Nem csupĂĄn, hanem A szeretĆ
Eltekintve a mƱfaj minden erkölcsi kĂ©rdĂ©sĂ©tĆl, kizĂĄrĂłlag arra koncentrĂĄl ez az ĂrĂĄs, hogyan lehet kĂ©t ember tökĂ©letes - elnĂ©zĂ©st nem tökĂ©letes, olyan nincs, hanem - a lehetĆ legjobb szeretĆje egymĂĄsnak. Igazi vĂ©d-, Ă©s dacszövetsĂ©gben. A szeretĆt Ă©rtve Ășgy, hogy a kĂ©t fĂ©l egyike, vagy akĂĄr mindkĂ©t tagja egyĂ©birĂĄnt kapcsolatban, hĂĄzassĂĄgban Ă©l. Valaki mĂĄssal.
ValĂłban tekintsĂŒnk el attĂłl, hogy milyen erkölcsi kĂ©rdĂ©seket vett fel a szeretĆ lĂ©te. ArrĂłl, hogy mindig volt, van Ă©s lesz hƱtlensĂ©g Ă©s ennek mi az oka, Ă©s hogyan lehetne, kellene, egyĂĄltalĂĄn kellene ezt kivĂ©deni, nem szĂłlunk most. Ahogyan ez az ĂrĂĄs arra sem hivatott, hogy ĂtĂ©lkezzen, de arra sem, hogy buzdĂtson. EgyszerƱen csak egyfĂ©le leĂrĂĄs akar lenni arrĂłl, hogyan lehet kĂ©t ember ebben a (nem hĂ©tköznapi, de az) helyzetben a lehetĆ legtisztessĂ©gesebb maradni. TisztessĂ©ges? Igen! Kivel? Ănmagukkal Ă©s egymĂĄssal szemben. Ăs Ăgy közvetve azokkal is, akiket csalnak.
TĂșl a rĂłzsaszĂn felhĆn
Ahhoz, hogy egy nĆ Ă©s egy fĂ©rfi szeretĆi viszonyt kezdjen, majd folytasson, nem kell feltĂ©tlenĂŒl rĂłzsaszĂn felhĆkbe burkolĂłzniuk. EgĂ©szen pontosan, nem kell, hogy ragaszkodjanak Murillo angyalaihoz. Mi több, a titok nyitja pont ebben keresendĆ. Mert bĂĄrmennyire is szerelmesek, egyszerƱen elfogadjĂĄk azt a tĂ©nyt, hogy a kettejĂŒk szerelme sosem teljesedhet be abban a klasszikus formĂĄban, hogy egyszer valĂłdi pĂĄrt alkothatnak majd. Pont.
Ilyen könnyƱ lenne ezt Ăgy alakĂtani? TermĂ©szetesen nem! UgyanĂșgy nem egyszerƱ, mint mĂĄs klasszikus kapcsolatban sem az. Sokan vĂ©lik Ășgy, az, hogy kĂ©t ember között az egymĂĄsra csodĂĄlkozĂĄsbĂłl vĂ©gĂŒl tartĂłs kapcsolat, szerelem majd hĂĄzassĂĄg lesz, az tulajdonkĂ©ppen egy döntĂ©s kĂ©rdĂ©se. MindkĂ©t fĂ©l önĂĄllĂł Ă©s jĂłzan elhatĂĄrozĂĄsĂĄbĂłl szĂŒletik. Valahogy Ăgy: Eldöntöm, hogy merem, hagyom, akarom megĂ©lni ezt a vonzalmat, amit Ă©rzek. Eldöntöm, hogy Ă©rzelmileg beleteszem magamat ebbe a kapcsolatba. Eldöntöm, hogy leteszem a voksomat a mĂĄsik mellett.
HĂĄt Ăgy. Eldöntik, hogy Ćk nem csupĂĄn csak, hanem A szeretĆi lesznek egymĂĄsnak.
Miért?
