂĄs utĂĄn szinte azonnal, vagy legalĂĄbbis elĂ©g hamar Ășj partnerre talĂĄl, mĂg a mĂĄsik mĂ©g nem.
Ez kĂŒlönösen akkor lehet bĂĄntĂł a mĂĄsik szĂĄmĂĄra, amikor Ć maga mĂ©g nem is jutott el a vĂĄlĂĄsi gyĂĄszfolyamat vĂ©gĂ©re, nemhogy ismerkedni kezdjen. Ăgy akaratlanul Ă©rezheti Ășgy, a mĂĄsikkal tĂșl gyorsan törtĂ©nnek a dolgok. NehĂ©z elfogadnia Ă©s megĂ©rtenie, hogy a mĂĄsik Ășj Ă©letet kezdett, mĂ©gpedig olyannyira, hogy ebbĆl mĂĄr a közös gyermekĂŒket sem szeretnĂ© kihagyni.
A tapasztalat rendszerint azt mutatja, a gyermekkel egyedĂŒl maradt szĂŒlĆ az, aki nehezebben zĂĄrja le az elvĂĄlĂĄst, Ă©s kezd Ășjabb kapcsolatba. Ami nem vĂ©letlen, egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆkĂ©nt kevesebb lehetĆsĂ©ge jut arra, hogy megĂ©lje a gyĂĄszfolyamatot, foglalkozzon önmagĂĄval, a sajĂĄt Ă©rzelmeivel, szĂĄmba tudja venni, hogyan szeretnĂ© vagy sem tovĂĄbb folytatni az Ă©letĂ©t, milyen partnerre, kapcsolĂłdĂĄsi formĂĄra vĂĄgyik.
Sem idĆben, sem tĂ©rben, Ă©s sokszor anyagilag sem tud olyan helyzetbe kerĂŒlni, hogy Ășjra âpartikĂ©pesnek Ă©rezze magĂĄtâ. ElvĂĄlt egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆkĂ©nt magam is megĂ©ltem ezt a bonyolult Ă©rzelmi vihart, Ă©s nagyon sokfĂ©le megoldĂĄst lĂĄttam arra, ki hogyan kezdte el az Ășj Ă©letĂ©t Ă©lni.
Az idĆ hiĂĄnya
Minduntalan tĂ©ma a pĂĄrkeresĂ©s nehĂ©zsĂ©ge manapsĂĄg. SzinglikĂ©nt, gyermektelenkĂ©nt is rengeteg törtĂ©netet hallhatunk arrĂłl, milyen nehĂ©z talĂĄlkozni âegy rendes partnerrelâ.
Ăgy nem vitathatĂł, hogy egy egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆnek mĂ©g nehezebb lehet a dolga. OtthonrĂłl kimozdulni, randevĂșkra menni akkor tud, amikor van, aki gondoskodjon a gyermekĂ©rĆl. A tapasztalat azt is mutatja, minĂ©l kisebb a gyermek, ez annĂĄl nehezebben megoldandĂł. Mert egy baba, vagy kisgyerek mellett kisebb az az idĆmezsgye, amikor a gyerek nem igĂ©nyli a szĂŒlĆ gondoskodĂĄsĂĄt.
Ezek a szabad idĆpontok ĂĄltalĂĄban arra az idĆszakra korlĂĄtozĂłdnak, amikor a mĂĄsik szĂŒlĆ Ă©l a lĂĄthatĂĄsi jogĂĄval. Ami a klasszikusan elfogadott felĂĄllĂĄsban kĂ©thetente hĂ©tvĂ©gĂ©kre korlĂĄtozĂłdik. Ez a kĂ©t nap viszont Ă©deskevĂ©snek bizonyul arra, hogy az egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆ Ășjra tudja indĂtani a magĂĄnĂ©letet.
Ahhoz, hogy több szabadidĆvel rendelkezzen, minduntalan szĂvessĂ©get kell kĂ©rnie a környezetĂ©tĆl, hogy vigyĂĄzzanak a gyermekĂ©re. Vagy mĂ©lyen a pĂ©nztĂĄrcĂĄjĂĄba kell nyĂșlnia Ă©s gyermekfelĂŒgyeletet kell igĂ©nybe vennie, mĂg neki programja van.
Igaz, egyre elterjedtebb szokås, hogy vålås az utån a gyerek(ek) egy hetet az anyånål, majd egy hetet az apånål töltsön, töltsenek.