Hogy miĂ©rt Ă©rnĂ© be kĂ©t ember âcsakâ ennyivel? AzĂ©rt, mert pontosan megĂ©rtik, hogy nincs többre lehetĆsĂ©gĂŒk. Mert ĆszintĂ©k Ă©s korrektek egymĂĄssal. Pontosan ugyanazĂ©rt, amiĂ©rt nem szakĂtjĂĄk meg a hĂĄzassĂĄgukat, nem vĂĄlnak el a hĂĄzastĂĄrsuktĂłl. Egy bizonyos kor felett nehezebben âugrĂĄlnakâ mĂĄr az emberek. Nem, most sem megyĂŒnk abba bele, hogy nem kĂ©ne Ăgy lennie, meg miĂ©rt van ez Ăgy, ahogy ĂrĂĄsunk elejĂ©n ĂgĂ©rtĂŒk nem feszegetjĂŒk az erkölcsi kĂ©rdĂ©seket. Helyette tĂ©nykĂ©nt vesszĂŒk, hogy nem, nem ugrĂĄlnak az emberek egy bizonyos kor felett. Nem, mert gyerekek vannak, nem mert az anyagilag nem megoldhatĂł, vagy igen, de nem hozzuk rossz helyzetbe magunkat, a csalĂĄdunkat, nem, mert nem akarjuk a hĂĄzastĂĄrsunkat megbĂĄntani, mert nem Ć tehet arrĂłl, hogy mĂĄr mĂĄskĂ©nt tekintĂŒnk rĂĄ, nem mert egzisztenciĂĄlisan nem megengedhetĆ, nem, mert nem olyan emberek vagyunk, akik borĂtanak. Helyette inkĂĄbb, ami nincs, nem volt sosem, avagy elveszett otthon, azt pĂłtoljuk, Ășgy hogy a lehetĆ legtisztessĂ©gesebbek igyekszĂŒnk maradni.
Vagy mert nem akarunk, merĂŒnk egy (Ășj) pĂĄrkapcsolatba beleĂĄllni. IdeĂĄlis megoldĂĄs egyĂ©birĂĄnt magĂĄnyos farkasoknak, agglegĂ©nyeknek, egyedĂŒlĂĄllĂł anyĂĄknak vagy apĂĄknak, olyan hölgyeknek, akik nem akarnak fĂ©rjhez menni.
Hogyan?
HĂĄt Ăgy, hogy tiszta vizet öntenek a pohĂĄrba, hogy ez sosem lehet, lesz mĂĄskĂ©nt. Vagy elfogadjĂĄk, vagy nem. Ami nem jelenti azt, hogy idĆnkĂ©nt, ez ne lenne nehĂ©z. Hogy sose merĂŒlne fel egy ellentmondĂĄs vagy egy feltĂ©telezĂ©s. De, ha mĂ©gis…. Amin viszont mindkĂ©t fĂ©l igyekszik tĂșllĂ©pni, mĂ©gpedig Ășgy, hogy amelyikĂŒk Ă©ppen jĂłzanabb, az segĂti a mĂĄsikat az Ă©rzelmei viharĂĄbĂłl kikeveredni. Mert az a legjobb mindkettejĂŒknek, amit tehetnek.
Ez volt az elmélet.
Ami a gyakorlatban pont ugyanĂșgy mƱködik, mint ahogyan minden kapcsolatban teszik a felek, vagy kellene, hogy tegyĂ©k. Azaz, szabĂĄlyokat fektetnek le. Amiket betartanak. Ăs ezeket a szabĂĄlyokat idĆnkĂ©nt felfrissĂtik, ĂĄtbeszĂ©lik, felĂŒlbĂrĂĄljĂĄk, ha szĂŒksĂ©ges mĂłdosĂtjĂĄk mĂ©gpedig szemelĆtt tartva mindkettejĂŒk egyĂ©ni Ă©rdekeit, szĂŒksĂ©gleteit, kĂvĂĄnsĂĄgait.
KĂ©tsĂ©gkĂvĂŒl megfogalmazzĂĄk: Kik Ćk egymĂĄsnak, mit jelentenek egymĂĄsnak Ă©s mit nem? Mikor, milyen csatornĂĄn Ă©s hogyan kommunikĂĄlnak Ă©s nem kommunikĂĄlnak egymĂĄssal? Hol Ă©s milyen körĂŒlmĂ©nyek között talĂĄlkoznak, illetve mikor Ă©s hol nem talĂĄlkoznak? Mit csinĂĄlnak egyĂŒtt Ă©s mit nem? Milyen programok jöhetnek szĂłba Ă©s mi nem? Meddig tĂ©ma a mĂĄsik magĂĄnĂ©lete? Meddig folyhatnak bele a mĂĄsik magĂĄnĂ©letĂ©be? Ăs mikortĂłl van stop? Mik a tabutĂ©mĂĄik?
LĂ©nyeges kĂ©rdĂ©sek, alapvetĆ szabĂĄlyok, ami nĂ©lkĂŒl nem mƱködhet a dolog. TulajdonkĂ©ppen semmilyen kapcsolat, plĂĄne nem egy szeretĆi.
A szeretĆ(k)
A szabĂĄlyok lefektetĂ©se utĂĄn, jöhet a közös szeretĆi Ă©let, amiben szeretik egymĂĄst, pont Ășgy, ahogy viszonyuk kifejezĂ©sben is benne van: szeret-Ćk. Amikor csak egymĂĄsnak vannak, nem csupĂĄn szeretĆkĂ©nt, hanem A szeretĆkĂ©nt. Ekkor mĂĄr nincs mĂĄs dolguk, mint kihasznĂĄlniuk a lopott idĆt arra, amit egyĂŒtt kĂvĂĄnnak tenni. Nem kell feltĂ©tlenĂŒl Ă©s kizĂĄrĂłlag a szexre gondolni, bĂĄr kĂ©tsĂ©gtelen, hogy ne lenne a kĂ©t fĂ©l között testi szeretĆsĂ©g is. Ami viszont ennĂ©l több Ă©s fontosabb, egy olyan intellektusuk van egymĂĄs felĂ©, amire az egĂ©sz kapcsolatukat valĂłban Ă©pĂthetik. Az a barĂĄtsĂĄg, kĂvĂĄncsisĂĄg, szeretet, szenvedĂ©ly, megĂ©rtĂ©s, elfogadĂĄs, izgalom, kaland, megbecsĂŒlĂ©s Ă©s tisztelet, amivel egy olyan vĂ©d-, Ă©s dacszövetsĂ©g alakul ki a kettejĂŒk között, amit nem talĂĄltak meg, vagy meg volt, de elveszett, kihƱlt, ĂĄtalakult, azaz hiĂĄnyzik a magĂĄnĂ©letĂŒkbĆl az a bizonyos valami, az a valami plusz. Amit nem kapnak meg otthon, de megkapnak egymĂĄstĂłl. Ăs amivel visszafelĂ©, a magĂĄnĂ©letĂŒket kiegĂ©szĂthetik Ășgy, hogy nem bĂĄntanak meg senkit odahaza.
Igen, ez csak Ășgy mƱködhet, hogy betartjĂĄk mindazt a szabĂĄlyrendszert, amit azĂ©rt hoztak, hogy vĂ©djĂ©k önmagukat, a magĂĄnĂ©letĂŒket Ă©s a szeretĆi kapcsolatukat. Ha mindezt megĆrzik, akkor valĂłban lehet egy olyan kĂŒlönös hĂĄzassĂĄgtörĆ szövetsĂ©gĂŒk, amiben Ășjra Ă©s Ășjra talĂĄlkozhatnak egymĂĄssal ugyanott, hogy megadjĂĄk egymĂĄsnak azt a bizonyos valamit, ami otthonrĂłl hiĂĄnyzik, de kettejĂŒk között viszont lĂ©tezik. Amire oly’ nagy szĂŒksĂ©gĂŒk van.
SzerzĆ: PolgĂĄr Ăgnes
KĂ©p: Pixabay