Ăj szereplĆ
Az Ășj kapcsolatok kialakĂtĂĄsĂĄban sem egyforma hendikeppel indul a kĂ©t elvĂĄlt fĂ©l. Mert mĂg a gyermektĆl kĂŒlönĂ©lĆ szĂŒlĆ az Ășj partnerĂ©nek kivĂĄlasztĂĄsĂĄban kevĂ©sbĂ© kell azzal az eshetĆsĂ©ggel Ă©s felelĆssĂ©ggel szĂĄmolnia, hogy az Ășj partnert hogyan fogadja majd a gyermek, ez a gyermekkel egyĂŒtt Ă©lĆ szĂŒlĆnĂ©l szinte elkerĂŒlhetetlen feltĂ©tel. Sokkal kötetlenebbĂŒl, felszabadultabban kereshet magĂĄnak partnert az a szĂŒlĆ, aki nem a gyerekkel Ă©l.
Az a szĂŒlĆ, aki nem a gyerekkel Ă©l, sokkal könnyebben is vĂĄlthat kapcsolatot, ha nem Ășgy alakulnak a dolgok, ahogyan vĂĄrta. Mert az, aki a gyerekkel egyĂŒtt Ă©l megfontoltabban keres partnert Ă©s indĂt el egy Ășj kapcsolatot. Hiszen, ha az Ășj kapcsolĂłdĂĄsai gyakrabban vĂĄltoznĂĄnak, az megzavarhatja a gyermeke Ă©rzĂ©seit, Ă©letĂ©t is, nem csak az övĂ©t.
Az egyedĂŒlĂĄllĂł szĂŒlĆk nem vĂ©letlenĂŒl Ăłvatosabbak a pĂĄrkeresĂ©sben. MutatjĂĄk be Ășj partnerĂŒket inkĂĄbb kĂ©sĆbb, mint korĂĄn. Ami szintĂ©n hĂĄtrĂĄnyosabb helyzetbe sorolja Ćket a partnertalĂĄlĂĄsban.
A megfelelĆ idĆpont
Nincs kĆbevĂ©sett idĆpont arra, mikor Ă©rdemes a gyermeknek bemutatni egy Ășj partnert. A feleknek maguknak kell Ă©rezni azt, legfĆkĂ©ppen a szĂŒlĆnek, hogy az ismerkedĂ©s melyik szakaszĂĄban ĂĄll az Ășj partnerĂ©vel. UgyanĂșgy talĂĄlkoztam olyan szĂŒlĆvel, aki mĂĄr pĂĄr talĂĄlkozĂĄs utĂĄn bemutatta az Ășj partnerĂ©nek a gyerekĂ©t, Ă©s viszont, de olyat is, ahol ezzel a talĂĄlkozĂĄssal hosszĂș hĂłnapokat, akĂĄr egy fĂ©lĂ©vet is vĂĄrt.
A hangsĂșly a megfelelĆ idĆponton tĂșl inkĂĄbb a talĂĄlkozĂĄs elĆkĂ©szĂtĂ©sĂ©ben van. A tapasztalat azt mutatja, a talĂĄlkozĂĄs nem ad hoc jelleggel, hanem gondos(abb)an megtervezve, egy egyszerƱ hĂ©tköznapi helyzetben törtĂ©njen, de Ășgy, hogy a gyerek, egy vagy több beszĂ©lgetĂ©s folyamĂĄn mĂĄr fel lett kĂ©szĂtve erre a talĂĄlkozĂĄsra.
JĂł tudni, hogy mĂĄr az egĂ©szen kicsi ĂłvodĂĄskorĂșaknak is van kĂ©rdĂ©sĂŒk, fĂ©lelmĂŒk, elvĂĄrĂĄsuk, igĂ©nyĂŒk Ă©s vĂ©lemĂ©nyĂŒk, amire jobb odafigyelni, ha zökkenĆmentes Ă©s hosszĂș tĂĄvra tervezĂŒnk.
Fontos megfontolni â mindkĂ©t szĂŒlĆ esetĂ©ben â kit mutat be a gyermeknek, Ă©s milyen intenzitĂĄssal engedi be az Ășj partnert az Ă©letĂŒkbe. Fel kell kĂ©szĂŒlni arra is, hogy szakĂtĂĄs esetĂ©n nem csak a felnĆttek, hanem a gyerek(ek) is sĂ©rĂŒlnek. Hiszen egy szakĂtĂĄsnĂĄl a gyerek is Ășjra elveszĂtene egy olyan embert, akivel közel kerĂŒltek egymĂĄshoz, aki fontossĂĄ vĂĄlt a szĂĄmĂĄra.
SzerzĆ: PolgĂĄr Ăgnes
KĂ©p: Pexels